Jump to content

Uerfaren student ønsker å seile neste sommer - hvor starter jeg?

Eventyrerhjerte

Recommended Posts

Heisann!

Jeg er en 26 år gammel student med en brennende eventyrlyst. Har erfaringer som backpacker rundt i verden, men har ikke fått testet sjøbeina godt nok. Så naturligvis kaller havet på meg!

Neste sommer, i skoleferien, vil jeg ut tilbake i verden og seiling er middelet jeg vil bruke. Men jeg mangler erfaring! Så mitt spørsmål til dere erfarne sjøulker er: Hva må jeg gjøre for å kunne dra på et slikt eventyr sommer 2017?

Det spiller forsåvidt egentlig ingen rolle hvor jeg drar, men jeg kunne mer enn gjerne tenkt meg å ta en vikingreise (studerer historie, hehe). Da snakker vi om å reise fra Norden til Shetland, Orkney og Færøyene, kanskje stikke innom Skottland og Irland før seilaset går videre til Island. Hvis tiden rekker, hadde det vært topp å avslutte på Vinland (Canada) via Grønland. 

Som nevnt tidligere mangler jeg erfaring med seiling og det samfunnet det hører til, men har saltvann i blodårene og en skrikende iver etter å seile på havet. Da jeg traff og håndhilste på Jarle Andhøy (forbilde, anyone?) så nevnte han at han ikke velger mannskap etter erfaring, men etter eventyrlysten. Så det burde holde for noe?

Hvor kan jeg finne en kaptein som vil ta meg med i bytte mot hardt arbeid og godt humør?

Hva er sjansen for å finne noen som skal ta en lignende reise i sommerferien?

Hva trenger jeg av utstyr?

Hva gjør jeg?!

Lær deg å seile- kjøp bøker om emnet - delta på seilinger og regattaer lokalt i en seilforening. Det pleier å være mulig å lære the hard way.

Mange som "bare drar" har drvet med seiling siden de "ble født". Så litt kunnskap først er ikke så dumt.