btor Startet 1.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2016 Hei, Har kjøpt en Tohatsu billig fordi den gikk bare på en sylinder. Ser at innsugingsventilen på nederste sylinder henger i åpen stilling (slik at det nå er 4+mm ventilklaring når den skulle være lukket). Årsaken er vel at det har vært litt kondens / vann i innsugingen og at det har dannet seg litt rust på ventilstammen slik at den satte seg fast... MÅ jeg ta av toppen og evt bytte ventil? Eller kan det går hvis jeg tar av ventilfjæren og vrir ventilen forsiktig frem og tilbake slik at den løsner og forhåpentligvis beveger seg lett etter litt bevegelse og smøring..? Takk for kommentarer på dette. vennlig hilsen Tor Link to post
Søringen Svart 2.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 Hvis du går inn på boats.net, og søker på Tohatsu utenbords, finner du sprengskisse på din motor over cylinderhead & oilpump. (prøvde å laste ned bildet, men fikk beskjed om at bildet var for stort for å vises på BP). Ut fra sprengskisse, kan det se ut som om det kan være like lett å ta av toppen. Du må demontere kamaksel og vippearm for å komme til ventiltopp. Hvis en først gjør et såpass inngrep i motoren allikevel, ville jeg tatt ut ventilen og sjekket at den ikke har fått noe skade / er skeiv i stammen. Bedre å bruke noen minutter ekstra på å sjekke grundig, enn å måtte demontere alt på nytt siden. Link to post
btor Svart 2.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 Hei Enig, det ble til at jeg tok av toppen. Ventilen var faktisk bøyd og det var grunnen tilat den stod fast i helåpen stilling. Men den blir vel bare bøyd etter å ha vært kontakt med stempelet? Og ventilstammen ser hel blank ut (ikke sot eller avleiringer) så jeg forstår ikke hvordan den kan ha hengt seg opp i utgangspunktet. Registerremmen var helt stram så den kan ikke ha hoppet over en tann heller... Hva kan ha skjedd? Hvem selger billigst Tohatsudeler her i landet? mvh Tor Link to post
Søringen Svart 2.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 Er ventilfjær hel, eller brudd i denne? Kan jo høres ut som ventilen har fått seg en dask av stempelet, ja. Link to post
btor Svart 2.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 Fjæren er helt i orden og like stram som på de resterende tre ventilene. Jeg bare lurer på hvordan dette kan ha skjedd slik at jeg kan evt unngå at det skjer igjen. Eller er det bare å bytte denne ventilen? Ser ikke ut til at det er utskiftbare foringer, bare en pakningshylse der enden av ventilstammen kommer ut i innsugingsmanifolden.... Link to post
Søringen Svart 2.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 Alt for høyt turtall ved et tilfelle, slik at ventilflyt oppstått(?) Skade på ventiler oppstår vel helst ved registerreim brudd. Kan dette ha skjedd en gang, eller er dette utelukket? Link to post
btor Svart 2.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 Mulig, med for høyt turtall hvis denne støtter full gass i fri... Har ikke testet akkurat det. Ville tro de hadde nevnt at de hadde byttet registerrem, det så heller ikke ut til at toppen hadde vært demontert før. Er det greit nok at jeg bytter ventil evt ventilstammepakning samt topp-pakning og kjører videre? Hvis jeg kjøper deler i USA kommer jeg sikkert til å kjøpe to av hver så jeg har hvis det skulle oppstå en gang til... Link to post
Søringen Svart 2.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 Med ny ventil og ventilføring og ny toppakning bør det jo være tipp-topp. Ikke så mye annet en gjøre. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn