Jump to content

Hytte og båtplass

880

Recommended Posts

I sommer kjøpte vi en hytte med tinglyst båtplass. Hytten ligger ca 100 meter fra båtplassen. Vi fokuserte på å få båtplass ved kjøp av hytte. Båtplassen er tinglyst som båtplass ved flytebygge. Bryggen eies av de som solgte hytten til de vi kjøpte av. Dvs når selger vi kjøpte av kjøpte hytten valgte selger å skille ut nøst med båtplass for å beholde denne selv, men solgte med båtplass til kjøper.

Når vi kjøpte hytten var vi åpen for vilken båt vi har. Dette var selger innforstått med. Fikk beskjed om at det ikke var noe problem.

Når båten var fortøyd kommer eier av naust/båtplass og sier at våres båt er for stor, de ønsker ikke at vi har denne liggende.

Hvem sitt ansvar ???

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Kontrakten sier kun tinglyst båtplass ved flytebrygge.

Eier av brygge/naust "tenkte" hyttebåt når de solgte båtplassen med hytten. Tror de kun har tenkt dette og ikke gjort det skriftlig.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Trådstarter var åpen på hvilken båt han hadde skriv han. Det kvalifiserer til undersøkelsesplikt nok i mine øyne.

Oppgradering er godt tips, men medfører uplanlagt og ekstra kostnad, så eg kan forstå det irriterer.

Eg ville tatt kontakt med sakkyndige. Båtplass og utrykket hyttebåt bør deffineres. Eg vil vinkla det til fordel for den som har kjøpt tinglyst båtplass, så lenge ikkje det er kontraktfestet unntak så gjelder båtplass / båtfeste for den båt du ønsker.

Men båtplass ved flytebrygge... hvor liten er denne brygga siden en 880 er for stor ? Sjølv ei 6m brygge duger så lenge den har trosser og iler som duger.

Red : ts spør om ansvar. Selger du kjøpte av har valgt å ikkje ta stilling til at eier av flytebrygge kanskje hadde føringer for båtstørrelse. Kanskje selger burde presses litt

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...