Dagfinnr Startet 2.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2016 Jeg har en ny Nordkapp Noblesse 625 (21 fot) daycruiser som etter 2 mnd nå har begynt å krenge mot babord, spesielt mellom 10-35 knop.Var ikke slik tidligere, og har ikke gjort noen endringer rundt hva som ligger lastet babord og styrbord i båten.Evinrude e-tec motoren har trim opp og ned, men så vidt meg bekjent ingen andre instillinger som påvirker krenging (eller?)Noen som har en ide hva dette kan skyldes? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Daycruiser krenger mot Babord hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Vt ikke hvor mye erfaring du har med båt men alle planende båter legger seg opp mot vinden i fart. det er flyvingekonseptet som gjør det. med trimplan kan man konpensere for dette., trim på motor har ingen effekt på sidevegs krenging Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Dagfinnr Svart 2.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 2 måneders erfaring, så denne type innspill jeg er på jskt etter :) Takk skal du ha. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 (redigert) Trim kan definititvt få båten til å krenge, men kun mot babord. Pga propellens rotasjon. Om man trimmer baugen ned, altså trim ned / motor inn mot akterspeilet vil en V-bunnsbåt lene seg mot babord. Hvor mye og hvor dramatisk er avhengig av båtens skrog. Man motvirker det ved å trimme ut/opp. Det er bare prøve ut om det hjelper! Vinden kan få båten til å lene seg mot vindretning - så det kan være til babord eller styrbord. Redigert 2.Oktober.2016 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Har båten trimplan? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ivar Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 ang v-bunns skrog som lener seg inn i vinden: det som skjer der er at båten blir blåst ut av kurs , og når man kompenserer for det så blir båten konstant liggende "inn i sving" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alfaalfa Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Nei, det er nok ikke helt riktig. En åpen båt feks vil lene seg inn mot vinden av rent aerodynamiske grunner. Det går n å google dette om du ønsker å finne det ut... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 merker at når jeg lar rattet stå rett fram, så ligger båten beint - men ut av kurs. Skal ikke benekte at aerodynamikken spiller inn her , men svingkreftene har nok mer innvirkning Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fantino Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 (redigert) Nei, det er nok ikke helt riktig. En åpen båt feks vil lene seg inn mot vinden av rent aerodynamiske grunner. Det går n å google dette om du ønsker å finne det ut... Denne må du forklare nærmere. En kjapp googling bekrefter at mesteparten av resten av verden er enig med Ivar. Det er jeg også, til du evt overbeviser oss :-D Redigert 2.Oktober.2016 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 - When any boat is travelling, the slipstream causes a pocket of low pressure in the cockpit area.- Because of this low pressure, any cross breeze (or wind) flows into and over the cockpit, causing lift on the opposite side (similar to how an airplane wing works) and the boat leans into the wind Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 Bare som et tips ... Det går 2 langsgående bjelker i skroget, disse er litt lure til å samle vann på utsiden. Jeg fikk vann å skråget og det lå mye vann på utsiden av disse bjelkene, i min båt så er ikke disse selvdrenerende (ref Nordkapp). Har du vann bare på den ene siden så vil jeg anta at båten kan virke skjevlastet. Har du vann i skroget som er kombinasjon med lite/kontra mye olje i oljetanken så kan dette ha betydning og eventuelt annen last som påvirker skjevheten. Hvordan får man vann i skroget, jo ved lekasje gjennom motorboltene eller ved feks vask eller annen form for søl. Men, dette er bare noe jeg har opplevd selv og dette er bare som et tips. Det som nevnes over høres også fornuftig ut. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Fantino Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 Er fremdeles skeptisk til denne flyvingeteorien. Min erfaring er at det er rattutslag for å kompensere for avdrift (pga sidevind) som er den dominerende faktoren, dvs hvis en setter ratt i senter så ligger båt rett. Gode tips om vektfordeling her, men jeg ville uansett skaffet meg trimplan. Synes det er håpløst å gå med slike båter uten. Blir liggende å klaske med sida mot vinden nesten uansett. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 -regnet med det Men gjentar dette til glede og forvirring allikevel Men om du er med på at en åpen båt i feks 40 knop sannsynligvis har noe form for turbulens i det åpne arealet? Bak en vindskjem, eller langs dekk. Fartsluften vil egentlig skli rett frem over det åpne området, men skaper først en virvel og deretter et undertrykk. Jeg regner med at du kanskje selv har merket at ting du legger fra deg på dekk av en åpen båt kan løftes opp og forsvinne over kanten....? Når man så får en sidevind som roter til dette forskjyve fartsvinden av sidevinden. Det vil forstyrre undertrykket der den skyver fartsviden vekk fra det åpne arealet og derimot lage undertrykk på motsatt side fra der vinden kommer fra. Og båten legger seg over. Med en V-bunnsbåt og større åpent areal bak et fribord. Men en kuriositet, ikke viktig... stanser dette nå- man kan lese om dette innen båtdesign og aerodynamikk. Er et større problem på RIB som jo stort sett er åpne, v-bunn og går fort. De kan få farlige reaksjoner på sidevind... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.