Jump to content

Nordkapp Noblesse 625 har begynt å krenge mot babord


Dagfinnr

Recommended Posts

Jeg har en ny Nordkapp Noblesse 625 (21 fot) daycruiser som etter 2 mnd nå har begynt å krenge mot babord, spesielt mellom 10-35 knop.

Var ikke slik tidligere, og har ikke gjort noen endringer rundt hva som ligger lastet babord og styrbord i båten.

Evinrude e-tec motoren har trim opp og ned, men så vidt meg bekjent ingen andre instillinger som påvirker krenging (eller?)

Noen som har en ide hva dette kan skyldes?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Daycruiser krenger mot Babord hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post

Vt ikke hvor mye erfaring du har med båt men alle planende båter legger seg opp mot vinden i fart. det er flyvingekonseptet som gjør det.  med trimplan kan man konpensere for dette., trim på motor har ingen effekt på sidevegs krenging

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Trim kan definititvt få båten til å krenge, men kun mot babord. Pga propellens rotasjon.

 

Om man trimmer baugen ned, altså trim ned / motor inn mot akterspeilet vil en V-bunnsbåt lene seg mot babord. Hvor mye og hvor dramatisk er avhengig av båtens skrog.

 

Man motvirker det ved å trimme ut/opp. Det er bare  prøve ut om det hjelper!

 

 

Vinden kan få båten til å lene seg mot vindretning - så det kan være til babord eller styrbord.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

ang v-bunns skrog som lener seg inn i vinden:   det som skjer der er at båten blir blåst ut av kurs , og når man kompenserer for det så blir båten konstant liggende "inn i sving"  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

merker at når jeg lar rattet stå rett fram, så ligger båten beint - men ut av kurs.    Skal ikke benekte at aerodynamikken spiller inn her , men svingkreftene har nok mer innvirkning 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Nei, det er nok ikke helt riktig. En åpen båt feks vil lene seg inn mot vinden av rent aerodynamiske grunner. Det går n å google dette om du ønsker å finne det ut...

Denne må du forklare nærmere. En kjapp googling bekrefter at mesteparten av resten av verden er enig med Ivar. Det er jeg også, til du evt overbeviser oss :-D

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Bare som et tips ...

Det går 2 langsgående bjelker i skroget, disse er litt lure til å samle vann på utsiden. Jeg fikk vann å skråget og det lå mye vann på utsiden av disse bjelkene, i min båt så er ikke disse selvdrenerende (ref Nordkapp). Har du vann bare på den ene siden så vil jeg anta at båten kan virke skjevlastet. Har du vann i skroget som er kombinasjon med lite/kontra mye olje i oljetanken så kan dette ha betydning og eventuelt annen last som påvirker skjevheten. Hvordan får man vann i skroget, jo ved lekasje gjennom motorboltene eller ved feks vask eller annen form for søl.

 

Men, dette er bare noe jeg har opplevd selv og dette er bare som et tips. Det som nevnes over høres også fornuftig ut.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Er fremdeles skeptisk til denne flyvingeteorien. Min erfaring er at det er rattutslag for å kompensere for avdrift (pga sidevind) som er den dominerende faktoren, dvs hvis en setter ratt i senter så ligger båt rett. Gode tips om vektfordeling her, men jeg ville uansett skaffet meg trimplan. Synes det er håpløst å gå med slike båter uten. Blir liggende å klaske med sida mot vinden nesten uansett.

Link to post

-regnet med det :smiley:

 

Men gjentar dette til glede og forvirring allikevel

 

Men om du er med på at en åpen båt i feks 40 knop sannsynligvis har noe form for turbulens i det åpne arealet? Bak en vindskjem, eller langs dekk. Fartsluften vil egentlig skli rett frem over det åpne området, men skaper først en virvel og deretter et undertrykk. Jeg regner med at du kanskje selv har merket at ting du legger fra deg på dekk av en åpen båt kan løftes opp og forsvinne over kanten....?

 

Når man så får en sidevind som roter til dette forskjyve fartsvinden av sidevinden. Det vil forstyrre undertrykket der den skyver fartsviden vekk fra det åpne arealet og derimot  lage undertrykk på motsatt side fra der vinden kommer fra. Og båten legger seg over. Med en V-bunnsbåt og større åpent areal bak et fribord.

 

Men en kuriositet, ikke viktig... stanser dette nå- man kan lese om dette innen båtdesign og aerodynamikk. Er et større problem på RIB som jo stort sett er åpne, v-bunn og går fort. De kan få farlige reaksjoner på sidevind...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...