Jump to content

Sjøegenskaper Oceanmaster 630WA


Hebbe

Recommended Posts

Kjøpte i år en ny Stingray 180 RX (18 fots bowrider) med 3,0 l Mercruser MPI motor. Denne har jeg liggende i Skjebergkilen, samt at den ofte er med meg hengende bak bilen. En fin båt, men jeg ønsker meg en båt med noe bedre sjøegenskaper da det ofte er noe humpete ut Singlefjorden/Gula humpen når vi reiser retning Hvaler, Koster, o.s.v. Fin båt, billig i drift og går fort nok med sine 38 knop på fullt.

 

Kona og jeg har falt litt for Oceanmaster 630WA, den ser ut til å kunne passe vårt bruk bedre enn vår Stingray. Denne er også slik at den enkelt kan dras med på henger når vi ønsker det.  Er det noen som vet noe om sjøegenskapene på en slik?

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Har tittet på Ibiza, fin båt men for oss så passer en Ocenomaster 630 bedre når en ser på hvordan båten er utformet. Derfor er jeg interessert i å høre om denne. Skal i løpet av 14 dager titte på en, men trenger å vite hvordan sjøegenskapene er fra noen som har testet den og ikke bare høre på hva en selger har å si om båten. Ikke bestandig at selgere er like objektive når et salgsobjektet skal beskrives.

 

Bytter vi så blir det mest trolig en helt ny båt, om det ikke dukker opp en som "nesten" helt ny.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg var og så på en og prøvde den da jeg endte opp med å kjøpe Nimbusen. Jeg syns vel at den føles litt billig i løsningene - virker som om de har spart litt inn på alt... Knirker, knaker og slår fælt, men fungerte greit - også i litt halvfrisk sjø. Krever mye motor for å fungere greit. Min vurdering ble nok at jeg syns den var for dyr i forhold til følelsen båten ga.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke Oceanmaster generelt, men har et forholdsvis dårlig inntrykk av merket, virker billig og enkelt. Oppgraderingen av båten som var kommentert i båtmagasinet gikk vel på tekniske mangler, og ikke på sjøegenskaper....hvis jeg husker riktig.

En lignende båt er Yamarin 6210 eller 62cc. Den har glimrende sjøegenskaper og konsollen gir meget god beskyttelse. Den har dyp v-bunn og går mykt i bølgene etter mine preferanser.

Det beste du kan gjøre er å prøve aktuelle båter i litt bølger og vurdere selv.

Denne er et meget godt alternativ hvis båtens innredning passer bruken du har tenkt. Disse pleier å holde seg godt i pris....

Denne fåes kun som brukt. Tror den gikk ut av produksjon for 4-5 år siden.

Redigert av Mort1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener det var 620 dc modellen som fikk den oppgraderingen. Det var vell noen år siden.

 

Jeg vurderte 620 dc. Så aldri noen in real, men fine båter. De er billige brukt, så enten har de et høyt verditap, eller så er de billige når de er nye. Men for all del. Det er fine båter. Ser du får en ny 630 wa med 115 hk til 349000. Ville hatt større motor kanskje, men fin pris uansett.

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei. Har ikke vært å sett på den enda, håper å få tatt en tur å sett i løpet av jula. Har lest meg til at skrog og utstyr ble oppgradert i 2014. Dett gjorde visst at "skranglefølelsen" forsvant. Tror dette sto i en artikkel eller test i Båtmagasinet. Tror denne hadde passet til mitt bruk, skal selvsagt også sjekke andre båter. Det har jo ingen hast da den jeg har fungeren godt bortsett fra at den humper mye når det er litt bølger :-)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hvis humping i bølger er det du vil vekk fra, så se etter noe annet enn Oceanmasteren. Den humper mye. Sjøegenskapene er vesentlig bedre på alt av: Yamarin, Ibiza, Nimbus, Askeladden og Draco Oceancraft. Dersom prioriteten er plass ombord og smarte løsninger er Oceanmasteren et godt valg.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...