SRA Startet 2.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2016 (redigert) Hei Er i gang med kjøp av ny (brukt) båt, ser for oss noe rundt 2000 tallet. Her er det med både hekkagregat og aksling, De fleste båtene vi ser på har hekkagregat, hva må en passe på når en ser på disse brukt? Ser at endel har skiftet, er det vanligt, hvor lenge varer deler eller hele? Ikke så interesert i tips og råd rundt forskjellene å manøvrere, det er de tekniske aspekter nå og hva en kan forvente seg framover, eksempelsvis vedlikeholdsintervaller/kostnader Redigert 2.Oktober.2016 av SRA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Har kun hatt 1 båt med drev og noe av det viktigste er vel at serviceintervall er fulgt opp, med blant annet skifte av gearolje og belger. Belgene - at disse er skiftet - hvert andre år (Volvo) og hvert 5. år (Mercruiser, tror jeg) - er noe av det viktige. For øvrig synes jeg det er mye bra i denne artikkelen: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/del-1-drevskolen Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
dieselfan Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 min mening om mekaniske Volvo drev: Prøvekjør og lytt til hvordan drevet går inn og ut av gir Vibrasjoner med full sving kan indikere dårlig drivknute bestem deg for en olje til drevet og bruk den, jeg bytter årlig selv med lite bruk, koster meg 400kr gir du 1mill for en båt er det vel klein matte å kipe på belger... men det som ødelegger mine belger (jeg har to forskjellige båter med DPE duoprop i forskjelligie havner) er hvor mye rur som har satt seg på belgene. Er båten på land - da kan du se etter tæring Kjenn etter aksial slakk i propellaksler sjekk tilstand på anoder, er de oppspist er det ikke sikkert at eieren bryr seg så mye om resten heller... Det var noen enkle tipps som jeg håper kan være noe å begynne med Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 min mening om mekaniske Volvo drev: Prøvekjør og lytt til hvordan drevet går inn og ut av gir Kanskje greit å få med hva en skal lytte til, jeg er ingen drevmann, men mener å ha lest at det skal "klunke" når drevet blir satt i gir, går det sømløst så er klutsjen slitt. Korrekt? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
dieselfan Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 enig blue moon, men selv samme motor og drev har forskjellig lydbilde i mine to forskjellige båter (en stor/tung og en liten/lett) så uten å vite mer om det er singelprop eller duoprop så synes jeg det er vrient å gå mer i detalj. Alu propell og stål propell høres heller ikke likt. Din beskrivelse "klunke" synes jeg passer best til stor diesel/duoprop/stålpropeller mens 145 bensin/singleprop/alu propell med liten stigning hører mye søtere og "human" ut. Lyden skal være bestemt og du skal føle at innkoblingen skal være tilnærmet momentant. Et drev som veksler "for pent" er som du nevner på hell... Snakker du med de som bruker båten mye så får du mange gode tips. Taxibåtførere i områder med mye hytter som: Hvaler, Kragerø og Tvedestrand/Lyngør har mye erfaring og er slik jeg opplever det velvillige delere om du ikke forstyrrer akkurat når de har full båt. Flere av taxibåtene i Kragerø kjørte tidligere KAD44/DPE 1:1,63 5500 timer på motor og det halve på drev på relativt tunge båter mellom 26 og 30 fot. En motor ble åpnet og hadde ikke slitekanter, fikk ny toppakning og har gått i 11 år som privatmotor etter det. Det er så mange som skryter av hvor få timer motoren deres har gått. Jeg skal vedde på at det er flere motorer i den norske lystbåt flåten som er "stått ihjel" enn de som er brukt opp.... En moderne motor idag korroderer innvendig om den ikke brukes jevnlig... det er det sjelden jeg hører hylekoret her på forumet nevne noe om. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.