Jump to content

Hva må en passe på når en skal kjøpe brukt båt med Hekkagregat?


SRA

Recommended Posts

Hei

Er i gang med kjøp av ny (brukt) båt, ser for oss noe rundt 2000 tallet. Her er det med både hekkagregat og aksling, 

De fleste båtene vi ser på har hekkagregat, hva må en passe på når en ser på disse brukt?

Ser at endel har skiftet, er det vanligt, hvor lenge varer deler eller hele?

 

 

Ikke så interesert i tips og råd rundt forskjellene å manøvrere, det er de tekniske aspekter nå og hva en kan forvente seg framover, eksempelsvis vedlikeholdsintervaller/kostnader

Edited by SRA (see edit history)
Link to post

min mening om mekaniske Volvo drev:

  • Prøvekjør og lytt til hvordan drevet går inn og ut av gir
  • Vibrasjoner med full sving kan indikere dårlig drivknute
  • bestem deg for en olje til drevet og bruk den, jeg bytter årlig selv med lite bruk, koster meg 400kr
  • gir du 1mill for en båt er det vel klein matte å kipe på belger... men det som ødelegger mine belger (jeg har to forskjellige båter med DPE duoprop i forskjelligie havner) er hvor mye rur som har satt seg på belgene.
  • Er båten på land - da kan du se etter tæring
  • Kjenn etter aksial slakk i propellaksler
  • sjekk tilstand på anoder, er de oppspist er det ikke sikkert at eieren bryr seg så mye om resten heller...

 

Det var noen enkle tipps som jeg håper kan være noe å begynne med

Link to post

min mening om mekaniske Volvo drev:

  • Prøvekjør og lytt til hvordan drevet går inn og ut av gir

 

Kanskje greit å få med hva en skal lytte til, jeg er ingen drevmann, men mener å ha lest at det skal "klunke" når drevet blir satt i gir, går det sømløst så er klutsjen slitt. Korrekt?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

enig blue moon, men selv samme motor og drev har forskjellig lydbilde i mine to forskjellige båter (en stor/tung og en liten/lett) så uten å vite mer om det er singelprop eller duoprop så synes jeg det er vrient å gå mer i detalj. Alu propell  og stål propell høres heller ikke likt. Din beskrivelse "klunke" synes jeg passer best til stor diesel/duoprop/stålpropeller mens 145 bensin/singleprop/alu propell med liten stigning hører mye søtere og "human" ut. Lyden skal være bestemt og du skal føle at innkoblingen skal være tilnærmet momentant. Et drev som veksler "for pent" er som du nevner på hell...

 

Snakker du med de som bruker båten mye så får du mange gode tips.

Taxibåtførere i områder med mye hytter som: Hvaler, Kragerø og Tvedestrand/Lyngør har mye erfaring og er slik jeg opplever det velvillige delere om du ikke forstyrrer akkurat når de har full båt.

 

Flere av taxibåtene i Kragerø kjørte tidligere KAD44/DPE 1:1,63 5500 timer på motor og det halve på drev på relativt tunge båter mellom 26 og 30 fot. En motor ble åpnet og hadde ikke slitekanter, fikk ny toppakning og har gått i 11 år som privatmotor etter det.

 

Det er så mange som skryter av hvor få timer motoren deres har gått.

Jeg skal vedde på at det er flere motorer i den norske lystbåt flåten som er "stått ihjel" enn de som er brukt opp....

 

En moderne motor idag korroderer innvendig om den ikke brukes jevnlig... det er det sjelden jeg hører hylekoret her på forumet nevne noe om. 

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...