Jump to content

Fikk knust steinbrygga si av bølger fra krigsskip

-morten-

Recommended Posts

https://www.nrk.no/hordaland/slass-mot-forsvaret-etter-at-kaien-ble-knust-1.13152258

En som har vært uheldig her.  Må bare få opplyse at uvær har tatt molosteiner ved vår private brygge som har vært ca 5 ganger større enn de steinene som er benytta til muring på den brygga der. Ut fra topografi og bnnforhold er jeg ikke overaska over at det kan bli bølger inni den vika der.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Glemmesak, spør du meg. Eneste årsak til at Forsvaret kanskje utbetaler erstatning må være av omdømmemessige karakter.

Karel Doorman lager svært liten sjø og jeg kan aldri tenke meg at denne har kjørt i 20 knop i Herdlefjorden.

Bestemmer man seg for å lage kai i leden må man tenke på alle fartøyer som passerer.

Har kjørt med Hauk-klasse i dette farvannet mange ganger og denne fartøystypen lager større bølger enn Karel Doorman.

Blir vel feil å sammenligne sjøer fra Haukklassen til Karel Doormann tross alt masse energi i bølger fra den om de ikke er så høye :rolleyes:

Skulle gjerne sett utregningen på dette (jeg er ikke ironisk, men tallnerd). Helt sikker på at noen sitter på formler for dette (grønnskollingen?). Ganske brutale bølger fra Hauk klasse, opplevde de som harde. Kraften er en funksjon av høyde, lengde og fart. På MTB er farten høy, bølgene er brytende, dermed blir det mindre masse enn lange bølger. Color line mellom Larvik og Hirtshals har vel en tilsvarende bølgepotensiale som det nederlandske marinefartøyet?

Jeg kjenner ikke omtalte fartøy, så massen og krafta av de hekkbølgene vet jeg lite om. Det avhenger veldig av bunnkonstruksjon og hastighet! De gamle hurtigrutene laga enormt kraftige dønninger i leia. De nye som har mye mer deplassement lager knapt hekksjø!  Jeg har tjenestegjort på Hauk klasse MTB, og passert hekksjø både fra Hauk og Storm! Det ble bestandig varsla på intercom forut! Det var alvor!

bilde

bilde

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Vel, dette er bare generelle betraktninger, som ikke kan relateres direkte til dette spesielle tilfellet. For det første gir marinen beng i fartsgrenser på sjøen - det har jeg selv observert. Riktig nok mange år siden, men kulturen i store enheter som marinen er vanskelige å vende bare i løpet av en generasjon. For det andre, så må folk som bygger anlegg,- f.eks. brygger, ta hensyn til både "idioter på broa" og vanskelige værforhold. Hvis en brygge detter sammen pga. hekkbølger fra en båt - da er det nok arkitekten/entreprenøren som bør saksøkes, ikke båteier.

Enig Pedersen!  men ikke i at Marinen gir beng! Det er absoludt ikke det det handler om! Det var mange steder vi sakka ned på fartten for å unngå å lage for mye hekksjø, ved flytebrygger og andre instalasjoner langs kysten. Det var kansje litt villere på 50-70 tallet! Som sakt så har steiner 5 ganger større enn de som er vist på bildene i den artikkelen blitt kasta på sjøen av været her i Trondheimsleia! 

Etter hva jeg kan se på bildet, er det ikke murt opp noe som helst. Ser ut som det bare er stablet 'småstein" altså steiner man løfter for hånd,og drysset enda mindre stein bakenfor. Ikke akkurat det jeg forbinder med solid brygge.

At entreprenøren sier at den er bygget etter forskriften, er ikke spesielt overraskende/troverdig , han er vel livredd for å få en reklamasjon mot seg.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

. Color line mellom Larvik og Hirtshals har vel en tilsvarende bølgepotensiale som det nederlandske marinefartøyet?

I så fall er nok potensialet til å ødelegge en tørrmurt steinbrygge tilstede. Superspeed har røsket av mer enn en puller og løftet båter på pluss førti fot nesten opp på brygga her hjemme hos oss. Hvorpå vannet plutselig forsvinner og båtene faller to meter med et kjempeplast. Helt spesielt bølgemønster etter den farkosten der.

Redigert av tuffff (see edit history)

Forstår godt Forsvarets skepsis til erstatningsutbetalinger. Det er svært mange som prøver seg med uærlige saker mot det offentlige, og Forsvaret er ikke unntatt. Rett skal være rett riktignok, men håper ikke dette blir en utbetaling basert på "omdømme for Forsvaret". Tross alt så er det "våre" skattepenger. (ref saker om erstatning av rein, pelsdyrfarmer o.l)

250.000,- var jo dessuten svært mye, er det ikke strandsone politikk opp i der? Bygd brygge som ser ut som slott eller? At han ikke har forsikring er jo hans problem, kanskje han lærte noe.

Guest Avmønstret#

Å bygge tørrsteinsmur med stein i størrelse "håndstein" er grådig praktisk om man må gjøre jobben for hånd eller må frakte steinen for hånd de siste meterne.

Tipper det er praktiske grunner til at entreprenør har valgt håndstein kombinert med manglende forståelse av hvor stor stein en må bruke. Evt er bryggerier en jålebukk som ville ha brygge av småstein :-)

Skulle gjerne sett utregningen på dette (jeg er ikke ironisk, men tallnerd). Helt sikker på at noen sitter på formler for dette (grønnskollingen?). Ganske brutale bølger fra Hauk klasse, opplevde de som harde. Kraften er en funksjon av høyde, lengde og fart. På MTB er farten høy, bølgene er brytende, dermed blir det mindre masse enn lange bølger. Color line mellom Larvik og Hirtshals har vel en tilsvarende bølgepotensiale som det nederlandske marinefartøyet?

Den får du stå for selv ....lett sammenligning slipp 1 sten på en kilo i vannet kontra en på 10 kg hva flytter mest vann ?

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Den får du stå for selv ....lett sammenligning slipp 1 sten på en kilo i vannet kontra en på 10 kg hva flytter mest vann ?

En større sten vil muligens fortrenge mer vann, men formen avgjør bølgemønsteret. Om du slipper en torpedoformet stein i vannet vil den si "svupp" og gå ned i vannet uten noe særlig bølgedannelse i motsetning til en flat stein som vil si plask. Jeg kunne kommet med et mer "nærliggende" eksempel vi alle har opplevd men jeg tror jeg lar den dodøra være lukket...

Ok, jeg tar åtet. :wink:

bilde

P er mengden energi i en gitt bølgesyklus (fra bølgetopp til bølgetopp)

Hm0 er signifikant bølgehøyde

T er perioden (tiden mellom hver bølgetopp)

p er vannets densitet

Bølgeenergi er proporsjonal med perioden og bølgehøyden opphøyd i annen

Energien i bølger kan alltids regnes ut, men det er bølgenes frekvens og form som løftes fram som den store synderen når det kommer til erosjon langs kysten.

Lang periode vil, slik jeg forstår det, føre til mindre potensiell skade. Perioden blir som regel lenger med økt vannlinje og deplasement. Dette gjør at større skip kan generere høye bølger, men at de har, relativt sett, mindre skadepotensiale da perioden på bølgene er så mye lengre. Jamfør Hauk som utifra bildene produserer relativt korte og høye bølger pga masse HK på et ellers kort skrog.

Karel Doorman har et deplasement 27 800 tonn mens Color Fantasy har et deplasement på 75 000 tonn. Karel Doorman er en liten fjert sammenlignet med Fantasy, men mer sammenlignet med Stena Saga på 25 000 tonn.

En god artikkel som tar for seg problemstillingen med bølgeerosjon ligger online her

Muligens en liten avsporing, men når det kommer til dårlig vær er det ikke nødvendigvis store bølger som gir problemer for båter, men snarere brytende bølger.

Ok, jeg tar åtet. :wink:

Karel Doorman har et deplasement 27 800 tonn mens Color Fantasy har et deplasement på 75 000 tonn. Karel Doorman er en liten fjert sammenlignet med Fantasy, men mer sammenlignet med Stena Saga på 25 000 tonn.

Tusen takk for formler! Får regne litt i kveld.

Grunn til at jeg sammenlignet med Color Fantasy er at den går i 28 knop, som tilsvarer litt over 20 knop på Karel Doorman. Jeg antok andre ferger gikk mye saktere, men ser at Stena Saga har toppfart på 22 knop. Går den så fort til vanlig? Trodde den tuslet avgårde i 14 knop for å gå mest mulig økonomisk (og selge mest mulig alkohol). Dermed husker jeg ikke bølgene fra den som problematiske.

Redigert av pacuare (see edit history)

Etter hva jeg kan se på bildet, er det ikke murt opp noe som helst. Ser ut som det bare er stablet 'småstein" altså steiner man løfter for hånd,og drysset enda mindre stein bakenfor. Ikke akkurat det jeg forbinder med solid brygge.

At entreprenøren sier at den er bygget etter forskriften, er ikke spesielt overraskende/troverdig , han er vel livredd for å få en reklamasjon mot seg.

So einig so einig! Dette har lite med mur å gjere. Det er ei røys med stein. So kan nokon forståsegpåarar kalla det mur, men blir likefullt ei røys. Her har dei trudd på høgre makter, men det hjalp ikkje denne gongen heller.

Her må ein gjerne kome med utrekningar for bølgemønster og meir til. Det blir  langt meir komplisert å kome med utrekningar for tolegrensa for muren. Dei som har bittelitegrann greie på gråsteinsmuring, ser at ein her har brukt for små stein og her er altfor dårlege forband for bådde ligg- og støtfuger. Klart dette må gå gale før eller seinare. Det må ikkje vere slik at ein betaler ut i hytt og pine av våre felles pengekasse til folk som har gjort eit altfor dårleg og billigt arbeid. (Det kan også fort bli spekulasjon av slikt, men det er det nok ikkje gjort i denne saka.) All honør til forsvaret her. Det enklaste for dei hadde sjølvsagt vore å betalt ut, og ferdig med det.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Akkurat her trengs vel en korreksjon. Det stemmer nok at Color Fantasy har en tonnasje på 75 000 brt, men dette er ikke det samme som deplasement, det er et mål på skipets innvendige volum. Jeg finner ikke noe informasjon om deplasementet for Color Fantasy, men lengden oppgis til 224 m, bredden til 35 m og dyptgående 6.8 m. Med disse målene er det umulig at deplasementet kan være større enn 55 000 tonn og ettersom skroget ikke er helt prismeformet med rette vinkler er det nødvendigvis en god del mindre enn dette også. Jeg tror nok fortsatt at Color Fantasy er noe større enn Karel Doorman, men størrelsen er nok ikke helt usammenlignbar. Stena Saga er betydelig mindre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...