dieselfan Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 ...bruker for tia mye av helgene på å bygge 100års brygge. (med det mener jeg at den skal stå i 100år uten vedlikehold) Stedet ligger i en fjordarm med fri fart. Isen er tøff i dette området og naboene har måttet bygge opp sine brygger igjen og igjen. Jeg har ikke brukt entreprenør men gjort alt selv. har sett på mange brygger før jeg bestemte meg for løsninger... Fristene å spørre forumet om deres mening om valgte løsninger og gjerne forslag til forbedringer... Brygga er 10m lang. Jeg har støpt fundament og satt første blokkring og nå venter jeg på at lavvann/lekter/betongverk skal kunne slå til samtidig... Vil denne brygga skylles bort ? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Dette kjem til å halde! Men husk armering og ordna bakfyll. Men ikkje sikkert det er naudsynt her med dei kvalitetane du elles har lagt opp til . Høgdemålestokken kunne kanskje kome tydlegare fram og sameleis springflo? Kanskje me kunne få sett brygga forfra og. Det blir ikkje berre bra, det blir svært bra- og ikkje minst fint. Det siste er like viktigt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Fjordgubbe - takk for tilbakemelding. granittblokkene er o.5m m høye hver så toppen av brygga blir 1.05m over middelvann null. Jeg armerer kun i kjernen av hver støp for å få minst mulig rustsprengning. Mange vil sikkert mene at jeg armerer for lite. Alt er støpt på rein fjell så jeg håper på minimal sprekking så lenge ingenting kan sige. Blokkene er pene men håndlaget mitt er ikke like bra og trekker ned det ferdige resultatet.... Det er sjeldent vi har sjø over første blokkhøyde. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Akkurat her trengs vel en korreksjon. Det stemmer nok at Color Fantasy har en tonnasje på 75 000 brt, men dette er ikke det samme som deplasement, det er et mål på skipets innvendige volum. Jeg finner ikke noe informasjon om deplasementet for Color Fantasy, men lengden oppgis til 224 m, bredden til 35 m og dyptgående 6.8 m. Med disse målene er det umulig at deplasementet kan være større enn 55 000 tonn og ettersom skroget ikke er helt prismeformet med rette vinkler er det nødvendigvis en god del mindre enn dette også. Jeg tror nok fortsatt at Color Fantasy er noe større enn Karel Doorman, men størrelsen er nok ikke helt usammenlignbar. Stena Saga er betydelig mindre. Du har helt rett. Unøyaktig bruk av begreper. Beklager. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 ...for at også de "enkle" (som meg) skal forstå hvor tøfft det er å være brygge og få en bølge i tryne 20 ganger i minuttet... 1200 ganger i timen... eller 28800 ganger i døgnet... jeg må oversette til Golf for å forstå/se det for meg. 1Golf = 1tonn Dersom bryggefronten er 10m x 1m og bølgen fra Karel Doorman treffer vinkelrett på bryggefronten og vi sier at den er en meter høy for å holde tallene enkle... Med hvor mange Golf virker da bølgen på bryggefronten ?? (1 bølge) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Det s ...for at også de "enkle" (som meg) skal forstå hvor tøfft det er å være brygge og få en bølge i tryne 20 ganger i minuttet... 1200 ganger i timen... eller 28800 ganger i døgnet... jeg må oversette til Golf for å forstå/se det for meg. 1Golf = 1tonn Dersom bryggefronten er 10m x 1m og bølgen fra Karel Doorman treffer vinkelrett på bryggefronten og vi sier at den er en meter høy for å holde tallene enkle... Med hvor mange Golf virker da bølgen på bryggefronten ?? (1 bølge) Det tror jeg kommer an på om Golfen rygger eller kjører fremover, eller om det er ung eller eldre sjåfør. Er det airbag i Golfen? Gjør ikke så vondt hvis det er sikkerhetssele... :) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 ...jammen Bigmac da, du skjønte jo ikke at jeg mente detta dønn alvorlig.... med hvor mange tonns kraft virker bølga på brygga ?? Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Ok, jeg tar åtet. P er mengden energi i en gitt bølgesyklus (fra bølgetopp til bølgetopp) Hm0 er signifikant bølgehøyde T er perioden (tiden mellom hver bølgetopp) p er vannets densitet Jeg har bare en kommentar, det gir jo lite mening i å snakke om signifikant bølgehøyde når det antagelig er en enkelt hekkbølge som har ødelagt kaien i dette tilfellet. Og dessuten vil jeg tror at denne formelen kun gjelder for vanlige vindbølger, og ikke for tsunamier, og heller ikke for hekkbølger fra relativt store skip, som går mye dypere ned i sjøen, og derav har større energi enn rene overflatebølger skapt av vind. Er jeg helt på jordet, grønnskollingen ? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 (redigert) ...jammen Bigmac da, du skjønte jo ikke at jeg mente detta dønn alvorlig.... med hvor mange tonns kraft virker bølga på brygga ?? Jada skjønte du skulle ha mange frontkollisjoner samtidig. For å være helt ærlig skjønner ikke jeg sånn fysikkmatte der man blander bokstaver og tall over og under streker :) Uansett hvor mye jeg ser på formelen til grønnskollingen så får jeg ikke en forståelse...jeg sorterer nok under kategorien gatesmart. Men når jeg ser brygga så skjønner jeg også at det må ha vært en dum ide langs norges til tider ugjestmilde kystklima. Redigert 4.Oktober.2016 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 (redigert) Det er med djup bekymring jeg leser kommentarer og innlegg i denne tråden. I det siste syns jeg det har tatt aldeles av i meiningsbrytninger som tar utgangspunkt i til dels alvorlige hendelser. Sjølsagt er det lov å uttale seg på sviktende grunnlag, eller reint generelt, men i denne saken, og i saken om redningsbåten som kantra/gikk rundt, føler jeg at det går over en viss moralsk linje. Særlig siden dette omhandler sikkerhet, og hvordan vi som gruppe skal agere. Det snakkes om sjømannskap, 5-knops-regler, promillegrenser, og etter neste åndedrag harseleres det med en hardt prøvd strilebefolkning, fullstendig uten å ha satt seg inn i bakgrunnen for saken. Herdla kommune eksisterte fram til kommunereformen i 1964. Den besto av de ytterste delene av Holsnøy, Askøy og Øygarden, samt deler av Radøy og Fjell. Dette er kjernen i strilelandet. De strilene som bodde så nær Vågen i Bergen at de rodde på en dag fram og tilbake ble også kalt slostril. Jeg nevner dette for å billedliggjøre behandlingen av denne befolkninga i historisk tid. Det er sannsynlig at det har bodd folk her lenger enn noe annet sted i Norge. De kan bygge brygge! I Herdla kommune var all ferdsel til sjøs, slik at de forskjellige delene, som i dag ser adskilte ut, lå tett attmed hverandre, øy-fjord-øy-fjord-øy... Som på resten av Vestlandskysten, i resten av Norge, resten av de områdene menneskeheten har busatt seg på, er naust, båtoppdrag, brygger, moloer, pirer, dimensjonert til de lokale forholdene. Med generasjoners iboende kunnskap, far til sønn, mor til datter, veit en hvordan en skal te seg. Under siste krig bygde de tyske okkupantene ut Herdla til en sterk befestning rundt flystripa de anla på Herdlevalen, en paddeflat slette som er toppen av en diger morene som har fylt opp hele fjorden lengst i nordvest. Etter at krigen ble tapt for okkupantene ble området overtatt av det norske forsvaret. De trakk seg etter hvert tilbake til den steinete, harde delen av Herdla, men har nylig avslutta virksomheten der ute for godt. Litt lenger sørøst for Herdla opprettet de en lyttepost for militære fartøy. Det er en teststasjon der skip og båter fra hele NATO kan få testa ut hvor mye lyd de avgir til omgivelsene (Dette veit jeg uhyggelig lite om). I Hauglandsosen ligger det sensorer som skal lytte på disse fartøyene. Hauglandsosen går innover fra Herdlefjorden og etter hvert over til et trangere og trangere sund inn til Træet. Tilslutt, innerst til et drageid på bare et par hundre meter over til det innerste av Fromreidpollen som har forbindelse til Hjeltefjorden. At Hauglandsosen, og områdene innover, over drageidet og ut mot Hjeltefjorden har vært brukt til ferdsel, kommunikasjon og fiske, i tusener av år er helt sikkert. Det kryr av båtfester (og -retter), Naust (-retter), brygger, og alt som tilhører en kystbefolkning i dette området. For en del år sida gikk det med en steinbrygge, bygget av og vøla (vedlikeholdt) av folk med djupe røtter på Heggerneset. Skaden ble gjort av et militært fartøy. Bryggeeieren ble tilkjent erstatning, men ikke uten kamp. Jeg snakka med grunneieren som mista brygga, og han fortalte om enorme, lange, dønning-aktige bølger, som sugde fjæra tørr og kom kastende tilbake med nye pådrag. Han meinte at det særlig var "tørrsuginga" (mitt uttrykk) som forårsaka mye skade. Helt ned hit hvor jeg bor, på Ask, ved Byfjorden, har båter og fartøyer botna i disse dragsuga. Dette skyldes alltid militære fartøyer. Hvorfor de "trener" i Byfjorden er en gåte, kanskje en tabbe, misforståelse. Hvorfor fregatter går med marsjfart 20knop i Herdlefjorden? De skal teste lyden av dem slik de faktisk høres ut! Når norske militære fartøyer ikke forårsaker skade, kan det jo skyldes at norske sjømilitære, som alle norske sjøfolk har røtter i og sympati med kystbefolkninga! Det forekommer, også her nede, at MTB-er kommer for langt inn, og at båter får skader når de slås mot brygger og pæler. Men det er altså bagateller mot energien i disse lange bølgene. Jeg nevnte at Herdlefjorden er proppa i nordøstre enden av en gigantisk morene. Altså er det ikke så store bølger som går i denne fjorden. Bryggene på Holsnøysida og Askøysida er dermed ikke dimensjonert for havbølger og lange, sugende dønninger. På samme måten som at kirkene i elveøyrene innerst i fjordene står etter flommen (fordi de har vært bygget der flommen ikke når) og de gamle gjeterbuene i fjellheimen ikke blåser vekk, skal steinbryggene på "Strilelandet" stå etter en storm eller ti. Det gjør de da også. Men de er ikke dimensjonert for at disse enorme fartøyene skal gå i høy fart fram og tilbake i forholdsvis trange farvann. Hurtigruta går der. Det har aldri vært noe problem. En har foreslått flere ganger at Skjellangersundet og "Det Naue" seilingsleden mellom øyene i utløpet av Herdlefjorden skal sprenges ut for å slippe gjennom de ti cruiseskipene som er for høye for Askøybrua. Gjør de det, vil de måtte gå med begrensa fart i fjorden. Det er nok tvilsomt om de sprenger ut leden. Derimot har Forsvaret varsla at de vil legge beslag på mer av Strilelandet, med enda strengere begrensninger for bruk av strand, fjære, sjø, sund. At store deler av fritidsbåtflåten også ønsker å gå denne veien, når som helst, hvor i fjorden som helst, har visst ikke byfolket fått med seg. Så langt er det bare disse forbaska strilene som har reagert. Blant dem er det mengder av fritidsbåtskippere som deg, meg, oss, vi, på "Båtplassen". Det er dem som trenger støtte. Det er på tide å vise litt solidaritet (forslitt frase) med andre båteiere, bryggebyggere og sjøfarende. http://www.av-avis.no/aktuelt/Hva-vil-forsvaret-egentlig-med-Berland-og-Heggernes-516300.html Redigert 4.Oktober.2016 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Du trenger ikke dra paralleller til andre saker i foruma for å ta alle over en kam. Jeg er ikke uenig i alt du skriver, men ærlig talt. Skal vi betale 250.000 norske skattekroner for den steinrøysa der??? Får da være måte på. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Til Bigmac: Jeg reagerer i dette innlegget fordi jeg aner en parallell, noe som er i ferd med å ta av i feil retning. Etter ett år på Båtplassen har jeg blitt glad i forumet, lett avhengig av alle de folk her inne som sitter på kunnskaper og ekspertise, og gode tilbakemeldinger og sunne innlegg. Jeg nytta høvet til å ta dette opp i ett jafs, for å ha sagt det. For øvrig behøver du ikke sitere absolutt hele innlegget mitt for å svare på det. Det ble altfor langt da jeg skreiv det. Kommentar fra moderator: Sitatet er slettet av moderator, ref. regelene pnkt 2 Ja, om Forsvaret insisterer på å nedbygge seg sjøl i store deler av de grisgrendte strøka av Norge, og trapper opp intensiteten i innfarten til Bergen, får de finne seg i å betale erstatninger. Nei, jeg aner intet om hvordan brygga på Fløksand er konstruert, ikke jeg heller... Jeg har bygget brygge her i Byfjorden. Den står i forhold til storm og strøm. Båten min ligger på bøye, med ile, med 2-3 meter under kjølen når det er nippfjære og vind fra sør. Det har gått bra så langt. Kommer det en sveip innom her med tullinger i MTB-er, botner den. Eller om utenlandske store militære fartøyer kommer på feil side av fjorden, slik et skip gjorde for et par år sida. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Det er med djup bekymring jeg leser kommentarer og innlegg i denne tråden. . . . . Nå har jo Forsvarets lyttestasjon på Hegreneset eksistert i mange år, og man vet at det tidvis blir kjørt tester på krigsskip i full hastighet. Han her knallet som har bygget brygge av småstein hevder at entreprenøren som oppførte bryggen har gjort det etter forskriftene. Da antar jeg at det ikke er så lenge siden bryggen ble oppført. Da burde han vel vite at det kan forekomme kraftig sjø etter fartøyer i området? Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Vosso63 Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Det jeg reagerer på er at ingen, så langt, har kommet med støtte til denne enkeltpersonen som har mista brygga (og båten, som lå på ile i vika!). Det liker jeg ikke. Det har noe med mentalitet å gjøre. Alle som har hatt konflikt, (eller kjenner noen som har hatt det) med styresmakter, kommune, fylke, eller andre giganter veit at de gjerne går rettens vei med sjøl de minste bagateller. For dem spiller det mindre rolle. Det handler om å motvirke presedens eller de er pålagt en formell linje felles for forvaltninga. For enkeltmennesket er det som et mareritt. Jeg kjenner ikke til saken fra andre sida av fjorden, men til den andre brygga, på Askøysida. Også der nekta Forsvaret først. Vedkommende bryggeeier kunne vise til en flere hundre års historie om sin brygge. Plassen for brygga, naustet, osv. Det hjalp ikke i første runde. En dag er det en av oss andre som står der med høl i bunnen, krøll på propellen eller et bryggeplanker slått til pinneved. Skjer det meg meg ønsker jeg ikke å Google meg fram til "Båtplassen" og utelukkende finne mistro og mistenksomhet! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Du trenger ikke dra paralleller til andre saker i foruma for å ta alle over en kam. Jeg er ikke uenig i alt du skriver, men ærlig talt. Skal vi betale 250.000 norske skattekroner for den steinrøysa der??? Får da være måte på. Sluttar meg til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Jeg har bare en kommentar, det gir jo lite mening i å snakke om signifikant bølgehøyde når det antagelig er en enkelt hekkbølge som har ødelagt kaien i dette tilfellet. Og dessuten vil jeg tror at denne formelen kun gjelder for vanlige vindbølger, og ikke for tsunamier, og heller ikke for hekkbølger fra relativt store skip, som går mye dypere ned i sjøen, og derav har større energi enn rene overflatebølger skapt av vind. Er jeg helt på jordet, grønnskollingen ? Ja, det stemmer. Det er lite forskning som går på enkeltbølger fra skip. En av konklusjonene til artikkelen jeg linket til tidligere er at kalkulasjoner foretatt for vindgenererte bølger mer eller mindre er det beste vi har: " While there is currently a large demand for this type of decision support tool in coastal and inland waterways, no alternative comprehensive method currently exist." Hekkbølger er mer en én bølge. Skroget genererer en rekke bølger som definitivt har kan ha en gjennomsnittlig høyde og frekvens og som har en sammenheng med farkostens fart, deplasement og form. Best illustrert med et bilde vil jeg tro: Vindskapte bølger påvirker vannmassene dypt. I etablerte bølgesystemer, skapt av vind, viser forsøk at bølgene påvirker vannmassene ned til ca halvparten av bølgelengden. Altså at en bølge med 60 meter bølgelengde påvirker vannmassene ned til 30 meters dyp (dette gjelder dypt vann). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.