Obligatorisk Startet 3.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2016 Hei Noen som har skiftet simmering på propaksling på BRAVO 2? Hvordan? Flikke den ut med pakningsjern? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 (redigert) Det er to stk, indre og yttre (oilseal) og kan bli vanskerlig å få ut sålenge propell akselen er der. Du må skru ut hub der simmringer sitter. Når hub er fri fra akselen, kan du vippe ut simm ringene. Redigert 3.Oktober.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Obligatorisk Svart 4.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 Ser at det er enklest. Finnes det et rimelig verktøy for å løsne denn mutteren til hub? Som ikke koster 900kr. Tenkte å prøve å lirke dem ut med pakningsverktøy. Men litt teit å stå på slippen der og ikke få det til ? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 (redigert) Du kan "lirke" når du har tatt ut hub, du får ikke nok plass når propell akselen er der. Og du får problem når de nye eventuellt skal på plass. Verktøy til drev er ofte spesial tilpasset. Du kan f.eks lage den selv om du har mulighet, kappe til et rør med riktig diameter og skjære ut tenner så de passer i hub. Og sveise på et lokk og f.eks en 3/4" pipe i andre enden så du har mulighet til å bruke en litt lang skralle eller latmanns arm. Alternativ er et passende tykkt flattjern med to bolter plassert slik at de passer inn i hub på hver side av akselen, så kan du skru ut hub med det. Når du skal skru inn hub så pleier man å ha på sealer på gjengene og du skal sjekke at du har riktig moment når akselen dreies rundt, etter at hub er på plass. Det er lager og shims som bestemmer hvor hardt du skal skru til hub. Så det er anbefalt å bruke riktig fremgangs måte. Men klarer du det på annen og enklere måte må du gi oss tilbakemelding med forklaring og bilder. Har du forresten påvist at det er lekkasje der med trykktest eller er det synlig ? Veldig sjelden det er lekk der pga de to simmringene. Mer vanlig oppe ved drivaksel at det lekker pga tæring eller slitasje på aksel der simmering sitter. Redigert 4.Oktober.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Obligatorisk Svart 4.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 (redigert) Ok, trur kanskje det er best å bestille verktøyet da. Har manualen, så det bør gå greit å få montert inn riktig. Har hatt litt vannintrengning ja. Ikke mye, men slik at det er hvitt i bunn av beholder. Når jeg tapper av er det lysere en det andre drevet som er ganske mørk. Trodde først at det var via gearkabel. Men den ble byttet og i orden nå. Det ble også trykktestet ok da. Ikke tegn til vann i belg. Derfor rekner jeg med at simmering som slipper inn noe vann under kjøring. Drevet er fra 1997.. Redigert 4.Oktober.2016 av Obligatorisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 (redigert) Ville trykktestet før jeg begynte med å bytte simring på propell aksel. Det er som nevnt to stk simringer der og ikke vanlig med lekkasje der. Men om akselen er slitt og kanskje har litt kast, kan det bli lekkasje. Med trykk test vil det mest sansynlig vise hvor lekkasjen er. Ta av drevet og prøv det først etter å ha tappet ut oljen. Mulig du må ha en avdrager for å få ut hub når mutteren er av. Da kan du bruke litt kjetting som forlenger på armene på en to armet avdrager. Redigert 4.Oktober.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Obligatorisk Svart 4.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 Jeg trykk testet dette som sagt i fjor, og det var tett. Roterte også akslingen for hånd. Mulig jeg bør måle akslingen for sjekk om kast. Kan jeg spør om hvordan du vet at det ikke pleier å være lekkasje i disse simmeringene? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 (redigert) Det kan selvfølgelig være lekk der. Men mest feil ved drivaksel pga dårlig justert motor iforhold til drev. Blir fort litt vibrasjoner som skader simringen. Det skjer og at det blir slitasje der simringen sitter. Men om du trykktester med drevet tomt for olje og skrudd av båten bør du oppdage en lekkasje. Om du har en kompressor kan du fylle en kilo trykk og prøve med det først, så kan du bruke f.eks slangen med nippel fra drev påfyllings pumpen og skru inn i drevets luftehull, og fyller forsiktig luft inn i drevet via slangen samtidig som du passer på at det er tett, er det lekk noen plass vil du som regel se det. Bruker du Mercruiser eller Quicksilver High Performance drev olje, det er det beste på Mercruiser drev. Redigert 4.Oktober.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Obligatorisk Svart 4.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 Ok. Tror det må være vann i belg for at det skal lekke inn ved drivaksling. Det er ikke bra. Bruker drevoljen til quicksilver. Aldri helt forstått forskjell på disse merkenavnene. Men, trodde quicksilver hadde tatt over som merkenavn for mercuiser.? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 Ja, helt riktig, må være vann i belgen. Quicksilver er oljen for Mercruiser. Om det er vann har jeg sett at det oftest ligger helt i bunn og kommer først ut når du tapper, når drevet har stått ubrukt en stund. Men kan kanskje blande seg med oljen når man har kjørt en stund. Er oljen grønn eller hvit/grå ? Kan være ett eller annet sted i underhuset det er lekk. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.