Jump to content

Vp md 11c starter ikke


Rogerknutsen

Recommended Posts

Var ute en tur med båten i går, lå i ro og skulle fiske, så gjikk båten på tomgang, så det begynte å blinke på oljelys det som er nermest turteller, så stoppet motoren, fikk ikke start på den igjen og måtte slepes til land,

Har stått og ladet start batteriet i natt da dynamo lader ikke skikkelig, den må byttes, målte batteriene i dag de viser 13 volt, faller til 11 når jeg prøver å starte, batteri lyser ikke grønt heller,

Har målt oljen, den er rett under full,

Har gått over dysene, når jeg pumper kommer det ut diesel, det samme på fin filteret, når jeg pumper så kom det ut litt luft så bare diesel, sjekket grov filteret tappet av med tappe skrue i bunn, rant ut ren diesel, når jeg prøver å starte så sviver den rundt men mangler det siste for at den skal komme,

Noen som kan hjelpe en uerfaren båt mann, kjøpte båten for 2 uker siden, og er litt fortvilet her nå.

bilde

Link to post
Share on other sites

De der motorene har en lei tendens til å kokse/beke ventilstyringene slik at ventilene blir sittende fast og så knekker støtstengene. Ta av ventildekslene så ser du det med en gang om støtstengene er på plass og at alle 4 ventilene beveger seg når du kjører startmotoren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Om støtstengene ikke knekker så bøyer de seg ivertfall. Driver å overhaler toppen på en md3b hvor dette skjedde på 1 sylinder. Måtte banke ut eksosventilen. Vet ikke helt hvorfor dette skjer men ventilsetet på eksosventilen i den toppen så ikke bra ut. Motor gått ca 2100 timer.

Redigert av Rune Totland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden oljetrykklampa lyste bør du sjekke den "ringen" oljepeilepinnen er skrudd ned i.

Dersom den er løs eller pakningen under er dårlig så mister du oljetrykket.

Dette fordi oljepumpa da trekker luft.

Prøv også å ha litt olje direkte inn på innsuget - etter å ha tatt av luftfilterne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...