mheim Posted October 3, 2016 Share Posted October 3, 2016 Jeg har nylig kjøpt meg en gammel Fjord Plast der det står i en VP AQ115. Der har jeg et problem med startmotoren - den "klikker", mye oftere enn den drar rundt. Startmotor/innslag har jeg skrudd fra hverandre og renset/smurt og kontaktene er pusset. Børstene er greie, og startbatteriet skal være relativt nytt. I mangel av bedre ideer til å få en mer pålitelig start, tenkte jeg at jeg skulle gjøre et forsøk med å sette inn et rele til startmotoren/innslaget, men der finner jeg på nett litt mange varianter av koblingsskjema. Noen her inne som vet hva som er korrekt kobling av ledninger i releet? Har kjøpt et enkelt 30A rele fra Biltema, med stifter merket 30/85/86/87/87a. Quote Link to post
Rune Totland Posted October 3, 2016 Share Posted October 3, 2016 Kjenner ikke denne motoren spesielt, men hvis starteren bare "klikker" har jeg vanskelig for å se hva som endres av å sette inn et relé.....? Quote Link to post
pipe Posted October 3, 2016 Share Posted October 3, 2016 Når starteren klikker så får den jo strøm.Skjønner ikke hva du skal med et eksternt rele til styrestrøm Quote Link to post
Audiquattro Posted October 3, 2016 Share Posted October 3, 2016 http://www.12voltplanet.co.uk/relay-guide.html Quote Link to post
Bestefar Posted October 3, 2016 Share Posted October 3, 2016 jeg har hatt dette problemet på en gammel bil jeg har. Da har jeg tatt ut starteren og satt den i skrustikka og kjørt den fra et batteri. Det synes jeg er beste måten for å sjekke at spolen trekker inn drevet og at motoren går rundt. Det kan jo være at det er dårlig kontakt i motoren. Jeg kjenner dessverre ikke til om denne startmotoren er børsteløs. Men har den børster så kan rengjøring av anker og utskifting av børster være en god løsning. Quote Link to post
Lars H. Posted October 3, 2016 Share Posted October 3, 2016 Når starteren klikker så får den jo strøm. Skjønner ikke hva du skal med et eksternt rele til styrestrøm Men det skjønner jeg. For å få starteren igang, må det gå styrestrøm fra batteriet, opp til startnøkkelen og så til starteren. Her går det 10A - 20A, og med lange ledninger og kanskje dårlig kontakt i tenningsnøkkelen og flere multikontakter, kan det fort bli stort tap slik at innslaget på starteren ikke blir "kraftig nok", og en hører bare et klikk. Jeg har derfor selv montert et BT 30A relè med korte solide kabler fra batteri til relè til starter. Styrestrømmen taes da fra tenningsbryteren (batteri - tenningsnøkkel - relè). Her går det nå lite strøm, så selv med lange "dårlige" kabler går det greit. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mheim Posted October 4, 2016 Author Share Posted October 4, 2016 Takker for de konstruktive bidragene/linkene. Jeg kommer da til følgende kobling i releet: pinne 30: fra batteri +, 85: til jord, 86: fra tenningsnøkkel og 87: til innslag + på startmotor. Quote Link to post
Sleipner93 Posted October 4, 2016 Share Posted October 4, 2016 Ja det er riktig. Pluss til 30 tar du fra dynamoens pluss (bruk sikring). Sjekk også tegningen på releet at det ikke veksler fra 87 / 87a når releet kobles fra og til. Men antar det setter strøm på både 87 og 87a når det kobles inn. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.