Jump to content

Epoxy som natemasse på tresnekkedekk

Magnus

Recommended Posts

Jeg registrerer at flere og flere bruker det. Det er sikkert et bra produkt, men det er nå en gang slik at spør du 5 stk personer om meninger, får du gjerne 5 ulike svar.

Jeg bruker ikke det, og vil heller ikke det for framtid.

Årsaken er at trebåt "lever", dvs veden er i konstant bevegelse, dette setter krav til natemassen som da må være fleksibel, slik at den "føyer" veden, og ikke omvendt.

Av den grunn bruker jeg Tec7, som jeg synes er et fremragende produkt, krever ikke priming, klar til bruk, enkomponent, noenlunde grei i pris (tror jeg). Tec7 bruker jeg til ALT i båten, fra nating til liming. Tec7 fåes hos malingbutikker, byggeleverandører etc.

Kikk igjennom emneregister oppe i høyre hjørne, du vil da finne masse info om dette fra før. Du kan også undersøke hos West System (om du ikke allerede har gjort det.).

Lykke til.

Skal først si at jeg er ikke særlig sikker på det hva jeg kommer til å skrive nå.

Det Perlen skriver er jo den gamle og fortsatt riktige kunnskapen: treverket lever, beveger seg og trenger derfor fleksibilitet i natene.

Men: dersom hele tredekket er bygget med epoksy, innkapslet med epoksy og på denne måten ble lagt til ro for godt - DA kan du bruke epoksy-nating. Men du kan IKKE erstatte gammel 'gummi'-nating med epoksy-nating.

Forøvrig anbefaler også jeg emneoversikten :yesnod:

Men: dersom hele tredekket er bygget med epoksy, innkapslet med epoksy og på denne måten ble lagt til ro for godt - DA kan du bruke epoksy-nating. Men du kan IKKE erstatte gammel 'gummi'-nating med epoksy-nating.

<{POST_SNAPBACK}>

I utgangspunktet enig med deg Andreas, dekket blir fint som rakkeren og holder bra, dersom du dekker hele dekket med epoksy, MEN så starter problemene.

Epoksy er ikke diffusjonsåpen. Der vil alltid være fukt undenfra og oppover. Hva skjer når fuktigheten møter "tett" dekk, jo den angriper det bare treet som er under, og det dannes råte. Desverre. Skal man bruke denne metode, må man nødvendigvis "bake" inn alt tre oventil/nedentil samt endeved/sideved(ute ved kanter) men da snakker vi virkelig penger og jobb !!!!

Derfor holder jeg meg til de gamle måter å gjøre dette på (er igrunnen veldig gammeldags også jmf mine barn :rolleyes: )

Skal man bruke denne metode, må man nødvendigvis "bake" inn alt tre oventil/nedentil samt endeved/sideved(ute ved kanter) men da snakker vi virkelig penger og jobb !!!!

Nettopp - du kan bruke epoksy som natemasse BARE dersom alt det andre er lagt til rette.

...... Men du kan IKKE erstatte gammel 'gummi'-nating med epoksy-nating.

:yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, skulle kanskje sjekket dette først- da jeg har erstattet de gamle "myke" natene med epoxy fra West. Hvor jeg måtte etterfylle endel - da jeg ikke hadde tettet bra nok før "nating" Og epoxy er jo ikke gratis !!!!

Jeg må kanskje skifte akterdekket, ca 1m2. Vil det være dyrt å kjøre på med epoxy på hele dekket under, og over samt i natene. Er det verdt prisen mht forebygging av evtentuell råte i fremtiden og vedlikehold av tec7 nater?

Hvis man skal tenke kostnader, kommer epoksy klart dyrest ut, samt er ETTER MITT SYN dårlig løsning.

Jeg fremhever mitt syn med stooooore bokstaver, da det selvsagt er mange meninger ute og går.

Jeg anbefaler deg Tec7, eller for den saks skyld annen fleksibel masse (ikke sikaflex, dårlig bestanddel for å holde olje/lakk/svetter). Du kan jo pusle utover sommeren med å fjerne hard epoksy og erstatte med fleksibel masse ?

Hvis du har lyst til å prate litt fram og tilbake om dette, kan du gjerne ringe meg (for all del, jeg er ikke ekspert, men har snappet opp litt av hvert her og der som jeg kan formidle videre) Mobnr mener jeg skal stå på meld.reg på meg.

om man legger dekket oppå finèr, kan man får et tett dekk ved hjelp av relativt lite epoxy, samtidig som bevegelsen i dekket blir minimal.

men sika og tec7 er velprøvde metoder som ikke skal være alt for vanskelige å få til...

• 1 year later...

Ok.. Har brukt en del tid å energi på å kome fram til kva stoff eg skal bruke til nating.. Kan sjå ut no som at eg fell på Tech 7.. Men... Når eg følgande gjere reine natefugene må eg vel kansje få vekk ALT av det gamle?? Elle er det ikkje så nøye??? Men følgande... Kor en påfører dette stoffet?? Etter mine erfaringar vert dette eit forferdelig griseri der en har fått på masse stoff men alle andre plassa enn der det skal vere :crazy: Treng masse gode tips her.. Er litt oppteken ta at d skal verte bra å sjå bra ut....