Gtir_man Startet 3.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2016 Hvordan kan jeg får dette pent igjen ? Det er ikke lakket. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 (redigert) Hvis finer; forsiktig sliping på langs av årringene/fibrene. Er det finer er det lett å slipe gjennom, derfor bør du ikke ta mer enn nødvendig. Hvis det ikke er finer kan du slipe litt mer, men det er ikke nødvendig å slipe mye før du kommer ned til friskt tre, teak er kjekk å jobbe med sånn sett. Tidligere skruehull kan du plugge ved å spikke og pusse til nagler i teak som du slår inn med trelim på for så å kappe dem i plan med overflaten og slipe over til det blir jevnt. For meg ser det ut fra bildene som teaken er lakkert med et par tynne strøk med silkematt lakk, eventuelt oljet, selv om du skriver at den er ulakkert. Det skal mye til at teak i seg selv har den overflaten som vist på bildene, teak er oftest matt og har tilnærmet null glans, hvis den da ikke har blitt høvlet eller polert? Hvordan tar overflaten til seg fuktighet? For framtidig minimalt med vedlikehold ville jeg som sagt ha slipt forsiktig, for så å fukte overflaten lett når du føler du er ferdig med slipingen. Dette kalles gjerne å "vannbeise", men er i realiteten snakk om kun å fukte overflaten lett, den skal ikke være dassvåt. Når overflaten tørker vil du oppleve at den har blitt ru på grunn av fiberreisningen som skjer ved hjelp av fuktighet. Så kan du slipe (svært) lett over igjen før overflaten er klar for et par tynne strøk med silkematt lakk. Lakken både beskytter overflaten og du kan få en overflate lignende den du har fra før i glans. Velger du å ikke lakkere vil overflaten bli en del mattere, men det går også an å polere den opp til en viss grad ved å bruke finere og finere slipepapir for så å avslutte med f.eks. vanlig skrivepapir. Bakdelen med ubehandlet overflate er at den lett vil trekke fuktighet, den kan også bli noe skjoldete med tiden da overflaten har varierende fuktopptak på grunn av naturlige forhold. Redigert 3.Oktober.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 4.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 takk for svar, da skal forsiktig sliping testes.. har kjøpt denne "Epifanes teak olje sealer", kan jeg bruke denne eller må jeg ha noe med farge i for å få de lyse partiene mørkere ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 Det skal ikke mye sliping til før fargen jevner seg ut, teak er grei sånn sett Så ville ha prøvd uten ekstra farge i første omgang. Du får et inntrykk når du vannbeiser (noe du også bør gjøre hvis du nå skal bruke olje, for finest overflate) av om overflatene har eventuelle skjolder. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 Enig i at iallfall det første bildet ser ut som lakk. På 80-tallet brukte flere norske produsenter bivoks istedet for lakk. Lite holdbar finish som også er utsatt for mugg/sopp. Om det ikke er lakket bør man vel forsøke med teakcleaner før man eventuelt må slipe? Disse inneholder oksalsyre og er kraftige saker. Mener å ha lest at folk har hatt suksess med Biltema Teak Cleaner + Teakfornyer. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 -har dere forsøkt med tørr klut og dampstrykejern? Fikk tak i en god gammel teak stuekommode, 2 meter lang, som tidligere var oljet men antagelig for svært mange år siden. Flekkene, missfarget, skjolder og vannmerker. Fikk ut mye drit og gammel olje som satte seg i kluten. Pusset også lett over etter lett vasking. Har det noe for seg å bruke strykejern interiørteak? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 Har det noe for seg å bruke strykejern interiørteak? På heltre kan det ha sin misjon, men hvis teaken er finert ville jeg ha vært mer forsiktig. De fleste typer lim liker ikke varme, dumt om fineren skulle løsne fra underlaget. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 Sant sant Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2016 Dette pusser du lett over for hånd, vasker med rødsprit og oljer med Owatrol teakolje. Jeg har reddet mye styggere teakfiner enn dette med denne metoden.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 5.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2016 (redigert) Enig begynte med det i 87 på en 10 år gammel forfallen båt. Smører Owatrol teakolje på med Pusseklut (som ligger i Owatrol boksen) ved behov og lar det trekke inn i 10 min og så tørket av med en tørr fille. Redigert 5.Oktober.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gtir_man Svart 5.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2016 Teakolje uten farge pigmenter i da ? Har epifanes sin teak oil sealer, eller Respekt (tror jeg) sin teak olje ( edeltre olje ) Har brukt Hempel teak colour restorer på en ny plate på forrige båten, og den blei nesten helt lik di gamle i farge.. Tenkte kanskje å teste den etter lett sliping. . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.