Jump to content

Forgasserskift: QuadraJet ut - Edelbrock inn -Lavere turtall/fart.


Gnisten

Recommended Posts

Etter lang tids problemer med motor (Mercruiser 5.0 LX -94mod.) på min Bayliner Ciera 2655 (26ft - 2,8t) fikk jeg etter anbefaling fra verksted skiftet forgasser. 

Den gamle QuadraJet`en ble skiftet ut med en splitter ny Edelbrock 1409. Se bilder av gammel og ny forgasser. 

 

Til tross for at leverandør (Eurofritid) meldte at dette var nærmest "plugg&play" var ikke skiftet uproblematisk i følge verkstedet. Det måtte maskineres ny overgang og legges opp nye rør. Gasshendelen har fått mye kortere vandring. Resultatet ble ca, 4000 høyere regning enn avtalt (ca. 8k) Det hadde forsåvidt vært ok (båtpenger!) hadde det ikke vært for at resultatet er at jeg ikke får opp turtallet til gamle høyder og følgelig heller ikke farten. På tomgang kan den ruses opp i 6000 rpm, men ved belastning får jeg ikke mer enn ca. 3800 rpm og såvidt over 20kn - Dette er ca. 10kn under toppfart. 

 

Verkstedet mener det må være båten som nedgrodd og at det som sådan ikke har noe med forgasser-skiftet å gjøre. Noe groe er det, men ikke nedgrodd. Skal forsøke å få båten på slipp for rengjøring, men jeg er litt tvilende til at jeg med rengjort bunn får 2000 rpm og 10kn ekstra?

 

Hva sier ekspertisen? 

 

Gammel QuadraJet: 

 

bilde

 

 

Ny Edelbrock: 

 

bilde

Redigert av Gnisten (see edit history)

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post

Det kan jo skyldes en rekke forskjellige ting men jeg merket selv i dag hvor grodd fire stålpropellere blir på noen ukers stilleligge..... manglet seks knop og sekshundre omdreininger.

Jeg ville begynt med å sjekke om du får full gass. Så kan du sjekke om sekundærspjeldene åpner, da må du ha en hjelpemann til rors som gir full gass mens du ser nedi forgasseren.

Det kan være en vakuum lekkasje (falsk luft) så sjekk at forgasseren sitter tett mot innsuget og at det ikke mangler noen slanger.

Det kan også være feil dyser i forgasseren men sjekk det andre først. Sjekk også tenningen, den kan jo ha vært stilt lavt ifm feilsøking.

Link to post

Jeg ville nok byttet verksted først og fremst.

 

For det første er en QuadraJet en utmerket forgasser, men det forutsetter selvfølgelig at den er i orden.

For det andre ville det nok vært enklere å kjøpe en Edelbrock spread-bore som faktisk passer på motoren.

Overganger er dog å få kjøpt fra Edelbrock til square-bore, jeg antar at det hadde blitt billigere enn fire båtlapper med et monteringssett.

 

Nå er jo forgasseren på, og det er lite poeng i å gråte over spilt melk, det eneste du kan gjøre er vel å ta opp båten, å rengjøre den for å se om det blir noe bedre.

Link to post

Takk for svar. På grunnlag av svarene lurer jeg jo selvfølgelig litt på hvorfor ikke denne ble brukt hvis den passer rett på denne motoren og man hadde sluppet å konstruere overganger på "frihånd" med en betydelig kostnad. Den som ble valgt av verksted ser ut til å være en "Marine versjon" Hva gjøres egentlig med en forgasser for å få den "marinisert"?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post

Marineforgassere drenerer forgasseren inn i motoren ved en lekkasje eller lignende, mens på en bil dreneres gjerne forgasseren rett ut i friluft, som er en eksplosjonsrisiko i en båt, ettersom det betyr bensin som renner rett ned under motoren.

 

Nå selger vel Edelbrock marineforgassere med spreadbore også tror jeg (den jeg lenket til ser ikke ut til å være marineversjon), men 1409 (den du har) er vel den som nesten alltid brukes, dog ofte med et performer innsug samtidig.

Holley har i det minste marineforgassere med spreadbore, og en ny Rochester ville også vært en fullgod erstatning, det er gode forgassere som har vært i bruk et halvt århundre, så det er litt pussig at man velger en forgasser som ikke passer rett på.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Hva var problmeet i utgangspunktet og hva gjorde du/gjorde du ikke når du fikk dette problemet?

Helt uforståelig at en så enkel konstruksjon skal fremtvinge et forgasserbytte "out of the blue"

 

Det står i 1. linje i innlegget, men for å gjenta det; Etter råd fra verksted som hadde jobbet med saken. 

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post

Da var helgen brukt til rengjøring, bunnsmøring og prøvekjøring med det resultat at rpm øket med et par hundre (rundt 4000) og fart med 2-3 knop.; altså et godt stykke unna det jeg hadde før forgasserskiftet. 

Får ta kontakt med verkstedet igjen. Litt feilsøking og tweeking trengs nok...

 

bilde

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post

Det finnes forgasser adaptere å få kjøpt i butikker som selger amerikanske bildeler.

Eller på ebay, se link under.

 

http://www.ebay.com/itm/Carb-Carburetor-Adapter-4bbl-Quadrajet-Manifold-to-Holley-Edelbrock-Demon-Carter-/391512110405?hash=item5b27f0b545:g:JE0AAOSwRgJXj9KB&vxp=mtr

 

At det måtte "maskineres" en adapter høres litt ut som om verkstedet har tatt i litt vel mye.

 

Har hatt flere amerikanske biler (Camaro) med V8 5,7L og har byttet forgassere fra Rochester spreadbore til f.eks

Holley squarebore med adapter plate kjøpt billig. Byttet og innsugs manifold til Edelbrock Performer på en Corvette motor.

Rochester i V8 (5,7L) er 650cfm og Edelbrock du har er 600cfm, kan kanskje gi mindre bensin og motor får mindre effekt.

Om det er tilfelle, kan du forsøke å øke dysene med 5-10%.

 

Når det gjaldt Rochester i båt, så var det at bensinen i forgasser tørket ut iløpet av vinteropplaget og det samlet seg

avleiringer i flottør kammer og tettet igjen dyser. Forgasser demontert, renset og satt sammen og fungerte ut sesongen.

Dette gjentok seg hver vår.

En Rochester forgasser er enkel, skru av topp så kommer du til dyser og kanaler og kan enkelt renses. Er det slitasje er det gjerne på aksel til spjeld, trekker falsk luft. Finnes rep kit til det.

Om du ikke får Edelbrock til å gi samme resultat, kan du overhale den gamle. Vil sikkert fungere.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
  • 1 måned senere...

Siste utvikling i denne tragiske saken er at verkstedet har innrømmet at adapterplaten de laget selv var for tynn med den følge at speldene ikke åpnet fullt. De kjøpte ny adapterplate, monterte denne og leverte båten til prøvekjøring. Det viste seg selvfølgelig da at autochoke ikke var justert av servicemann slik at det nærmest var umulig å få start på motor. Når den omsider fikk start og var blitt varm gikk den dårlig på tomgang men godt ved pådrag. Jeg hadde ikke gps-plotter i båten, så er ikke sikker på toppfart, men rpm er tilbake slik det skal være. Fikk justert autochoke på egen hånd etter denne veiledingen. Må antakelig justere litt på blanding å tomgang før den går jevnt på lavt turtall.

 

Imidlertid er jeg bekymret for at speldene har tatt skade av å ikke åpne skikkelig når den ble kjørt med for tynn adapterplate. Det kan se ut som om spjeldene har en bøy/profil der de antakelig har lagt i bend. Har tatt noen bilder. Er denne bøyen/profilen slik det skal være eller ser jeg spøkelser her.....?

 

bilde

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post

Den lille vippen i "toppen" av spjeldet på bildet, altså oppover på bildet, skal være der, men hvorvidt det har blitt mer "vipp" fordi spjeldet har slått nedi noe er vanskelig å svare på, sannsynligvis har det gått bra, de tåler jo endel.

 

Sitter ikke de spjeldene så for høyt til å slå nedi en adapterplate ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

 

 

Imidlertid er jeg bekymret for at speldene har tatt skade av å ikke åpne skikkelig når den ble kjørt med for tynn adapterplate. Det kan se ut som om spjeldene har en bøy/profil der de antakelig har lagt i bend. Har tatt noen bilder. Er denne bøyen/profilen slik det skal være eller ser jeg spøkelser her.....?

 

bilde

Dette har ingenting med adapterplaten å gjøre. Som man ser her så sitter desse spjeld øverst i forgasseren  og ikkje i bunn. Denne gasseren er vakuumstyrt og det du ser der er secondary air door eller air flap om du vil.  Den er med å  kontrollerer andretrinnet. Det er kun de to under choken som er mekanisk styrt fra spaken. Så vi snakker abolutt om spøkelser på høylys dag. Å greie bøye noe spjeld via spaken er uansett umulig. Der er fleire ting som gir etter før noe slikt skjer 

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...