Gnisten Startet 4.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2016 (redigert) Etter lang tids problemer med motor (Mercruiser 5.0 LX -94mod.) på min Bayliner Ciera 2655 (26ft - 2,8t) fikk jeg etter anbefaling fra verksted skiftet forgasser. Den gamle QuadraJet`en ble skiftet ut med en splitter ny Edelbrock 1409. Se bilder av gammel og ny forgasser. Til tross for at leverandør (Eurofritid) meldte at dette var nærmest "plugg&play" var ikke skiftet uproblematisk i følge verkstedet. Det måtte maskineres ny overgang og legges opp nye rør. Gasshendelen har fått mye kortere vandring. Resultatet ble ca, 4000 høyere regning enn avtalt (ca. 8k) Det hadde forsåvidt vært ok (båtpenger!) hadde det ikke vært for at resultatet er at jeg ikke får opp turtallet til gamle høyder og følgelig heller ikke farten. På tomgang kan den ruses opp i 6000 rpm, men ved belastning får jeg ikke mer enn ca. 3800 rpm og såvidt over 20kn - Dette er ca. 10kn under toppfart. Verkstedet mener det må være båten som nedgrodd og at det som sådan ikke har noe med forgasser-skiftet å gjøre. Noe groe er det, men ikke nedgrodd. Skal forsøke å få båten på slipp for rengjøring, men jeg er litt tvilende til at jeg med rengjort bunn får 2000 rpm og 10kn ekstra? Hva sier ekspertisen? Gammel QuadraJet: Ny Edelbrock: Redigert 4.Oktober.2016 av Gnisten (see edit history) Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
DieselDahl Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 Det kan jo skyldes en rekke forskjellige ting men jeg merket selv i dag hvor grodd fire stålpropellere blir på noen ukers stilleligge..... manglet seks knop og sekshundre omdreininger. Jeg ville begynt med å sjekke om du får full gass. Så kan du sjekke om sekundærspjeldene åpner, da må du ha en hjelpemann til rors som gir full gass mens du ser nedi forgasseren. Det kan være en vakuum lekkasje (falsk luft) så sjekk at forgasseren sitter tett mot innsuget og at det ikke mangler noen slanger. Det kan også være feil dyser i forgasseren men sjekk det andre først. Sjekk også tenningen, den kan jo ha vært stilt lavt ifm feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 Jeg ville nok byttet verksted først og fremst. For det første er en QuadraJet en utmerket forgasser, men det forutsetter selvfølgelig at den er i orden. For det andre ville det nok vært enklere å kjøpe en Edelbrock spread-bore som faktisk passer på motoren. Overganger er dog å få kjøpt fra Edelbrock til square-bore, jeg antar at det hadde blitt billigere enn fire båtlapper med et monteringssett. Nå er jo forgasseren på, og det er lite poeng i å gråte over spilt melk, det eneste du kan gjøre er vel å ta opp båten, å rengjøre den for å se om det blir noe bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 6.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Takk for svar. På grunnlag av svarene lurer jeg jo selvfølgelig litt på hvorfor ikke denne ble brukt hvis den passer rett på denne motoren og man hadde sluppet å konstruere overganger på "frihånd" med en betydelig kostnad. Den som ble valgt av verksted ser ut til å være en "Marine versjon" Hva gjøres egentlig med en forgasser for å få den "marinisert"? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
adeneo Svart 6.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 (redigert) Marineforgassere drenerer forgasseren inn i motoren ved en lekkasje eller lignende, mens på en bil dreneres gjerne forgasseren rett ut i friluft, som er en eksplosjonsrisiko i en båt, ettersom det betyr bensin som renner rett ned under motoren. Nå selger vel Edelbrock marineforgassere med spreadbore også tror jeg (den jeg lenket til ser ikke ut til å være marineversjon), men 1409 (den du har) er vel den som nesten alltid brukes, dog ofte med et performer innsug samtidig. Holley har i det minste marineforgassere med spreadbore, og en ny Rochester ville også vært en fullgod erstatning, det er gode forgassere som har vært i bruk et halvt århundre, så det er litt pussig at man velger en forgasser som ikke passer rett på. Redigert 6.Oktober.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 6.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Er på rimelig dypt vann her; igjen (se nederst...) - Delenummer til "Performer insug"? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Gnisten Svart 7.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2016 Er forresten den gamle QuadraJet-forgasseren noe verdt (Salg på finn.no?) Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Bay_liner Svart 7.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2016 Hva var problmeet i utgangspunktet og hva gjorde du/gjorde du ikke når du fikk dette problemet? Helt uforståelig at en så enkel konstruksjon skal fremtvinge et forgasserbytte "out of the blue" Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Gnisten Svart 8.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2016 Hva var problmeet i utgangspunktet og hva gjorde du/gjorde du ikke når du fikk dette problemet? Helt uforståelig at en så enkel konstruksjon skal fremtvinge et forgasserbytte "out of the blue" Det står i 1. linje i innlegget, men for å gjenta det; Etter råd fra verksted som hadde jobbet med saken. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Gnisten Svart 16.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2016 Da var helgen brukt til rengjøring, bunnsmøring og prøvekjøring med det resultat at rpm øket med et par hundre (rundt 4000) og fart med 2-3 knop.; altså et godt stykke unna det jeg hadde før forgasserskiftet. Får ta kontakt med verkstedet igjen. Litt feilsøking og tweeking trengs nok... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Chris284 Svart 16.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2016 Det finnes forgasser adaptere å få kjøpt i butikker som selger amerikanske bildeler. Eller på ebay, se link under. http://www.ebay.com/itm/Carb-Carburetor-Adapter-4bbl-Quadrajet-Manifold-to-Holley-Edelbrock-Demon-Carter-/391512110405?hash=item5b27f0b545:g:JE0AAOSwRgJXj9KB&vxp=mtr At det måtte "maskineres" en adapter høres litt ut som om verkstedet har tatt i litt vel mye. Har hatt flere amerikanske biler (Camaro) med V8 5,7L og har byttet forgassere fra Rochester spreadbore til f.eks Holley squarebore med adapter plate kjøpt billig. Byttet og innsugs manifold til Edelbrock Performer på en Corvette motor. Rochester i V8 (5,7L) er 650cfm og Edelbrock du har er 600cfm, kan kanskje gi mindre bensin og motor får mindre effekt. Om det er tilfelle, kan du forsøke å øke dysene med 5-10%. Når det gjaldt Rochester i båt, så var det at bensinen i forgasser tørket ut iløpet av vinteropplaget og det samlet seg avleiringer i flottør kammer og tettet igjen dyser. Forgasser demontert, renset og satt sammen og fungerte ut sesongen. Dette gjentok seg hver vår. En Rochester forgasser er enkel, skru av topp så kommer du til dyser og kanaler og kan enkelt renses. Er det slitasje er det gjerne på aksel til spjeld, trekker falsk luft. Finnes rep kit til det. Om du ikke får Edelbrock til å gi samme resultat, kan du overhale den gamle. Vil sikkert fungere. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Gnisten Svart 11.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2016 Siste utvikling i denne tragiske saken er at verkstedet har innrømmet at adapterplaten de laget selv var for tynn med den følge at speldene ikke åpnet fullt. De kjøpte ny adapterplate, monterte denne og leverte båten til prøvekjøring. Det viste seg selvfølgelig da at autochoke ikke var justert av servicemann slik at det nærmest var umulig å få start på motor. Når den omsider fikk start og var blitt varm gikk den dårlig på tomgang men godt ved pådrag. Jeg hadde ikke gps-plotter i båten, så er ikke sikker på toppfart, men rpm er tilbake slik det skal være. Fikk justert autochoke på egen hånd etter denne veiledingen. Må antakelig justere litt på blanding å tomgang før den går jevnt på lavt turtall. Imidlertid er jeg bekymret for at speldene har tatt skade av å ikke åpne skikkelig når den ble kjørt med for tynn adapterplate. Det kan se ut som om spjeldene har en bøy/profil der de antakelig har lagt i bend. Har tatt noen bilder. Er denne bøyen/profilen slik det skal være eller ser jeg spøkelser her.....? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
adeneo Svart 11.Desember.2016 Del på Facebook Svart 11.Desember.2016 (redigert) Den lille vippen i "toppen" av spjeldet på bildet, altså oppover på bildet, skal være der, men hvorvidt det har blitt mer "vipp" fordi spjeldet har slått nedi noe er vanskelig å svare på, sannsynligvis har det gått bra, de tåler jo endel. Sitter ikke de spjeldene så for høyt til å slå nedi en adapterplate ? Redigert 11.Desember.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 12.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2016 Adaperplaten verkstedet maskinerte opp var vel ikke boret opp slik at speldene åpnet skikkelig? Ikke vet jeg... Amatørgreier hele greien... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
pipe Svart 12.Desember.2016 Del på Facebook Svart 12.Desember.2016 Jeg ville tro tomgang hastigheten hadde blitt høy hvis spjellende hadde blitt bøyd .Syntes det var rart at ikke verkstedet ga full gass med spaken for å kontrollere om spjellende åpnet helt som endel av montasjen. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.Desember.2016 Del på Facebook Svart 18.Desember.2016 Spjeldene ser skadet ut spør du meg. Da blir det problemer med å justere tomgangsturtall og -blanding. Noe redusert toppfart blir det nok også. Det er bra at verkstedet har innrømmet feil, da ligger det i kortene at de er ansvarlig for følgefeil. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.Desember.2016 Del på Facebook Svart 18.Desember.2016 Enig med DieselDahl. Har sett en del forgassere, men aldri noen med så stor vipp. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.Desember.2016 Del på Facebook Svart 18.Desember.2016 (redigert) Tja, det er jo en del vipp på en 1409 forgasser, slik at bildene ser riktig ut for meg, men det er vanskelig å se. Men de spjeldene det er bilde av, må vel sitte for høyt, det er vel et sett med spjeld til lengre ned, i bunnen, og et tilsvarende sett under chokespjeldet osv. som skal være helt rette ? Redigert 18.Desember.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 19.Desember.2016 Del på Facebook Svart 19.Desember.2016 For meg ser det ut som at det er den delen av spjeldet som vippes inn i forgasseren som bøyen sitter på. Du vil nok se merker på spjeldet hvis det har blitt bøyd etter montering. Men det er noe rart på dette siste bildet, kan det være lyset eller en skygge som lurer meg? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 19.Desember.2016 Del på Facebook Svart 19.Desember.2016 (redigert) Imidlertid er jeg bekymret for at speldene har tatt skade av å ikke åpne skikkelig når den ble kjørt med for tynn adapterplate. Det kan se ut som om spjeldene har en bøy/profil der de antakelig har lagt i bend. Har tatt noen bilder. Er denne bøyen/profilen slik det skal være eller ser jeg spøkelser her.....? Dette har ingenting med adapterplaten å gjøre. Som man ser her så sitter desse spjeld øverst i forgasseren og ikkje i bunn. Denne gasseren er vakuumstyrt og det du ser der er secondary air door eller air flap om du vil. Den er med å kontrollerer andretrinnet. Det er kun de to under choken som er mekanisk styrt fra spaken. Så vi snakker abolutt om spøkelser på høylys dag. Å greie bøye noe spjeld via spaken er uansett umulig. Der er fleire ting som gir etter før noe slikt skjer Redigert 19.Desember.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 21.Desember.2016 Del på Facebook Svart 21.Desember.2016 Jeg ble tipset til aldri å bytte bort quadrajet med mindre det var snakk om mye trim.. Denne har små porter til normal bruk og stoore høyeffektsporter.. Rimeligere i drift på rolig gange og futten man trenger på full gass.. Snakket med en forgasser guru.. Så rengjorde staket opp og pakket om min :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.