hawthorne Startet 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2016 Daycruiser, omtrent 23 fot (bensin, utebords), og jeg vurderer en rimelig varmer. Hvorfor billig? Bruken blir ganske beskjeden, og jeg trenger ikke det "beste" når vi snakker varme. Hvilke alternativer finnes til de kjente som Wallas? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Søk på 'kinavarmer' her på BP så finner du en del erfaring med rimelige kopiutgaver! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Du får sånne små gassovner til ca 500,- som går på små gasspatroner, hvis du bare skal ha en lunk under kalesjen en høst/vår kveld. Til lukkede rom blir disse for fuktige , og om vinteren gir butan dårlig effekt, men til sitt bruk under luftig kalesje gir det lun fin varme. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
boble65 Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Eber..? Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 5.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Har sett disse gassovnene, men tenkte en som var permanent med et par uttak. Blir raskt 20k for Wallas 1800t, noe jeg synes er for mye. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 (redigert) Eber d2 vil sikkert funka bra og problemfritt for deg å du blir nok ikke å angre? Har d4 selv i 24fot båt. Aldri ett feilslag. Varmer som pokker? litt dyrt men akk så verdt pengene? Og må du ut med 20 lapper for en 1800wallas så hadde jeg jaggu meg heller kjøpt eber. Redigert 5.Oktober.2016 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Du får sånne små gassovner til ca 500,- som går på små gasspatroner, hvis du bare skal ha en lunk under kalesjen en høst/vår kveld. Til lukkede rom blir disse for fuktige , og om vinteren gir butan dårlig effekt, men til sitt bruk under luftig kalesje gir det lun fin varme. Gassovner og kokeapparater med engangs gassbeholdere er ikke godkjent for bruk i båt. Under sterk tvil kan de brukes ute på åpent selvlensende dekk, uten kalesje, men da er vel hensikten borte? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Har sett disse gassovnene, men tenkte en som var permanent med et par uttak. Blir raskt 20k for Wallas 1800t, noe jeg synes er for mye. 20k? Trenger du så mange dyser og mange meter med slange på en slik båt? Hva med en Wallas 800t med viftelokk, da har du kokeapparat og 1200W varmer for en billigere penge. Praktisk også. Denne løsningen er førstevalget på båter bygd i Finland, som har visp på hekken. Snill på strømmen er den også. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Kristi@n Svart 6.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 Dette er gode greierhttp://www.bluemarlin.no/index.php/onlinemarketing/dieselvarmer/2000w/air-heater-2000w-diesel-12v-detail Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 6.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 @wallas service: varmeren koster vel rundt 12000,-, så kommer tank, dyser, slanger, monteringsutstyr etc i tillegg. Kanskje ikke 20k, men oppunder? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 6.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 Eber d2 vil sikkert funka bra og problemfritt for deg å du blir nok ikke å angre? Har d4 selv i 24fot båt. Aldri ett feilslag. Varmer som pokker? litt dyrt men akk så verdt pengene? Og må du ut med 20 lapper for en 1800wallas så hadde jeg jaggu meg heller kjøpt eber. Mange som nevner Eber (flere tråder her om varme). Hvor mye plass tar en slik d2 varmer? i små båter trenger man den lille lagringsplassen man har? Og hvor sikre er disse, sover man i båten mens varmen går..? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 skal den brukes lite er det vel enda viktigere å velge en med sikkelig kvalitet! Desverre er det nok slik med teknisk utstyr at billigst skjelden lønner seg på sikt! skal man først bruke tid og energi på å montere en slik varmer så bør man tenke seg om to ganger før man bestiller en! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
boble65 Svart 6.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 En eber d2 tar ikke noe mer plass en verken wallas eller andre varmere vil jeg tro. Om en vil sove med den på et vel en smakssak.. min har gått timevis i strekk på fullt uten problemer. Eber d2 har vel heller ikke så store dimensjon på varmluftslanger som d4. Min er vel over 8år og eneste jeg måtte kjøpe nytt i år var eksoslange. (1800kr.) Di er vist bedre en di gamle.. nå skal det sies at jeg har bøyd og tøyd mye på den gamle når jeg renoverte båten.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 Plass til en brukt safeflame1000( dobbel kokeplate med viftelokk) Funker som bare juling, og har det selv i min 30 fots seilbåt Modeller i god stand går for 1500-2000 på finn. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 6.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 @wallas service: varmeren koster vel rundt 12000,-, så kommer tank, dyser, slanger, monteringsutstyr etc i tillegg. Kanskje ikke 20k, men oppunder? Veiledende pris på varmeren er kr 15.790,-, (12.632,- + mva) og da er en god del monteringsutsyr inkludert. Skroggjennomføring for avgass, dyser og varmluftslange kommer i tillegg. Egen tank trenger du ikke i utganspunktet. Wallas 1800t trives best med Fritidsparafin som drivstoff. Billigst får du dette i en Feelleskjøp-butikk for kr 139,- for 4 ltr. Samme kvalitet koster 200,- til 230,- på en bensinstasjon, og rundt regnet mellom 160 til 200 hos ei båtsjappe. Tanktilkoblingen som følger med varmeren passer på alle standard 4 og 5 liters plastkanner, så da er en tank på 10 ltr i utgangspunktet bare en ekstrakostnad på ca kr 500,-. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 6.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 Plass til en brukt safeflame1000( dobbel kokeplate med viftelokk) Funker som bare juling, og har det selv i min 30 fots seilbåt Javisst, fungerer som bare det. Var tll og med standard bysse (med varmelokk) i Nord West 900 på 80-tallet. Har stor pågang akkurat nå på verkstedet med slike apparater. Folk ønsker tydeligvis å ta vare på de så lenge som mulig. En klassiker...... Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Eureka Svart 6.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 Den skal aldri ut av seilbåten ihverfall. Og om den ryker på en stor rep så kjøper jeg ny brukt. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 8.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2016 @wallas service: takk for info. Ser at grunnenheten koster 11.490,- hos den lokale båtsjappa (http://www.seasea.no/Inredning/V%C3%A4rmare_Beredare/Fotogenv%C3%A4rmare/WALLAS_1800T_GRUNDSATS). Da blir det vel rundt 15.000,- totalt. Får se om et er akseptabelt når våren kommer :-) Ser ikke ut som om det er så mange andre enn Wallas som bruker parafin som brennstoff. De fleste bruker diesel. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 Hør med Malfix. Betalte vel snaue 12' ink moteringssett og elektronisk termostat for noen år siden for en D4 pluss. Ser Seatronic og andre har samme pakkepriser nå som da, og da kan det jo hende Wattum hos Malfix også kan finne en hyggelig pris. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 11.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 (redigert) Jeg kjøpte 2k luftvarmer av merket "Planar" fra den finske nettbutikken https://autoterm.eu/en/shop/air-heaters/planar2/ Varmeren er produsert i Russland, men ser ut som en eber. Kom på ca. 4000kr inkl frakt + moms. Nettbutikken trakk fra VAT. Måtte kjøpte monteringsbrakett og eksosutløp i tillig. Dette kjøpte jeg på ebay fra Tyrkia. Bilder av varmeren her: https://baatplassen.no/i/topic/109784-livet-med-tortuga-maxi-fenix/?p=1872568 Servitek i Tønsberg importerer og selger disse, der regner jeg med at det går det an å skaffe reservedeler hvis man trenger. Redigert 11.Oktober.2016 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
dloe Svart 1.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2017 Jeg så i en post for flere år siden at noen nevnte Autoterm dieselvarmer (luft). Jeg bestilte en slik i dag her i Norge fra Servitek.no og har tilbud på denne nu med alt nødvendig tilbehør til 8900,- , og dette er en 4kw hvor de har for både 12 og 24v. Levetiden de annonserer med er 10-12000 timer. Blir moro å få testet denne! Jeg synes det er greit å støtte opp om næringslivet i norge så lenge de har sunne priser, og i dette tilfellet har de også 3 års garanti! Sitér dette innlegget Link to post
LarsN Svart 7.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2017 Kjøpte en 4 kW Autoterm hos Servitek i høst til erstatning for en Eber d3 fra -88 som gjort sitt og er veldig forøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.