Jump to content

Ny Yamarin med rust på skruer, bolter og hengsler - reklamasjon?


LuckyLight

Recommended Posts

Sånt skjer, ingenting tåler saltvann.

 

Latterlig.

Hvis båten ikke tåler saltvann må den faktisk reklameres som ferskvannsbåt. Og dette er jo til og med en cross, reklamert som en båt som er litt røffere

 

Hadde ALDRI godtatt dette etter så kort tid. Tenk hvordan dette er om noen år. Da vil mest sannsynlig alt av stål være utsatt for slike skader. Ikke sikkert det blir verre på de som allerede er angrepet, men blir hvertfall ikke finere. Her har de spart deg til fant.

 

Kjedelig når slike ting skjer, men høres virkelig ikke ut som du får noe goodwill fra selger. Ville prøvd importør og så kanskje selger skal navngis så slipper vi andre å handler fra slike folk?

 

Hadde en lignende sak med Ford. Fikk spørsmålet: kjører du mye på saltede veier?

 

Den diskusjonen slo fort tilbake til Ford for å si det slik. Eg bor i Norge. Du bruker båten på sjøen. Disse tingene bør ikke være et sjokk for produsenten.

Link to post

Vet ikke om det er nevnt tidligere i denne tråden, men det er forskjell på "rustfritt" og "syrefast" ...

Mine erfaringer gjennom 30 år med båt og bor helt nede i fjærasteinene så er at rustfritt ruster, mens syrefast ruster ikke.

 

Link som forklarer litt de forskjelligse stålkvalitetene:

https://no.wikipedia.org/wiki/Rustfritt_st%C3%A5l

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

TS her. Jeg veldig takknemlig for entusiasme og alle innspill. Ståa i den konkrete saken er at jeg venter på tilbakemelding fra han jeg kjøpte båten av (har frem til nå bare hatt kontakt med verkstedet).

 

Oppsummert er det vel noen som mener at litt rust av denne typen er noe man må regne med, og bare håndtere som en del av vedlikeholdet. Så jeg vil i helgen forsøke med Autosol på noen av de utsatte stedene, og se hvordan det fungerer. 

 

Når det gjelder materialklassifisering, har jeg ikke funnet informasjon om hvilke sertifikater som gjelder, men det er blitt kommentert at levering av feks skruer og muttere ikke alltid holder kvaliteten som opprinnelig ble lovet av leverandør. Jeg tenker at dette godt kan være tilfellet i denne saken (spesielt når det gjelder hettemutterne og skivene med rust). Men det er da jeg blir litt irritert på verkstedet som bare avfeier meg uten å ta kontakt med importør/leverandør, slik at de kan få gjort noe med det dersom det er avvik. 

Link to post

Jeg mener du har en åpenbar reklamasjonssak. Det reklameres med at båten har rustfrie, syrefaste rekker og detaljer. Detaljene ruster. Dette er godt nok for deg og Forbrukerrådet. Ville ikke gjort dypdykk i kjemien akkurat nå, men dobbeltsjekket at din forhandler lenker til samme sidene som jeg la inn i forrige innlegg (fant mange forhandlere som lenker til disse sidene).

 

Jeg ville heller ikke røket på med Autosol eller annet og fjernet 'bevismaterialet', men heller sett det an og evt tatt enda mer overbevisende bilder (nr 3 ser interessant ut - utrolig mye rust på kort tid, og materialet ser grovkornet og 'kjipt' ut på bildet).

 

Har hatt 5 ulike båter siden 1996. Fra -81 til 2013-modell. Har _aldri_ hatt behov for å pusse på rekke eller andre syrefaste detaljer, men har heller aldri sett rust som på bilde 3 på noen av disse..

Link to post

Har hatt 5 ulike båter siden 1996. Fra -81 til 2013-modell. Har _aldri_ hatt behov for å pusse på rekke eller andre syrefaste detaljer, men har heller aldri sett rust som på bilde 3 på noen av disse..

 

Skal ikke blande meg inn noe særlig, mange gode innlegg. Bilde 3, som Fantino henviser til, er typisk der arbeider på rustfritt stål skjer med forurenset verktøy. Eller at stålet har blitt utsatt for sprut fra nærliggende arbeider på vanlig karbonstål. Den gangen jeg jobbet med slike spørsmål, var uvitenheten forbausende stor hos forskjellige leverandører som hevdet spesialistkompetanse.

 

Internasjonalt brukes ikke i særlig grad betegnelsen 'syrefast stål' om AISI 316-serien. Mye fordi stålet slett ikke er syrefast. Og ingen av AIS 300-serien stål er 'rustfrie'. De reagerer alle forskjellig på operativt miljø og annen påvirkning. Når så mye er skrevet, det er ikke ofte man ser så elendige resultater av noe som er beregnet på bruk i forbindelse med vann ute i naturen.

 

Dog virker det ganske klart at hettemuttere og skiver ikke er A4, men heller A2 (eller kanskje enda dårligere).

Link to post
  • 3 uker senere...

En liten oppdatering: 

 

Da har jeg lest meg opp litt rundt tema - og konkluderer vel med at denne typen "rust/korrosjon" er vanlig og lett oppstår på metall som er utsatt for saltvann. Samtidig, kan det forebygges med metall og overflatebehandling av god kvalitet. Så da er vi ved kjernen: om komponentene er så gode som de skal være, med tanke på metall og overflatebehandling.  

 

Siden båten nå ligger på land på hytta, er det ikke aktuelt å ta båten til forhandler (som forsåvidt nå har sagt seg villig til å fikse) nå i vinter. 

Jeg brukte derimot en liten time på å pusse bort det brune fra hettemutterne og de andre plassene med Autosol, og det gikk rimelig lett. Beskyttet så med C66-6 og syrefri silikon. 

 

Avtalen er at vi nå ser det an til neste år, og hvordan utviklingen er da. Dersom korrosjonen kommer tilbake og er verre enn nå (på flere komponenter), vil jeg få disse byttet på service. 

Link to post

Strålende, -eller ikke så verst det?!

 

Med Autosol vil du sannsynligvis få en jevnere overflate på stålet som gir mindre mulighet for korrosjon videre. Slik at om metallet er av god kvalitet og det er finishen som gjør at det korroderer så har du rettet opp på dette. Og nå får du ihvertfall ikke noe problem i vinter som forverrer situasjonen.

 

Kjedelig å gjøre, tid er penger, også for produsenten av dine beslag...og dessverre må du bruke din tid i stedet for at produsenten har gjor seg helt ferdig før disse ble sendt avgårde. Det er mange slike type produkter som jeg oppfatter at har fått mindre velgjort finish...

 

Dersom kvaliteten i stålet er problem kan du skifte de som forsetter å korrodere ila neste sesong. Lykke til!

Link to post

Takk for det :O)

 

Enig mye av det du skriver, både når det gjelder at konkurransesituasjonen gjør at man sparer ører der man kan og at det er kjedelig å bruke tid på ting som kunne vært unngått. 

 

Samtidig tar det nokså mye tid og krefter å "krangle" med leverandører og forhandlere, og den formiddagsstunden i båten var mye mer lystbetont enn tiden jeg har brukte på å "mase" på forhandleren :o). Jeg har jo også forventet å bruke noe tid på vedlikehold av båten likevel...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...