LuckyLight Startet 6.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2016 (redigert) Jeg kjøpte i sommer en ny Yamarin Cross. Etter bare noen uker på sjøen, begynte en rekke bolter, muttere og hengsler å ruste. Forhandler sier at dette må man regne med, og løsningen er å polere med Autosol (som forøvrig også er anbefalt på dette forumet flere plasser). Jeg leser også på forumet at det finnes bolter og muttere av forskjellig kvalitet (A2, A4), og etter min mening, virker det merkelig at produsentene sparer noen få kroner på så dårlige materialer. Jeg skjønner selvsagt at man må regne med vedlikehold, men hadde forventet noe bedre materialer. Så - er denne rusten noe jeg må regne med (etter bare noen uker!!), eller er denne rusten grunnlag for reklamasjon? https://baatplassen.no/bildearkiv/65/65444/1475749666.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/65/65444/7-3.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/65/65444/5-1.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/65/65444/7.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/65/65444/4-1.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/65/65444/3-1.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/65/65444/1-3.jpg Redigert 6.Oktober.2016 av LuckyLight (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Sånn skal det ikke være og autosol er ikke løsninga for detaljer som dette, etter mitt syn. Bruker du autosol på mutterene, så vil autosol også komme på plastdetaljer her, da med stygt resultat. Om forhandler vender helt ryggen, så ville jeg byttet ut delene/ bolter/ muttere som har rust på seg. Eneste deler jeg ville pollert opp er større deler og det som er vanskelig å få tak i. Enten er det dårlig kvalitet på delene som er brukt, ellers så er det brukt verktøy av karbonstål og det er avsetning fra disse som gir rustfarge. Jeg tipper på det siste. Men igjen, sånn skal det ikke være på ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyLight Svart 6.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Takk for svar. Skruer og muttere får jeg sikkert tak i, og kostnaden skal jeg klare å bære :O). Det er likevel så utrolig frustrerende med avfeiing og ansvarsfraskrivelse fra leverandøren. Kjøpte ny båt for å slippe slike irriterende småting... Sitér dette innlegget Link to post
LeviCorsair Svart 6.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Så jxxxi irriterende...jeg hade nok kjørt på med en par runder til mot forhandler, og ev. kontaktet forbrukerrådet. Som du skriver...kjøpte NY båt for å slippe.... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Eureka Svart 6.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Du kan jo henvende deg til Askeladden sentralt og stille spørsmålet om de er tilfreds med forhandlers tilsvar, -og om materialkvaliteten er noe Askeladden står inne for. :) For dette er nok produsenten sitt ansvar, slendrian arbeid, og kan neppe laste forhandler for. Men forhandler burde kanskje helst fremmet dette mot Askeladden. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyLight Svart 6.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Ja har vært inne på tanken å kontakte "importør"/produsent, men det er vanskelig å finne kontaktinfo da det henvises til autoriserte forhandlere. Dette er jo ikke særlig nyttig for meg, når forhandler ikke vil hjelpe :O). Mulig jeg tar et par telefoner til andre Yamarin-forhandlere for å høre hva de sier... Kjøpsloven er også tydelig på dette området, man må fremme krav via salgsleddet, som så eventuelt tar det videre til produsent/importør. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Du kan jo henvende deg til Askeladden sentralt Er det Askeladden som produserer Yamarin? Har vært endel omtale av rust på Askeladden. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Hehe, der sneik det seg jaggu inn en feil gitt. Mente yamarin :) Sitér dette innlegget Link to post
LuckyLight Svart 6.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Nei - det er nok ikke Askeladden som produserer/importerer Yamarin.Yamarin produseres i Finland, og det virker som de eies av Yamaha. Tror bare Askeladden ble blandet inn ved feiltagelse... Jeg har ellers lest igjennom de fleste av trådene det vises til, men ble ved gjennomlesning ikke helt klok på om disse tingene var grunnlag for reklamasjon eller ikke. Laget en ny tråd for å få innspill fra andre som har kjøpt ny båt, og som kan si noe om de har liknende problemer eller om rusten holder seg borte i alle fall et år eller to... Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Nå skal jeg dessverre ikke støtte deg. Beklager det. Min begrunnelse er at dette er en båt som sannsynligvis ligger ute i vær og vind. Kanskje også i saltstenk om du er riktig uheldig. Og det er det ingenting som tåler. Men forfallet kan ta varierende grad av tid. Dersom du finner et godt poleringsmidel til stål vil dette hjelpe til å holde dette blankt. Det er gleden ved å kjøpe nye ting - at du nå kan gjøre en grunnleggende jobb som gjør at din båt blir penere enn en som er brukt og har manglende vedlikehold. Og du må polere stål for at det skal holde seg pent. Uansett hvilken stålkvalitet dette dreier seg om (gitt at det er disse dingsene du har tatt bilde av, det er ingen som leverer slike i vedlikeholdsfritt stål som tåler saltvann i "uendelig" tid) Hver høst kan du nå sette inn disse stålbitene med 6-66 Marin og sørge for at de ikke korroderer over vinteren. Gjør du ikke det vil rusten feste seg og du har et problem neste vår. Eller du kan la marinaen la være å gjøre det...derfor gjør man dette selv. Dette er gleden over båtlivet! Det du legger inn i arbeid vil du få igjen over tid og i en fin båt som holder seg pen. At du ønsker å kreve at alt er i en stålkvalitet du ikke har betalt for - vel det skjønner jeg ikke helt. Det hadde vært flott om ikke stål rustet! Og om du ville ha en dyrere båt der alt er gjort i beste materialer skulle du vel ikke kjøpt sjøens Volvo 240 - Yamarin? Men klint til med en dyrere båt? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Ok, +yamarin +rust Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 6.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Hei, Skal prøve å gi noen mulige forklaringer på korrosjon. Noen er allerede nevnt over. 1) dårlig materiale, dvs at stålet ikke er av korrekt syrefast (rustfri A4) legering. Normalt skal du få AISI 316, som også går under navnet A4. Hvis du har fått A2-kvalitet som på norsk kalles rustfritt, (i motsetning til syrefast A4), så vil det ruste veldig fort. Det kan jo også være noe midt i mellom, dvs litt utenfor spec og da vil det jo ruste fortere enn om det er korrekt legering. 2) mangelfull overflatebehandling. Stål i kvalitet 316/A4 vil ruste hvis det ikke har vært behandlet korrekt. Det bør passiveres for å opprettholde en rustfri overflate. Passivering kan gjøres på litt ulike måter, men mest utbredt er dypping i syre. Både salpetersyre (Nitric acid, HNO3) og flussyre (HF) brukes for å passivere rustfritt stål. Denne prosessen spiser opp alle rester av karbonstål og nikkel i overflaten, samtidig som det dannes et passiverende sjikt i overflaten som hindrer stålet i å avgi elektroner (ioner) til omgivelsene og slik sett forårsake rust i form av jernoksyd. For å få den blanke overflaten blir jo slikt stål også ofte elektro-polert, som også er en form for passivering med tilsatt strøm i en elektrolytt. Mesteparten av syrefast stål til båtbruk er nok elektropolert. 3) Forurensing i overflaten under produksjon/bearbeiding. Som nevnt over vil bruk av svartstål/karbonstål etterlate spor av jern i overflaten på det syrefaste/rustfrie stålet og bidra til korrosjon. Manglende rengjøring (passivering) vil da skape korrosjon. 4) Manglende polering ved bruk. Som nevnt over, så vil polering og pussing av stålet også bidra til å forlenge tiden det tar før dette begynner å ruste. 5) Aggressivt miljø. En båt lever jo livet på/ved sjøen og blir utsatt for saltsprøyt ved bruk. Mange båtbrukere er nokså nøye med å spyle båten med ferskvann etter bruk nettopp for å unngå blant annet korrosjon. Korrosjon av den typen vi ser på dine bilder har nesten ingen sammenheng med antall timer kjørt. Det er i prinsippet nok å kjøre en tur og få sprutet salt over, uten påfølgende skylling, så setter prosessen i gang og den ruster i vei enten den ligger i ro eller blir brukt. Min gjetning er at du kanskje er utsatt for alle fem årsaker. Så er selvsagt spørsmålet om dette er en mangel som du kan gjøre gjeldende overfor selger. Det er faktisk litt vanskelig å konkludere ja eller nei på. Personlig synes jeg vel å se mer rustangrep enn hva jeg synes virker normalt på dine komponenter, selv om jeg også kjenner andre båteiere som har opplevd liknende. Det eneste som objektivt kan la seg måle er stålkvaliteten, men det krever jo avansert lab-analyse. Man kan også teste stålet i salttåkekammer og sammenlikne med industrireferanser osv. Men det blir fort kostbart. Har derfor dessverre ikke noe entydig konklusjon herfra heller. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyLight Svart 6.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Nå skal jeg dessverre ikke støtte deg. Det går bra - og jeg er egentlig ikke ute etter støtte, men innspill på hva man egentlig kan forvente av kvalitet/holdbarhet... Jeg tar vare på tingene mine, både båt, biler, mc, sykler og motorsager mm, men siden listen med ting som må vedlikeholdes stadig blir lengre, så er det jo greit at man slipper å bruke unødig tid til vedlikehold. Som jeg skriver, skjønner jeg at metallet ikke vil vare evig, men det virker også som andre forhold kan spille inn her: For eksempel at hettemutterene kan ha blitt skrudd fast med verktøy som har spor av jern... Dette er jo i så fall et problem med produksjonen, og da hadde det vær greit å slippe vedlikehold av disse delene - selv om det gir båtlivet mening :O). Det er heller ikke så mange deler det er snakk om, så det ville ikke kostet så mye å levere bedre stål (dersom det er det som er problemet) når man reklamerer med: Yamarin Cross has quickly emerged as a top brand in aluminium boats. Its popularity is based on high quality Finnish boat engineering, first-rate material choices and relentlessly improved handling. Takk for tips med Maring 6-66, det skal jeg forsøke. Det er gleden ved å kjøpe nye ting - at du nå kan gjøre en grunnleggende jobb som gjør at din båt blir penere enn en som er brukt og har manglende vedlikehold. Ser at jeg har et noe annet forhold til det å kjøpe nytt :O). Jeg har da en viss grad av forventning til at tingen blir levert tilpasset bruken og miljøet den er tenkt brukt, slik at jeg ikke trenger å bruke masse tid på vedlikehold etter bare en måned... Selv om det bare er en sjøens 240.... haha Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Vel, du har mere rust/rustfarge på komponenter på din nye båt, enn på min 34 år gamle seilbåt. Og da har jeg ikke lagt vekt på polering av syrefaste detaljer de 5 årene jeg har hatt den. Og det har heller ikke tidligere eier. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 6.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Jeg hadde samme problemer med min Yamarin 6210, ser at noen har linket til min tråd. Jeg fikk byttet ut alt av hengsler, skruer, skiver og mutrer til A4. Men en liten trøst, det så ut som om korrosjonen varte bare i en kort periode etter at jeg kjøpte båten nye, det ble bedre etterhvert som båten ble eldre. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Krimart Svart 6.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Jeg tittet på bildene, og for meg ser det helt normal ut. Du vil få noe rustflekker her og der selv om stålet er syrefast. 316 / A4, og du må polere for å unngå det. Jeg mener at dette må du regne med. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyLight Svart 6.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Men en liten trøst, det så ut som om korrosjonen varte bare i en kort periode etter at jeg kjøpte båten nye, det ble bedre etterhvert som båten ble eldre. Hehe - godt å vite :) Og kanskje jeg får se ting litt an. Vel, du har mere rust/rustfarge på komponenter på din nye båt, enn på min 34 år gamle seilbåt Det betyr jo at det finnes komponenter som tåler litt mer... Ellers har jeg nå fått tatt kontakt med selgeren, så jeg venter på hans vurdering. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyLight Svart 6.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Jeg tittet på bildene, og for meg ser det helt normal ut. Du vil få noe rustflekker her og der selv om stålet er syrefast. 316 / A4, og du må polere for å unngå det. Jeg mener at dette må du regne med. Okei - takk for tilbakemelding :) Det tar jeg med meg. Jeg ønsker som nevnt innspill... ikke nødvendigvis å ha rett selv :D (Selv om det aldri er feil å ha rett....;)) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 (redigert) Har TS finlest spesifikasjonsliste over standardutstyr som han sikkert har fått ifm kjøpet? Hvis det feks står 'rustfrie' eller 'syrefaste' rekker under standardutstyr vil jeg tro at en har en case ift bildene? Red: En interessant link: https://m.yamaha-motor.eu/no/products/water/motorbater/yamarinbowrider/yamarin-cross-49-bow-rider/ Her står det følgende: "Standardutstyr: Rustfritt, syrefast stål i rekker, beslag, håndtak, slepekrok, badeleider og påfyllingsstuss for bensin" Altså har trådstarter betalt for en båt som er utstyrt med rekker og detaljer som ikke skal ruste. Høres ut som en no-brainer mhp. reklamasjon - eller? Redigert 6.Oktober.2016 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 (redigert) Det eneste som objektivt kan la seg måle er stålkvaliteten, men det krever jo avansert lab-analyse. Man kan også teste stålet i salttåkekammer og sammenlikne med industrireferanser osv. Men det blir fort kostbart. Jeg bruker håndholdt utstyr som gir direkte svar på hva slags materiale du tester. Disse små hendige har utviklet seg enormt på 20 år og er nå imponerende gode men fortsatt kostbare for en som vil ha det i "verktøykassa" Triste bilder LuckyLight, Båtprodusenten lager ikke skruer og muttere selv og det er et dilemma for alle bransjer at markedet blir utsatt for regelrett forfalskede varer med falske sertifikater. Jobber daglig med 316/duplex/superduplex og avviser stadig varer med komponenter utenfor avtalt spesifikasjon. Sertifikater fordyrer betydelig og for alle båtprodusenter medfører dette hodebry. Svært krevende å holde orden på slike forhold og det er nok mer enn en utfordring for båtbransjen i sin helhet. Som jeg har nevnt her inne mange ganger før. Det å blande sammen mange materialer særlig om de står langt fra hverandre på spenningsrekka kompliserer ytterligere. ALU båt er mer krevende enn plast/glassfiber båt. Med unntak opp-ned bolten i lenke-arm for styringa (som jeg har fått laget opp et parti i bedre materiale) så ville jeg reklamert på de andre.. Uansett en trist sak. Redigert 6.Oktober.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 dersom du ser en skive som korroderer men mutteren ikke ser så ille ut ville jeg byttet til 316 skive og sett om det reduserer korroderinga i det området. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 6.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Dette hadde jeg ikke godtatt, kjør på og krev enten utskifting av de,eller økonomisk kompensasjon. Jeg har masse syrefast som aldri har sett polering, men er blankt som sølv. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
LuckyLight Svart 6.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Min gjetning er at du kanskje er utsatt for alle fem årsaker. Så er selvsagt spørsmålet om dette er en mangel som du kan gjøre gjeldende overfor selger. @HansH - ja - det er vel her jeg tenker at jeg er... Båtprodusenten lager ikke skruer og muttere selv og det er et dilemma for alle bransjer at markedet blir utsatt for regelrett forfalskede varer med falske sertifikater. @dieselfan - ja - kan godt tenkte meg at det er sånn... Har TS finlest spesifikasjonsliste over standardutstyr som han sikkert har fått ifm kjøpet @Fantino - ja - har forsøkt finne info om dette, men finner ikke noe spesifikt om materialer... Uansett - takk for mange gode tilbakemeldinger. Jeg venter nå på en vurdering fra han som faktisk solgte meg båten, så får se hva han sier. Jeg kommer også til å forsøke med Autosol, og Marine 6-66, for å se hvordan det fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Hadde flere nye Askeladden modeller på rad og rekke for noen få år tilbake, og stort sett, alle disse båtene så metallet/skruer/muttere etc., slik ut som bildene fra Yamarinen som trådstarter viser til. Jeg brydde meg egentlig ikke noe om det, kun litt polering med ei fille et par ganger i året, så var "rusten vekk, og metallet så like fint ut. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 (redigert) Har TS finlest spesifikasjonsliste over standardutstyr som han sikkert har fått ifm kjøpet? Hvis det feks står 'rustfrie' eller 'syrefaste' rekker under standardutstyr vil jeg tro at en har en case ift bildene? Syrefast er et begrep i Norge men står ikke like sterkt i Finland. Det vil derfor trolig være tungt å nå frem. Aktuelle standarder som ville avgjort et slikt tvistemål har produsenten neppe henvist til.... Er materialene som er benyttet til denne båten tilfredsstillende i henhold til forventet funksjon ?; trolig ja Er det vakkert å se på?; definitivt nei Har produsenten grunn til å være stolt av korrosjonsbestandighet?; nei Redigert 6.Oktober.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.