Jump to content

Nytt forbruksbatteri og skillerele med koblingsskjema

Tryta

Recommended Posts

Har satt opp et koblingsskjema for båten. Skal ha inn et nytt forbruksbatteri som skal kobles til en eber d2. Har også kjøpt et skillerele. Vil gjerne ha hjelp til å se om dette er korrekt og gjerne innspill på kabeldimensjoner og sikringer som bør brukes og hvor. Håper på masse hjelp....for det trenger jeg.

https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61861/koblingsskjema_varmer.png

Håper på masse hjelp....for det trenger jeg.

Starter med å legge bildet i tråden.

bilde

Kanskje det er greit å skisser hva annet forbruk du skal ha, og hva slags båt og motorinstallasjon det er ?

Og lengde fra Batterier(er) til Varmer ?

Skal du gjøre noe endring med startbatteriet ?

Redigert av finnarne (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Motoren er en Yamaha 115 og båten er en merry fisher marlin 6.

Per dags dato er det en del forbruk koblet til startbatteriet allerede (kartplotter/ekkolodd, trimplan, lanterner, vindusviskere). Det er stort sett bare ekkoloddet som blir brukt når motoren ikke er igang, så jeg tenkte at forbruket er såpass lavt at jeg ikke kobler det på forbruk men lar det stå. Fra batteri til varmer vil det bli ca 1-2 m kabel. Har en lyskaster på 55W som også vil bli tilkoblet etterhvert (3-4 m kabel) og en VHF (3-4m kabel).

Etter litt lesing ser jeg jo at eberen har ledning og sikring klart for installasjon. Da er det vel bare å koble dette rett på batteriet. I installasjonen for både eber og lyskaster står det at de kan kobles rett på batteriet. Er det lurt å ha en bryter uansett for å kunne slå av strømmen? Varmeren må jo først få avslutte varmeprosessen før man slår av.

Hvilke kabelsko bruker folket for å koble opp strøm? Det er vel viktig at det blir tett?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...