Jump to content

Evinrude 30 lekker girolje


Silkebrisen

Recommended Posts

Hei! Jeg har nylig overtatt en båt der det fulgte med en Evinrude 30 fra slutten av 80-tallet.

Siden jeg ikke visste når det var skiftet girolje sist tappet jeg ut denne og fylte på ny. Den gamle oljen var noe grå i fargen så jeg regner med at det tyder på vanninntrengning... Etter bare en kort tur i ferskvann med ny olje ser jeg at det lekker ut olje fra ett hull høyt oppe på venstre side i forkant på undervannshuset. Her er igjen fargen grå, og det er ikke lite som lekker ut heller..

Dette er ett rundt hull og for meg virker det som at det skulle stått noe skrue eller en slags tetning i dette hullet? Er det noen som vet hva som er galt eller mangler her?

 

Legger ved 2 bilder. Det første viser der oljen lekker ut, det andre bildet fant jeg på Google av en lik motor der det faktisk viser spor av lekkasje på samme sted... 

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41887/dsc_0617.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41887/evinrude.jpg

Link to post
  • 1 måned senere...

Nå har jeg forhørt meg med ett lokalt båtverksted om dette, og svaret der var at dette hullet har med eksosen å gjøre. Det av olje som pipler ut der skal være uforbrent totaktsolje... På denne motoren kommer det eksos ut via propellen så mulig verkstedet er inne på noe der..;) Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?? :) 

Link to post

Skal ikke se bort ifra at det er 2 takts olje som verksted sier ?

 

Har en johnson 20 med noe av det samme symptomet der kom det ikke så mye som til deg, men det kan jo ha ligget en del uforbrent olje i stammen som ble varm og bare rant ut ved start ,gjorde det første oppstart etter kjøpet mitt ?

 

hullet mitt var pakket med noe som lignet kull/størknet olje !

så sjekk at det ikke tetter seg til side vannet har drenering her og ?

Link to post

Ja, det er ikke usannsynlig..;) Mulig grunnen til at det kom så mye olje ut er at jeg brukte choken feil i begynnelsen med resultat at motoren stoppet ved gasspådrag og gikk sur slik at den ble  umulig å starte etterpå.. Da er det nok ikke unaturlig at det kom ut mye uforbrent 2-taktsolje. ;) Men for å være på den sikre siden om undervannshuset er tett eller ikke er det jo bare for meg å tappe ut noen dråper av giroljen og se fargen på det som kommer ut.... :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...