Jump to content

Volvo penta tamd30a. Lekker kjøleveske.. men hvor. ?

boble65

Recommended Posts

Som tittel sier.. motoren bruker en del kjøleveske.. mer på høyere turtall.. da gjerne over en liter i timen.

Ser det har kommet en del i kjølen men klarer ikke å se hvor det lekker så innmari mye..

temp ligger stabilt på rundt 80 grader.

Klør meg litt i hodet over dette..

Innsats til oljekjøler å varmeveksler er forholdsvis nye. Og olje er fin og sort?

Sikker på at det ikke lekker ut gjennom lokket ?

På flere motorer jeg har vært borti presser det seg ut hvis tanken er full, hvis man lar det være går det ned på et visst nivå og stabiliserer seg.

Så hvis du har fylt på kjølevæske kan det være at det er for mye ?

Det utvider seg når det blir varmt.

Har opplevd lekkasjer i flens mellom eksosmanifold og turbo. Et annet forslag er det tynne "lufterøret" som går fra turbo og fremover på motoren. Vanskelig å se da det er godt skjult.. Har sett de omtrent helt opprustet da ingen malte disse før det ble montert.. Mine tanker over en kopp kaffe..

. Et annet forslag er det tynne "lufterøret" som går fra turbo og fremover på motoren. Vanskelig å se da det er godt skjult..

Kan være et godt tips. Jeg demonterte dette for noen år tilbake, her ser du et par bilder som viser litt. Dette er Bajonettkoblinga foran (med det tynne røret):

bilde

Røret er gjemt under manifolden (rustent):

bilde

Til turbo:

bilde

Edited by Worry II (see edit history)