Jump to content

Trimming av rigg


bliss X

Recommended Posts

Hei Lasse, jeg forutsetter at du nå snakker om trimming av riggen til din HR 312.

For det første riggen er overdimensjonert og stiv som en telefonstolpe. dvs ingen  effekt uansett :lol: :lol:

 

Neida...Det aktre undervantet regulerer to forhold. Pkt 1. Holder mitre del av riggen sentret i båten ved bidevinns seilas, og unngå pumping i stor sjø. Du skal i utganspunktet fin trimme undervant på bidevinnseilas for å rette opp riggen.

 

Punkt 2. Strammer du det aktre vantet vil du også trekke midtre del av riggen akter over. dvs. at du vil lukke akterliket på storseilet. Fordel ved lettvær på slør ol. Nå er imidlertid ikke riggen til HR312 spesielt lett trimmet slik at en nøytral trimming som holder riggen mest mulig rett vil være det beste.

 

Det som imidlerrtid er trimmbart er akterstaget som kan strammes relativt mye, slik at toppen av riggen trekkes bakover. Dette åpner akterliket på storseilet og strammer samtidig forstaget. Begge forhold ønskelig ved seilas i mye vind. Til sist, det ser ganske håret ut med en rigg som er bøyd tilbake .:wink:

 

Håper dette svare på spørmålet ditt.

 

Lykke til.

 

:confused:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Hei Tigergutt, og takk for svar.

 

Det gjelder 312, ja og grunnen til at jeg spør er følgende:

 

Normalt har jeg hatt riggen så nøytral og rett som mulig. I fjor høst hadde jeg båten på et verft, og da jeg fikk den igjen merket jeg med en gang at de hadde gjort dette annerledes. Dette er karer som kan sine ting - og de fortalte meg at de hadde satt riggen slik de mente den skulle være.

 

Forsjellene besto i at jeg nå hadde fått litt mastebøy, veldig stramme forvant ifh akter vant som var relativt slakke. Jeg fikk ikke anledning til å seile noe med dette, da vinteropplaget sto for døren. I og med at dette verfet mente det var slik riggen skulle være tenkte jeg å prøve det denne sesongen.

 

Slakket opp litt i forbindelse med vinteropplaget, og har nå strammet opp igjen alle vant. Etter strammingen merket jeg at jeg hadde strammet de aktre vantene en del mer enn det de hadde gjort på verftet. Alle undervantene virker nå like stramme. Er derfor i tvil om jeg skal prøve denne løsningen eller om jeg skal slakke opp igjen.

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse, stramme fremmre undervant virker fornuftig.  Dette gjør som du nevner riggen mer bøyd slik at du lettere kan regulere akterliket på storseilet ved aktiv bruk av akterstaget.

 

Det bakre undrevantet kan da ikke være så stramt at det motvirker det fremre.

 

Jeg burde ha nevnt det fremre undervantet i mitt forrige innlegg men overså dette.

 

Hadde rigget min 312 på samme måte som du beskriver. Dette sammen med ett fullspillet storseil gav økt båt fart.

 

Ved færder seilasen ett år opplevde vi å seile høyere og raskere enn en X95. Det blåste pepper, og mannskapet ombord i X`n var nok ikke av det beste,  :cool:men morro det var det.

 

Med litt prøving og feilling vil du se at 312 seiler til Lys tallet sitt og vell så det. Her lukter det edelt metall eller??

 

Lykke til.

 

:confused:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Trimming av rigg, HR-312.

 

I prinsippet gjelder dette masthead-rigger med én saling og dobble undervant.

 

Mener det finnes info om dette du spør om i HR-312 Klubbens papirer.

 

Spørsmålet ditt er greit og enkelt formulert. Ikke enkelt å svare godt med et kort svar. Enhver forandring i stramning av forstag- akterstag- yttervant- fremre/aktre undervant har konsekvenser. Justering et sted, bør optimalt finjusteres de andre stedene.

 

Det fundamentale spørsmålet er: Hvordan er seilene dine? Hvordan bør riggen trimmes for at seilene skal fungere optimalt? Med tiden flyttes busen i seilene akterover, og akterlikene blir strammere i forhold til dybden i seilene. Dette kan i et visst monn kompenseres for ved trimmingen av riggen.

 

Alt dette virker inn på fart, logirighet, og krengning. Alt har betydning for hvor stor *drivende kraft fremover blir i forhold til krengende kraft*. Hvis forstaget ditt er for stramt, kan du miste en del av drivkraften fremover i genuan på kryss. Genuaen er sydd for litt *sagg* i forstaget!

 

Trim av rigg er noe som alle burde være opptatt av. En riktig trimmet rigg øker levetiden av seilene når seilene igjen blir riktig trimmet under seilas. Dette fører igjen til bekvemmere og tryggere seilas.

 

Jeg henter båten klar for seilas om våren fra et opplags/renoverings-verft på Orust. Han som er ansvarlig for riggingen der, var da han var aktiv en av Sverige dyktigste H-båt regattaseilere. Hver vår før Færder'n pleier jeg å ta meg noen "trimmingsturer" for å få riggen riktig. Som regel må jeg skru både-her-og-både-der. Men sist gang jeg var med i Færdern, behøvde jeg ikke røre ved noenting da Håkan, som han heter - hadde satt riggen min på verftet. Jeg vant Færder'n med hans innstilling da båten ble rigget fra verftet.

 

Jo da, yrkesstoltheten finnes - som Lasse også har sagt!

Link to post
Share on other sites

Slakket opp litt i forbindelse med vinteropplaget, og har nå strammet opp igjen alle vant. Etter strammingen merket jeg at jeg hadde strammet de aktre vantene en del mer enn det de hadde gjort på verftet. Alle undervantene virker nå like stramme. Er derfor i tvil om jeg skal prøve denne løsningen eller om jeg skal slakke opp igjen.

At fremre og aktre undervant er like stramme, mener jeg er feil. Da står masta di rett som en telgrafstolpe. Da har du max dybde i storseilet og minimum åpning på akterliket ditt. Jeg ville lagt inn bøy i masta, fremre vant skal da også være strammere enn aktre.

 

Når du nå skal seile Færder'n tenker du jo på å gjøre ditt beste, selvom du som førstereisgutt nødvendigvis ikke sikter mot "medalje-plass". Hva betyr dette? Vel, langt mer enn på tur bør du være interessert i å få omsatt mest mulig av energien til fremdrift. Du bør unngå å krenge mer enn 25 grader. De fleste Færderseilaser vil du få vind på 10 m/s eller mere. Vil tippe at i hver fjerde seilas får du minst 12 m/s eller noe mere. Det hender at det er bygevær og at vinden i en periode kan komme opp i en 15 - 18 m/s. Til forskjell fra turlivet innenfor Drøbak, tar man ikke nå ned seilene og tøffer for motor glad og fornøyd sittende under sprayhooden! Nei, nå skal du utnytte det du vet om seiltrim og oppleve fornøyelsen at en HR-312 dundrer i vei i feltet som et tog mens andre camping-varianter kaster roret eller flakser som vingeskutte kråker i 45 grader vinkel! Gå gjennom med mannskapet ditt om revestrategi slik at dere er forberedt! Opplevde en gang i Færder'n og ligge i nærmest vindstille i timevis, så fikk vi stiv kuling som sluppet ut av en sekk! Jeg behøvde ikke si et ord til mannskapet, de gjorde alt riktig og vi hadde seil-føring/trim for stiv kuling ombord på under tre minutter. De fleste som aldri er forberedt for slikt tenker mere på konsekvenser av fare enn å snarest innrette seg på riktig og effektiv seilføring!

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg hatt seilbåt så ville den vært uten tauverk.Alt ville ha vært hydraulisk operert og jeg ville styrt det hele med et par joy-sticks.

 

Energien som den roterende propellen genererte ville jeg brukt til å lage strøm og eller hydraulisk trykk.

 

Litt elektronisk styring ville jeg også ha slik at seiling motvinds kunne automatiseres.

 

Jeg ville sikkert kunnet funnet en løsning med hydraulisk akkumulator slik at jeg kunne slippe dieseldrift av hydraulikkaggregatet når jeg ville nyte stillheten og bølgeskvulpet.

 

Av en eller annen grunn faller dette aldri i god jord blandt seilere. Det er omtrent som å si at har man sett

en fotballkamp så har man sett alle.

 

Dersom handelsflåten hadde nyttet overnevnte ville enorme CO-utslipp kunne vært unngått.

 

Men mulighetene til å lage en hightech seiler er der.

Link to post
Share on other sites

Til PanPan:

 

Selvfølgelig ønsker jeg å få mest mulig ut av dette, når man først har bestemt seg for å prøve. Jeg får imidlertid ikke noe tid til å trene på forhånd med mannnskapet, så jeg må bare prøve å gjøre det beste ut av det slik situasjonen er.

 

Jeg trodde også at masta skulle bli rettere når jeg strammet opp de aktre stagene, men jeg har forsatt  mastebøy. Er derfor i tvil om det har noe for seg å slakke. Har hatt en liten prøveseiling i svak bidevind, og det virker greit nok, men kan sikkert bli bedre. Har jo ikke så mye å sammenligne med.  :sailing:

 

Til TMe:

 

Det finnes seilsimulatorer for PC å få kjøpt, og kombinerer du det med  GPS og kartprogram i simulatormodus har du stort sett det du trenger.  :lol:

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg hatt seilbåt så ville den vært uten tauverk.Alt ville ha vært hydraulisk operert og jeg ville styrt det hele med et par joy-sticks.

 

Energien som den roterende propellen genererte ville jeg brukt til å lage strøm og eller hydraulisk trykk.

 

Litt elektronisk styring ville jeg også ha slik at seiling motvinds kunne automatiseres.

 

Jeg ville sikkert kunnet funnet en løsning med hydraulisk akkumulator slik at jeg kunne slippe dieseldrift av hydraulikkaggregatet når jeg ville nyte stillheten og bølgeskvulpet.

 

Av en eller annen grunn faller dette aldri i god jord blandt seilere. Det er omtrent som å si at har man sett

en fotballkamp så har man sett alle.

 

Dersom handelsflåten hadde nyttet overnevnte ville enorme CO-utslipp kunne vært unngått.

 

Men mulighetene til å lage en hightech seiler er der.

Unnskyld meg, i all vennlighet - har dette noe med trimming av rigg å gjøre? Prøver å forstå deg - vet ikke hvordan det er ment, men synes det er en avsporing i forhold til spørsmålet Lasse tar opp. Jeg vet han er opptatt av å trimme riggen riktig og at han skal seile Færderseilasen.

 

Hvis du sletter innlegget ditt ved å trykke på "Fjern" knappen, skal jeg slette dette. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Inlegget var bare ment for å fucke opp stemningen og har selvsagt intet med trimming av rigg å gjøre. Men som sagt så er dette ikke et populært emne blandt seilere som jeg ellers har stor respekt for.

 

Kunnskapsnivået blandt mange seilere imponerer meg, det er tydelig at det er mange fagfolk her.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig ønsker jeg å få mest mulig ut av dette, når man først har bestemt seg for å prøve. Jeg får imidlertid ikke noe tid til å trene på forhånd med mannnskapet, så jeg må bare prøve å gjøre det beste ut av det slik situasjonen er.

 

Jeg trodde også at masta skulle bli rettere når jeg strammet opp de aktre stagene, men jeg har forsatt  mastebøy. Er derfor i tvil om det har noe for seg å slakke. Har hatt en liten prøveseiling i svak bidevind, og det virker greit nok, men kan sikkert bli bedre. Har jo ikke så mye å sammenligne med.  :lol:

:sailing: Har vel ikke antydet at du ikke ønsker å få mest mulitg ut av dette.

 

Du sier i svar #2: Alle undervantene virker nå like stramme. Er derfor i tvil om jeg skal prøve denne løsningen eller om jeg skal slakke opp igjen. Jeg har gått ut fra at undervantene dine er like stramme, da masta di være rett, uten noen bøy, med mindre den ikke er plastisk deformert.

 

Jeg kjenner ikke til at noen som kan dette med trimming av rigg anbefaler at masten skal være uten en liten bøy. Så min hypotese er at båten din vil seile bedre hvis du har en liten bøy i masten. Dette hadde jo Håkan satt opp for deg også. Om du synes du har seilt bra med en absolutt rett mast, så forventer jeg at du vil komme ut bedre med en liten bøy.

Link to post
Share on other sites

Til Lasse og andre seilere.

Har dere boka til Ivar Dedekam med ombord. Bruker den endel selv, synes den er bra.

I tillegg er den liten nok til at andre ikke kan se hva en leser i  :lol:

Jeg kjenner til mange seilere som er langt mer erfarne enn meg, som "inrømmer" at de av og til spaner litt i denne. Grunntips og grunntrim er iallefall godt beskrevet, synes i alle fall jeg.

- De som er erfarne hudfletter meg vel nå ??  :sailing:

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Til Lasse og andre seilere.

Har dere boka til Ivar Dedekam med ombord. Bruker den endel selv, synes den er bra.

I tillegg er den liten nok til at andre ikke kan se hva en leser i  :lol:

Jeg kjenner til mange seilere som er langt mer erfarne enn meg, som "inrømmer" at de av og til spaner litt i denne. Grunntips og grunntrim er iallefall godt beskrevet, synes i alle fall jeg.

- De som er erfarne hudfletter meg vel nå ??  :sailing:

Fint om du kan gi en anbefaling  i relasjon til spørsmålet Lasse har stillt her? Hva bør han konkret gjøre mener du?
Link to post
Share on other sites

Guest Jarl

Har et spørsmål vedr. trimming av masthead rigg til alo 33. Har ikke dobble undervant, men har derimot babystag. Kan babystaget brukes til å gi masta en krumming slik at jeg får endret storseil profilen og åpner akterliket ?

 

Jeg opplever å seil med nærmest tverrstillt ror på rom kryss ved vind på rundt 10 m/s selv om krengingen ikke overstiger 25 grader. Man kan selvfølgelig reve, men under slike vindforhold så skal båten kunne seiles med full seilføring, men det kan synes som om det er feil balanse mellom seilene. Et annet moment er at roret kan synes noe underdimensjonert. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har et spørsmål vedr. trimming av masthead rigg til alo 33. Har ikke dobble undervant, men har derimot babystag. Kan babystaget brukes til å gi masta en krumming slik at jeg får endret storseil profilen og åpner akterliket ?

 

Jeg opplever å seil med nærmest tverrstillt ror på rom kryss ved vind på rundt 10 m/s selv om krengingen ikke overstiger 25 grader. Man kan selvfølgelig reve, men under slike vindforhold så skal båten kunne seiles med full seilføring, men det kan synes som om det er feil balanse mellom seilene. Et annet moment er at roret kan synes noe underdimensjonert. :smiley:

Et babystag erstatter dobble undervant. En forskjell her blir at alle kreftene opptas av babystaget i stedet for to vant. Påkjenning i innfesting blir større. Hvis du er i tvil om hva babystaget tåler, finnes det en enkel liten sak du kan måle belastningen i et stag med.

 

Jeg ville prøvd å bøye masten litt med babystaget. Kanskje bør du gi litt etter med undervantene.

 

Nå kan jo spørsmålet også være om du også kan oppnå noe ved å flytte skjøte-punktet ned mot le for storseilskjøtet. Jeg antar du har mulighet for det? Det høres litt rart ut at du må ha roret nærmest "tverrstillt" som du sier... :seeya:

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...