Jump to content

Pårent seilbåt i båthavnen

Sabrina

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Da blir det faktisk veldig spennende å se om forsikringsselskapene har lagt seg på en policy å dekke utover det ansvaret loven og forsikringsavtalen angir. 

Om ikke så kan det tenkes at reglementet i båthavnen gir deg støtte? Men da er vi vel rett over på det sivilrettslige og da handler vel det meste om goodwill fra den andre part om ikke vinninga skal gå opp i spinninga. 

Uansett, lykke til! 

Litt dårlig moral her ???

Hvor langt er du villig til å strekke deg rent økonomisk overfor en ukjent person, eller firma, hvis du ikke etter loven kan holdes ansvarlig? Joda, vet det er vanskelig å sette en pris på egen moral, men spør allikevel.

I dette "regnestykket" kan du jo også ta med at den som har fått en skade selv har valgt å ikke være kaskoforsikret!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#

Litt dårlig moral her ???

Om det var jeg som skadet trådstarter sin båt, ved et uhell, og si at skaden er for ca 30-40 000,- ish, som kanskje er sannsynlig

Så mener du at JEG har dårlig moral som selvsagt har forsikring i orden og ikke gambler på å spare en tusenlapp eller to i året ved å ikke forsikre båten?

Nei vet du hva... drit og (ord som passer). 

------------

Om båten er forsikret ville jeg halt klart gått med på betale en andel av egenandelen, eller hele, alt etter hvor høyt den er satt. 

Er usikker på om jeg i det hele tatt ville betalt noe om båten var uforsikret og fikk en betydelig skade. En ukjent person gambler for å spare et par tusenlapper. Er det spillet noe jeg skal rammes av, syns i grunnen ikke det. 

Ha forsikringa i orden! 

-----------

Umoral i denne sammenhengen er å ikke ha forsikring og prøve å overføre eget ansvar for egen båt til andre personer når det skjer uhell på sjøen. 

Seiler man uten forsikring så seiler man sin egen sjø, på godt og vondt. 

Vi tar det jo for gitt at naboen har forsikret sitt hus.

Om naboen ikke har forsikring, så er det ikke mitt ansvar om mitt hus som brenner, antenner naboens.

Jeg har forsikret mitt hus fordi naboen har ikke ansvar om hans hus antenner mitt.

Selvfølgelig såfremt man ikke har skyld.

Denne diskusjonen er jo jevnlig oppe her, og det er ikke lenge siden sist. Dog, det later til at det aldri kan gjentas nok. Hver båt sin skade.

Redigert av Eureka (see edit history)

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Blaste-inn-i-kai-og-bater-324840b.html

Her er kanskje en variant av en mulig situasjon ... ???  Politiet uttaler at De to ombord i seilbåten har fått beskjed om at de ikke bare kan dra videre, hvis de har skadet andres eiendom, sier operasjonsleder.

Ikke sikkert politiet er oppdatert på regelverket - men kanskje ihvertfall "normal folkeskikk" ....   Siden det sannsynligvis  opprettes sak etter politiet har vært innvolvert, blir det jo interessant å følge hva som skjer videre, hvem tar de økonomiske belastningene, - og ikke minst når uhellet måtte være ute, hvordan er det forventet at man oppfører seg ?

BONITA I

Guest Avmønstret#

Om jeg mislykkes så totalt i å legge til et sted pga mye vind så hadde jeg ikke prøvd igjen for å kunne varsle de båtene jeg hadde skadet...

Så lenge båtene ikke stod i fare for å synke så må en jo i det minste kunne gå til neste mulige havn før man skal sette i gang med å varsle den ene og den andre. 

-------

Men ja man stikker ikke av, selvsagt ikke, men det var ikke sikkert de gjorde det heller.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...