Jump to content

VP 41B, oljetrykk er normalt, men får likevel alarm


Sylvester

Recommended Posts

Har en VP tamd 41b der olje lampe lyser og alarmen går når jeg kommer opp i turtall,jo høyere turtall dess sterkere lys og alarm, bare svak eller ikke alarm på tomgang. Oljetrykket er ok.

Kan være ok en liten periode også på høyt turtall.

Har 2 motorer, det er bare den ene dette gjerder.

Hva kan dette være? :confused:

 

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post

Har du to motorer kryssbytter du giverne for oljetrykksalarm. Dersom symptomene da flytter seg til den andre motoren er giveren synderen.

 

Det er seperate givere for alarm og oljetrykksinstrument på disse motorene.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Nå er det noen år siden disse forlot samlebåndet (1989-93)og giverfeil kan dermed godt være årsaken.

Men og dårlig kontakt på kabelsettet mellom motor og alarm kan være noe å kikke på. Koble fra, spraye og koble til igjen. Er vel et felles skjøtepunkt på motoren en plass?

Noen klips på giver/alarm har kanskje fått dårlig kontakt etter tiår med vibrasjon og fuktighet så en nytt "klips" på nyrenset kabel kan i noen tilfeller være nok. 

 

En kar med et måleinstrument er ofte vel anvendt tid hvis giveren er ok. Regner med du har instruksjonsboken og der er normalt alle fargene på ledningene oppgitt. Hvis ikke ligger vel kanskje det i dokumentarkivet?

 

Lykke til!  :thumbsup: 

Link to post

Jeg har sjekket koblingsskjemaet for min TMD41A. Det skjemaet viser at det er forbindelse fra  D på dynamo til giver for oljetrykk og videre til trykkvakt for oljetrykk. Fra trykkvakten går det direkte til alarm og oljetrykkslampe. Om instrumentet viser riktig trykk er det trolig trykkvakten du bør jobbe med. Trykkvakte er jo kun av/på. Det kan tenkes at du har kombinert trykkvakt og giver på din TMD 41B, men på min A så er det 2 forskjellige komponenter. Jeg kan sende deg skjema om det er av interesse.

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg ville målt spenningen med multimeter på batteripolene eller direkte på utgangene på dynamo.

 

Dersom du får den samme spenningen her som det er på instrumentpanelet er det feil med dynamo eller regulator. Men om spenningen ut av dynamo derimot er som den skal være vil videre feilsøking knyttes til kontaktfeil i kabling mellom motor og instrumentpanel.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...