Sylvester Startet 8.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2016 Har en VP tamd 41b der olje lampe lyser og alarmen går når jeg kommer opp i turtall,jo høyere turtall dess sterkere lys og alarm, bare svak eller ikke alarm på tomgang. Oljetrykket er ok. Kan være ok en liten periode også på høyt turtall. Har 2 motorer, det er bare den ene dette gjerder. Hva kan dette være? Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Jakob T Svart 8.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2016 Høres ut som el feil,muligens giver.Ville målt trykk med manometer for å vere sikker. Prøv å koble fra alarm,for å sjå om det blir forandring,og event skift giver Link to post
Sylvester Svart 8.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2016 Oljetrykksmålerne på begge motorene viser tilnærmet det samme, så regner med trykket er ok. Skulle tro det hadde samband med turtall eller dynamo p.g.a. oljetrykk lampe og alarm øker i styrke ved høyere turtall? Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Brigg Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Har du to motorer kryssbytter du giverne for oljetrykksalarm. Dersom symptomene da flytter seg til den andre motoren er giveren synderen. Det er seperate givere for alarm og oljetrykksinstrument på disse motorene. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sylvester Svart 9.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Takk for svar begge to, da prøver jeg å bytte om. Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Gudrun Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Nå er det noen år siden disse forlot samlebåndet (1989-93)og giverfeil kan dermed godt være årsaken. Men og dårlig kontakt på kabelsettet mellom motor og alarm kan være noe å kikke på. Koble fra, spraye og koble til igjen. Er vel et felles skjøtepunkt på motoren en plass? Noen klips på giver/alarm har kanskje fått dårlig kontakt etter tiår med vibrasjon og fuktighet så en nytt "klips" på nyrenset kabel kan i noen tilfeller være nok. En kar med et måleinstrument er ofte vel anvendt tid hvis giveren er ok. Regner med du har instruksjonsboken og der er normalt alle fargene på ledningene oppgitt. Hvis ikke ligger vel kanskje det i dokumentarkivet? Lykke til! Link to post
Bestefar Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Jeg har sjekket koblingsskjemaet for min TMD41A. Det skjemaet viser at det er forbindelse fra D på dynamo til giver for oljetrykk og videre til trykkvakt for oljetrykk. Fra trykkvakten går det direkte til alarm og oljetrykkslampe. Om instrumentet viser riktig trykk er det trolig trykkvakten du bør jobbe med. Trykkvakte er jo kun av/på. Det kan tenkes at du har kombinert trykkvakt og giver på din TMD 41B, men på min A så er det 2 forskjellige komponenter. Jeg kan sende deg skjema om det er av interesse. Link to post
Sylvester Svart 9.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Jeg har sjekket koblingsskjemaet for min TMD41A. Jeg kan sende deg skjema om det er av interesse. Takk for tilbudet, men har koblingsskjema, det er trykkvakt og giver som på din, får prøve å finne utav det i morgen. Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Sylvester Svart 22.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Dette blir mer om mer mystisk. Giver til oljetrykk er nok gåen, men nå går ladingen opp og ned fra 13,8 til 12,5. når ladingen er nede på 12,5 lyser alle kontroll lampene. Er det noen som har en forklaring? Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Brigg Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Jeg ville målt spenningen med multimeter på batteripolene eller direkte på utgangene på dynamo. Dersom du får den samme spenningen her som det er på instrumentpanelet er det feil med dynamo eller regulator. Men om spenningen ut av dynamo derimot er som den skal være vil videre feilsøking knyttes til kontaktfeil i kabling mellom motor og instrumentpanel. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Øystein Reksten Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Dette høres ut som ein jordfeil, ein kabel som får kontakt med gods på motoren, eventuelt eir eller fuktighet Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn