apaul Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 Hei alle, Den siste uken har jeg konstatert en liten lekkasje av saltvann under den ene motoren ombord. Det har vært tørt hele sommer, men når jeg kom ned i båten etter å ha vært bortreist en ukes tid lå det en drøy liter sjøvann under motoren. Jeg har tørket opp og kan konstatere at det kommer ca en dråpe i sekundet totalt ca 2 dl i løpet av døgnet. Med andre ord ingen stor lekkasje, men nok til at jeg ikke kan ligge ute med dette i boblehavn i vinter. Vannet samler seg på kanten i utskjæringen i akterspeilet der eksosbendet er koblet til transom/drevplaten. Dette er jo laveste punktet, så det er jo ikke så rart kanskje. Jeg har lett godt etter lekkasjen på de gjennomføringene jeg kommer til og kan ikke se antydning til vann fra hverken vann-inntaket, gear, styring, trim eller trimimdikator. Heller ikke noe vann å spore i underkant i kobling der akslingen går fra motor ut igjennom transom til drevet. Jeg har hatt en teori om at det kan komme i o-ringer i koblingen mellom eksosbent+bypass slange på eksos og selve transomen, selv om dette er vanskelig å få bekreftet, da man ikke kommer til under der. Og at det burde komme mye mer vann ut der når motoren går, noe det ikke gjør. Noen med tips og erfaringer på denne type lekkasjer å dele? Er det noen spesielle råd noen kan gi? Are Quote Link to post
DieselDahl Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 Hei og velkommen til båtforumet. Det er som du selv konstaterer flere mulige lekkasjepunkter, og det kan være vanskelig å lokalisere. Mest sannsynlig er det knutebelgen som ikke sitter helt som den skal men det er flere muligheter. Vanninntaksslangen, eller koblingen til denne. Hengselpinnene til tiltsylindrene. Tettingen mellom transomplate og skrog. Eksosrøret oppe ved gummimuffen eller mot transomplate. Anoderøret. Må kanskje bruke noe sporsøker. Quote Link to post
apaul Posted October 9, 2016 Author Share Posted October 9, 2016 Når du sier det mest sannsynlig er knutebelgen som ikke sitter helt som den skal. Ville ikke vannet da komme ut på laveste punktet i koblingen mellom transom og motoren. Altså i bunn av buen der den grå transomplaten møter motorblokken. Kan i så fall ikke finne spor av hverken vann eller saltavleiringer der. Andre steder vannet der kan følge? Har også sjekket eksosbendet fra muffen oppe og nedover. Røret er helt tørt på alle kanter, dermed er det kanskje lite sannsynlig at det kommer derfra. Hovedmistenkte var vanninntaktet, da jeg kunne se lett grønn korrosjon i området der. Har dog tightet slangeklemmer og kan heller ikke kjenne eller se fuktighet der nå. Når du sier sporsøker, hva mener du med det? A Quote Link to post
DieselDahl Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 Beklager, tenkte DP-S, min feil. Det måtte isåfall være gjennom de to store o-ringene, lite trolig. Sporsøker: jeg tenkte bruk av noe pulver eller maling som lett kan vaskes bort. Quote Link to post
apaul Posted October 9, 2016 Author Share Posted October 9, 2016 For å evt utelukke at det kan ha noe med eksosbendet å gjøre eller koblingen av denne til transomplaten. Kan det være en mulighet å helle i feks. frostvæske fra toppen av eksosbendet ved kneet, der bypass slangen er koblet til på toppen av blokken? Dersom det kommer herfra vil jo vannet i under motoren bli blått ganske rakst skulle jeg tro? Quote Link to post
apaul Posted October 9, 2016 Author Share Posted October 9, 2016 (edited) Kjørte på med en hel flaske rød konditorfarge utbladet i 1 dl vann ned i eksosbend og by-pass slangen fra toppen av eksoskneet på toppen av eksosbendet. Så langt kommer det ikke rødt vann ut under motoren. Dette skulle slik jeg tolker det bety at lekkasjen ikke kan komme fra eksossystemet. Jeg fikk imidlertid strammet 2 av de 6 boltene som fester hele transomplaten til skroget. To satt veldig godt og to kom jeg ikke frem til. I alle fall 2 stk jeg faktisk fikk strammet litt. Det er jo lov å håpe dette gir noe resultat. Kan bare ikke forstå at det kan komme vann inn i noen av de andre gjennomføringene, da jeg ikke kan finne saltavleiringer eller vann noe sted foruten helt nede på det laveste punktet. Kan dette sansynliggjøre at det er snakk om en lekkasje mellom transomplate og skrog ett sted? Skulle bare tro at avvik her ville medført en mye større lekkasje enn det jeg har. Hva tror dere? Edited October 9, 2016 by apaul (see edit history) Quote Link to post
DieselDahl Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 (edited) Prøv med litt tørkepapir og sjekk om det er vått eller tørt over flensen til eksosrøret. Kanskje du klarer å lokalisere lekkasjen slik? Edited October 9, 2016 by DieselDahl (see edit history) Quote Link to post
Asle Fossberg Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 (edited) Hei Are, fant du ut hvor vannet kom fra og hva gjorde du får å få d tett? Edited May 4, 2020 by Asle Fossberg (see edit history) Quote Link to post
apaul Posted May 5, 2020 Author Share Posted May 5, 2020 Det var den stsore pakningen på transomen mot skroget. Byttet pakning så var alt fint og tett. Quote Link to post
Asle Fossberg Posted May 6, 2020 Share Posted May 6, 2020 Hei igjen Are, klarte du å skifte pakningen uten å flytte motor? Quote Link to post
apaul Posted May 8, 2020 Author Share Posted May 8, 2020 Nei desverre. Motor måtte løftes frem. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.