Jump to content

Lekkasje VP DPH drev / D4 260

apaul

Recommended Posts

Hei alle,

Den siste uken har jeg konstatert en liten lekkasje av saltvann under den ene motoren ombord. Det har vært tørt hele sommer, men når jeg kom ned i båten etter å ha vært bortreist en ukes tid lå det en drøy liter sjøvann under motoren.

Jeg har tørket opp og kan konstatere at det kommer ca en dråpe i sekundet totalt ca 2 dl i løpet av døgnet. Med andre ord ingen stor lekkasje, men nok til at jeg ikke kan ligge ute med dette i boblehavn i vinter.

Vannet samler seg på kanten i utskjæringen i akterspeilet der eksosbendet er koblet til transom/drevplaten. Dette er jo laveste punktet, så det er jo ikke så rart kanskje. Jeg har lett godt etter lekkasjen på de gjennomføringene jeg kommer til og kan ikke se antydning til vann fra hverken vann-inntaket, gear, styring, trim eller trimimdikator. Heller ikke noe vann å spore i underkant i kobling der akslingen går fra motor ut igjennom transom til drevet.

Jeg har hatt en teori om at det kan komme i o-ringer i koblingen mellom eksosbent+bypass slange på eksos og selve transomen, selv om dette er vanskelig å få bekreftet, da man ikke kommer til under der. Og at det burde komme mye mer vann ut der når motoren går, noe det ikke gjør.

Noen med tips og erfaringer på denne type lekkasjer å dele? Er det noen spesielle råd noen kan gi?

Are

Hei og velkommen til båtforumet. Det er som du selv konstaterer flere mulige lekkasjepunkter, og det kan være vanskelig å lokalisere. Mest sannsynlig er det knutebelgen som ikke sitter helt som den skal men det er flere muligheter. Vanninntaksslangen, eller koblingen til denne. Hengselpinnene til tiltsylindrene. Tettingen mellom transomplate og skrog. Eksosrøret oppe ved gummimuffen eller mot transomplate. Anoderøret. Må kanskje bruke noe sporsøker.

Når du sier det mest sannsynlig er knutebelgen som ikke sitter helt som den skal. Ville ikke vannet da komme ut på laveste punktet i koblingen mellom transom og motoren. Altså i bunn av buen der den grå transomplaten møter motorblokken. Kan i så fall ikke finne spor av hverken vann eller saltavleiringer der. Andre steder vannet der kan følge?

Har også sjekket eksosbendet fra muffen oppe og nedover. Røret er helt tørt på alle kanter, dermed er det kanskje lite sannsynlig at det kommer derfra. 

Hovedmistenkte var vanninntaktet, da jeg kunne se lett grønn korrosjon i området der. Har dog tightet slangeklemmer og kan heller ikke kjenne eller se fuktighet der nå.

Når du sier sporsøker, hva mener du med det?

A

For å evt utelukke at det kan ha noe med eksosbendet å gjøre eller koblingen av denne til transomplaten. Kan det være en mulighet å helle i feks. frostvæske fra toppen av eksosbendet ved kneet, der bypass slangen er koblet til på toppen av blokken? Dersom det kommer herfra vil jo vannet i under motoren bli blått ganske rakst skulle jeg tro? 

Kjørte på med en hel flaske rød konditorfarge utbladet i 1 dl vann ned i eksosbend og by-pass slangen fra toppen av eksoskneet på toppen av eksosbendet. Så langt kommer det ikke rødt vann ut under motoren. Dette skulle slik jeg tolker det bety at lekkasjen ikke kan komme fra eksossystemet. 

Jeg fikk imidlertid strammet 2 av de 6 boltene som fester hele transomplaten til skroget. To satt veldig godt og to kom jeg ikke frem til. I alle fall 2 stk jeg faktisk fikk strammet litt. Det er jo lov å håpe dette gir noe resultat.

Kan bare ikke forstå at det kan komme vann inn i noen av de andre gjennomføringene, da jeg ikke kan finne saltavleiringer eller vann noe sted foruten helt nede på det laveste punktet. Kan dette sansynliggjøre at det er snakk om en lekkasje mellom transomplate og skrog ett sted? Skulle bare tro at avvik her ville medført en mye større lekkasje enn det jeg har. Hva tror dere?

Redigert av apaul (see edit history)
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...