Jump to content

Vinterkonservering av VP D2-55 på seildrev


Bavaria`n

Recommended Posts

Vi har akkurat kjøpt oss seilbåt, ca 8 uker siden, og har brukt den masse siden den tid. Nå kommer tiden for opptak og da dukker det opp noen spm.

 Når motoren og seildrev skal frostsikres, hvordan gjøres det på enklest måte når båten står på land. Kan det settes en tønne under drevet og frostvesken suges opp, eller må man gjøre dette fra motorrom?

Hvor setter båten i krybba? Det er en Bavaria 38 Ac

 

 

Link to post

Det vanligste er nok å løsne slangen nede ved sjøvanns inntaket på drevet. Legg slangen oppi en pøs med vann eller noe tilsvarende som rommer litt. Ha med deg en gardena slange ombord, og start motoren. Når du har fått litt lunk, kan du stoppe motor og blande frostvæske i bøtta. Start motor, og kjør til det som kommer ut av eksosen har fått skikkelig frostvæske farge.

 

-Båten skal hvile på kjølen, dvs. labbene på stativet skal skrus inntil først etter at kranføreren har slakket av mesteparten av vekta. Regner med du har ett stativ hvor kjølen hviler på krybba, og dermed låser stativet med båtens vekt. Plasser fremre løftestropp like foran kjølen(inntil), og plasser båten slik i krybba at de fremste labbene kommer like foran stropp, dvs. foran kjølen. Båten står omtrent av seg selv på jernkjølen. Forøvrig er dette noe de fleste kranførere har god kontroll på. Pass på så du ikke løfter båten på seildrevet. Det gjorde jeg en gang, og da kranføreren så stroppa under drevet, slapp han båten rett ned. Utrolig nok uten noen form for skade. Løsne rekkewirene og akterstaget før kranføreren kommer. Disse pleier å være i veien.

Link to post

 

 Når motoren og seildrev skal frostsikres, hvordan gjøres det på enklest måte når båten står på land. Kan det settes en tønne under drevet og frostvesken suges opp, eller må man gjøre dette fra motorrom?

 

 

Jeg har satt på en 3 veis kobling på slangen mellom kjølvannsinntaket ved seildrevet og sjøvannsfilteret. Slangen satt så hardt fast i kjølvannsinntaket at jeg ikke fikk den av. Da kan jeg også kjøre gjennom ferskvann en gang i blandt om sommeren, samt kjøre vann ut gjennom seildrevet. Ved vinterkonservering av motor er det lett å kjøre gjennom frostveske, stenge skroggjennomføring og åpne kran på "eksrta" slangen. Jeg pleier og kjøre gjennom ferskvann fra bryggen en 10 min tid, benytter en boks på ca 15 liter. Fyller denne med vann og starter motor, åpner så slangen fra brygga før boksen er tom for vann, justere vanntrykk slik at boksen ikke går tom for vann. Når motor begynner å bli varm stenger jeg vannslangen og venter til mesteparten av vannet er sugd opp, heller da på ca. 7 liter med 30% frostveske og når dette er tomt slår jeg av motor. Dette kan gjøres på motorblokken, der er det en "kran" det står stopp på. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...