fagerengsen Startet 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2016 Jeg har en Ilas Captain M ankervinsj. Når jeg vinsjer inn ankeret, og ankeret treffer braketten/rulla, stopper ikke vinsjen automatisk, men fortsetter slik at det knaser i badeplattformen. Jeg har greid meg ok denne sesongen med å være nøye med å stoppe vinsjen når jeg ser ankeret treffer rulla. Men skulle gjerne hatt en mer robust løsning enn dette. Spørsmålet mitt er derfor. Er det en stoppemekanisme man kan programmere, eller kan man fysisk stoppe vinsjen når den er inne? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Jeg har aldri sett ankervinsj med endebryter, så jeg må selv starte og stoppe vinsjen, eller slippe bryteren når jeg vil den skal stanse... Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Vil tro du kan justere ned litt så den slurer litt før, du har vel en 3 armers strammemutter på enden av akselen. Denne vinsjen er mekanisk uten start/stopp ala den løsningen Engbo har, det beste er å følge med og stoppe i tide. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Har Captain jeg og. det er som Linea skriver en strammemutter med tre armer, den skal justeres så vinsjen slurer før ankeret havner inni tauboksen, du trenger nok et rør eller 2 for å løsne den, da den sitter rimelig hardt. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
blue moon Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Det beste er å stå bak å følge med, finnes en type stoppe-kule en kan montere på tauet. Men med de kreftene hadde jeg ikke stolt på noe annet enn øyet. Å løsne på strammehjulet vil resultere i at vinsjen slurer når ankeret sitter litt, som er ennå kjedeligere.. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
tilplan Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Det beste er å stå bak å følge med, finnes en type stoppe-kule en kan montere på tauet. Men med de kreftene hadde jeg ikke stolt på noe annet enn øyet. Å løsne på strammehjulet vil resultere i at vinsjen slurer når ankeret sitter litt, som er ennå kjedeligere.. Helt enig. Ønsker ikke å miste kontroll på båten når jeg ligger fortøyd fordi vinsjen skal kunne slure ved inntrekk. Heller ha et øye med vinsjen når ankeret kjøres inn enn å sove dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Jeg strammer til for hånd pluss litt til, da holder den med ca 100 - 120 kg og jeg sover fortsatt godt. En annen fordel er at den bør slure den dagen releet brenner seg fast også. Flere som har fått ødlagt ting når det har skjedd. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Har Captain jeg og. det er som Linea skriver en strammemutter med tre armer, den skal justeres så vinsjen slurer før ankeret havner inni tauboksen, du trenger nok et rør eller 2 for å løsne den, da den sitter rimelig hardt. Ja jeg glemte å nevne det viktigste, den sluremekanismen er ikke ideell å bruke til å stoppe ankeret i rulla. :D Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.