Jump to content

Yamaha 9.9 fra 90-tallet, ser denne ok ut?

MegaTrondy

Recommended Posts

Skal se på en eldre Yamaha utenbordsmotor til vinterbåten min. Lurer på om den ut i fra bildene ser ok ut? Må prøve den også naturligvis, men hvis noen ser noe som kan være et problem er det lettere å se etter feil.

https://s12.postimg.org/noy6n4k3x/Screenshot_20161009_231414.png
https://s21.postimg.org/6f914agtz/Screenshot_20161009_231342.png

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Ser denne påhengeren ok ut? hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Er klar over det, men jeg lurer bare på om alt ser ok ut. Lurer spesielt hvis man ser på nederste pluggen noen cm. bak. Der ser det ut som noe er irret. Hadde en gammel påhengeren som hadde samme en gang. Så ut som det svettet saltvann da det etter en stund dannet seg krystaller der. Er det normal, eller hva er det eventuelt som er galt?

Rust på utsiden av tennplugger viser bare at de har vært fuktige, noe som ikke akkurat er unormalt på en påhengsmotor.

Jeg har litt vanskelig for å se hva som er irret? Det er jo ikke lett å vite hvem vei som er foran og bak heller, mener du mot båten, eller akterover på motoren, altså til venstre i bildet?

Det ser ut som det mangler litt lakk eller noe akkurat i skjøten mellom blokka og toppen, er det der du mener?

Utenbordsmotor er jo saltvanskjølt. Kan ikke lakk som flasser av mellom topp og blokk være et tegn på at toppakningen bør byttes? Har aldri åpnet toppen på en utenbordsmotor før, men saltvann sirkulerer vel rundt inne i blokken så vidt jeg vet. Hvis pakning ikke er tett er kanskje det et tegn?

Redigert av MegaTrondy (see edit history)

Noen tips til motor i denne klassen eventuelt? Er på jakt etter en rimelig brukt 9,9 hk som er skrudd opp til 15 eller 18 hk. Grunnen til at jeg vil ha en slik motor er fordi jeg vurderer å bruke den på slepejollen om sommeren, og den er bare godkjent for 10 hk. Kan eventuelt vurdere motor opp til 25 hk på båten min, men da blir det ikke aktuelt å ha den på gummibåten. Hvem gir best driftsikkerhet og kraft for pengene? Selv om motorene har lik effekt er det vel ulikt hvor sterk de er.

mange oppskrudde 9.9hk er vel 13,5hk og ikke 15.   Og de som har skrudd opp til 18hk har mest tenkt på et tall.   (Fantes 18 hestere, feks Tohatsu men den hadde større syl volum enn deres 9,9/15) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ser det er en forhandler som selger ny 9.9 (15) yamaha 4 takt motor til 16000 kroner nå. Ser de brukte motorene på finn ligger fra 6500 og opp til 12000 kroner. De siste er gjerne 2-4 år gamle. Er det et bedre kjøp å gå for helt ny motor enn å kjøpe brukt? Er det registerreim på 9.9 (15) yamaha 4 takt?

Redigert av MegaTrondy (see edit history)

Jeg kjøpte en brukt Johnson Gt 15 i høst. Synesden virker sprek og fin. Går fint og stille på tomgang.

Ellers er også Yamaha kjent for å gå evig;)

Har også gode erfaringer med Johnson og Yamaha, men jeg har også dårlige erfaringer med å kjøpe brukt.

... med Mega i nick'et så er kanskje ikke løftinga noe problem for deg men verdt å være klar over siden du skal veksle motor mellom 2 båter; det er en betydelig vektforskjell mellom 2T og 4T 9.9hk....

Enig med glalaks at GT15 er en god kandidat, lett og enkel med få problemer.

Det er ikke sikkert det blir så mye bytting hvis jeg kjøper en ny motor. Har en 2 hk motor til slepejollen, og den holder til å komme seg til og fra land og båt med en liten gummibåt.

Minuset med ny motor er at den vil fortere bli slitt på grunn av helårsbruk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...