MegaTrondy Startet 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2016 Skal se på en eldre Yamaha utenbordsmotor til vinterbåten min. Lurer på om den ut i fra bildene ser ok ut? Må prøve den også naturligvis, men hvis noen ser noe som kan være et problem er det lettere å se etter feil.https://s12.postimg.org/noy6n4k3x/Screenshot_20161009_231414.pnghttps://s21.postimg.org/6f914agtz/Screenshot_20161009_231342.png Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Ser denne påhengeren ok ut? hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Ja den ser helt okay ut, litt rust på pluggene, men ellers bra. Det er jo vanskelig å bedømme en motor ut i fra et par dårlige bilder av noen slanger og ledninger, så du må nesten finne ut av det selv. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 9.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Er klar over det, men jeg lurer bare på om alt ser ok ut. Lurer spesielt hvis man ser på nederste pluggen noen cm. bak. Der ser det ut som noe er irret. Hadde en gammel påhengeren som hadde samme en gang. Så ut som det svettet saltvann da det etter en stund dannet seg krystaller der. Er det normal, eller hva er det eventuelt som er galt? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Rust på utsiden av tennplugger viser bare at de har vært fuktige, noe som ikke akkurat er unormalt på en påhengsmotor. Jeg har litt vanskelig for å se hva som er irret? Det er jo ikke lett å vite hvem vei som er foran og bak heller, mener du mot båten, eller akterover på motoren, altså til venstre i bildet? Det ser ut som det mangler litt lakk eller noe akkurat i skjøten mellom blokka og toppen, er det der du mener? Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 9.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Ja, det er i skjøtet jeg mener. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Det er jo vanskelig å se på bildet om det er noen lekkasje eller annet, men det ser mest ut som om noen har byttet pakningen og slipt ren flatene, og at det har flaket av litt lakk. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Størrelse og årsmodell ? Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Det er en 9,9 som er skrudd opp til 15. Vet ikke år, men er fra 90 tallet en plass. Hadde en lik motor for noen år siden bare 8 hk. En av de beste motorene jeg har hatt. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 (redigert) Utenbordsmotor er jo saltvanskjølt. Kan ikke lakk som flasser av mellom topp og blokk være et tegn på at toppakningen bør byttes? Har aldri åpnet toppen på en utenbordsmotor før, men saltvann sirkulerer vel rundt inne i blokken så vidt jeg vet. Hvis pakning ikke er tett er kanskje det et tegn? Redigert 10.Oktober.2016 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Noen tips til motor i denne klassen eventuelt? Er på jakt etter en rimelig brukt 9,9 hk som er skrudd opp til 15 eller 18 hk. Grunnen til at jeg vil ha en slik motor er fordi jeg vurderer å bruke den på slepejollen om sommeren, og den er bare godkjent for 10 hk. Kan eventuelt vurdere motor opp til 25 hk på båten min, men da blir det ikke aktuelt å ha den på gummibåten. Hvem gir best driftsikkerhet og kraft for pengene? Selv om motorene har lik effekt er det vel ulikt hvor sterk de er. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 mange oppskrudde 9.9hk er vel 13,5hk og ikke 15. Og de som har skrudd opp til 18hk har mest tenkt på et tall. (Fantes 18 hestere, feks Tohatsu men den hadde større syl volum enn deres 9,9/15) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MegaTrondy Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Da er vel tohatsu den som gir mest kraft for pengene? Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 (redigert) Ser det er en forhandler som selger ny 9.9 (15) yamaha 4 takt motor til 16000 kroner nå. Ser de brukte motorene på finn ligger fra 6500 og opp til 12000 kroner. De siste er gjerne 2-4 år gamle. Er det et bedre kjøp å gå for helt ny motor enn å kjøpe brukt? Er det registerreim på 9.9 (15) yamaha 4 takt? Redigert 10.Oktober.2016 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Er det et bedre kjøp å gå for helt ny motor enn å kjøpe brukt? Er det registerreim på 9.9 (15) yamaha 4 takt? Min mening om det første: Ja (pga garanti, holder seg skrekkelig godt i pris, eierglede, driftssikkerhet +++) Fakta om det siste: Ja Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 (redigert) også; dersom det er en Yamaha 9.9 Sport det er snakk om blir denne til 20hk, med Yamaha garanti, for 3000kr (ny forgasser) og den bytter du på 12-15min så du kan bruke den på begge båt-løsningene dine Redigert 10.Oktober.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 (redigert) Det er en sport ja. Får se hva jeg går for. Poenget er at båten og motoren skal være så billig som mulig, men jeg ser helt klart fordelen med ny. Redigert 10.Oktober.2016 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Jeg kjøpte en brukt Johnson Gt 15 i høst. Synesden virker sprek og fin. Går fint og stille på tomgang. Ellers er også Yamaha kjent for å gå evig;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
MegaTrondy Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Jeg kjøpte en brukt Johnson Gt 15 i høst. Synesden virker sprek og fin. Går fint og stille på tomgang. Ellers er også Yamaha kjent for å gå evig;) Har også gode erfaringer med Johnson og Yamaha, men jeg har også dårlige erfaringer med å kjøpe brukt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 ... med Mega i nick'et så er kanskje ikke løftinga noe problem for deg men verdt å være klar over siden du skal veksle motor mellom 2 båter; det er en betydelig vektforskjell mellom 2T og 4T 9.9hk.... Enig med glalaks at GT15 er en god kandidat, lett og enkel med få problemer. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Det er ikke sikkert det blir så mye bytting hvis jeg kjøper en ny motor. Har en 2 hk motor til slepejollen, og den holder til å komme seg til og fra land og båt med en liten gummibåt. Minuset med ny motor er at den vil fortere bli slitt på grunn av helårsbruk. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 Noen erfaring med MERCURY F10MH PRO-XS? Den er 9,9 men kan skrus opp til 15. Ser ut som den har større slagvolum enn yamaha 9,9 sport som jeg lurte på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.