edan Startet 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2016 Har en Yamaha 2006-mod 5 hk 2-takt som ikke kjøler skikkelig. Svak pilotstråle på tomgang, forsvinner ved pådrag. Kommer endel eksos ut pilotstrålehull. Hullet er ikke tett, altså. Motoren har antakelig gått varm, da plastforingene øverst rundt stammen (disse som støtter svingfunksjon/dreiing av stammen) er delvis smeltet. Har nettopp byttet impeller (den gamle var helt fin). Anode også byttet (den gamle var helt fin, den også). Motoren går ellers fint med vanlig motorlyd - stempelet virker dermed bra, og den har tydeligvis ikke varmeskjært seg. Da jeg byttet impeller tok jeg av platen som ligger under impellerhuset. Under denne er det en slags kanal hvor kjølevannet som kommer inn sirkulerer. I denne var det en del steinhard krystallisert salt som jeg måtte skrape hardt for å få ut. (Men altså ikke tett her). Motoren ser ut som ny og er veldig lite brukt. Har derfor virkelig lyst å få den til å gå som den skal... Takknemlig for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Kjølesystemet har nok grodd igjen.. Prøv å demontere gearhus for deretter å sirkulera syreblanding gjennom systemet. Dette kan gjerast ved å ha systemrens I ei stor bøtte, nedi denne plasserer du ei lita lensepumpe med slange, som du koplar inn på kjølerøret som går opp til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 (redigert) Det første du kan gjøre er å ta en ståltråd og stake opp hullet til pilotstrålen. Hvis du ikke har andre problemer med varmgang fungerer sikkert impeller som den skal. Den tynne slangen og hullet er gjerne det første som gror igjen. Så dårlig fres i pilotstrålen betyr ikke nødvendigvis dårlig kjøling. Redigert 10.Oktober.2016 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
edan Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Havlengt: Du mener at jeg skal sirkulere syreblanding inn gjennom røret som står ned i impellerhuset? Så jo dette røret da jeg hadde av undervannshuset for å sjekke impelleren. Kanskje dette er viktig informasjon: pilothullet/slange til dette er helt åpent, og når jeg blåser trykkluft inn i pilothullet høres det ut som om det kommer ut luft øverst i stammen. Det er vel her kjølevannet kommer ut? Og presses ned i stammen og ut sammen med eksostrykket? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Havlengt: Du mener at jeg skal sirkulere syreblanding inn gjennom røret som står ned i impellerhuset? -Jepp! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Byttet du impeller fordi motoren gikk varm eller har varmgangen oppstått etter byttet?At en såpass "ny" motor er grodd igjen virker ikke sannsynlig.Hvorfor mener du motoren er for varm? Sitér dette innlegget Link to post
edan Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Ingar: Jeg byttet impeller pga liten pilotstråle og fordi det virket som om den gikk varm. Kjørte bare 4 minutter og da jeg stoppet den hørtes det ut som om det kokte inni motoren. Pilotstrålen forsvinner på høye turtall og bare eksos ut pilothullet. Oppdaget seinere at plastforinger øverst på stammen er delvis smeltet som kan skyldes tidligere varmgang. Den gamle impelleren var i god stand. Men byttet til ny da jeg likevel hadde kjøpt ny. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Skjønner. Om mulig ville jeg sjekket termostat og at bypass-kanalen i termostathuset ikke er blokkert. Sier "om mulig" da den sitter under eksosdekselet og det kan være vanskelig å få av pga fastkorroderte bolter. Men det kan være det går bra på en såpass ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
edan Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Er det virkelig termostat på en så enkel og liten motor? Sitér dette innlegget Link to post
edan Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 Jeg leste et annet sted at eksos ut pilotstrålehullet kunne skyldes defekt toppakning. Noen her som har peiling? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Det er ikke toppakning på denne motoren, toppen er støpt sammen med blokken. Sjekk termostat som Ingar sier..... Sitér dette innlegget Link to post
edan Svart 12.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Skrotnisse: Hvor sitter termostaten? Har lett uten å finne. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Kjølekappen på babord side av blokken har en "klump" øverst. Termostaten sitter bak denne. https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1804/blokk.jpg Sitér dette innlegget Link to post
edan Svart 14.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Da er motoren testet, og kjølingen ser mye bedre ut nå etter at jeg skrapte bort saltavleiringene i vannkanalen under impellerhuset. Pilotstrålen er kraftigere og mye mer stabil. Men fortsatt hender det at den forsvinner og fortsatt hoster den av og til noe som lingner småsand - antakelig krystalliert salt. Vil kjøre systemrens og se om jeg får bort evt ytterligere saltavleiringer i kjølesystemet. Ja, jeg er overrasket over at en lite brukt (ser ut som ny) 2006-modell kunne være såpass grodd igjen som den var i undervannshuset. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Sikkert ikke blitt kjørt regelmessig i ferskvann. Da kan det pakke seg mye salt på 10 år.... Sitér dette innlegget Link to post
Barthoma Svart 21.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2022 Demonter kjølekappe deksel barbord side på motor, bytt termostat. Har sett flere av disse motorene som blir tette rundt termostaten av salt oppbygging, noe som fører til varmgang, og kok ut av sjekkestrålen, Bildet er av termostat til en 2006 mod 5hk Yamaha som hadde grodd igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2022 Super deling @Barthoma men du fikk med deg at siste innlegg var fra 2016 ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.