Jump to content

Manglende kjøling/eksos ut pilotstrålehull Yamaha 5 hk 2-takt

edan

Recommended Posts

Har en Yamaha 2006-mod 5 hk 2-takt som ikke kjøler skikkelig.

Svak pilotstråle på tomgang, forsvinner ved pådrag. Kommer endel eksos ut pilotstrålehull. Hullet er ikke tett, altså.

Motoren har antakelig gått varm, da plastforingene øverst rundt stammen (disse som støtter svingfunksjon/dreiing av stammen) er delvis smeltet. 

Har nettopp byttet impeller (den gamle var helt fin). Anode også byttet (den gamle var helt fin, den også).

Motoren går ellers fint med vanlig motorlyd - stempelet virker dermed bra, og den har tydeligvis ikke varmeskjært seg.

Da jeg byttet impeller tok jeg av platen som ligger under impellerhuset. Under denne er det en slags kanal hvor kjølevannet som kommer inn sirkulerer. I denne var det en del steinhard krystallisert salt som jeg måtte skrape hardt for å få ut. (Men altså ikke tett her). 

Motoren ser ut som ny og er veldig lite brukt. Har derfor virkelig lyst å få den til å gå som den skal...

Takknemlig for svar :-)

Kjølesystemet har nok grodd igjen..

Prøv å demontere gearhus for deretter å sirkulera syreblanding gjennom systemet.

Dette kan gjerast ved å ha systemrens I ei stor bøtte, nedi denne plasserer du ei lita lensepumpe med slange, som du koplar inn på kjølerøret som går opp til motoren.

Det første du kan gjøre er å ta en ståltråd og stake opp hullet til pilotstrålen. Hvis du ikke har andre problemer med varmgang fungerer sikkert impeller som den skal. Den tynne slangen og hullet er gjerne det første som gror igjen. Så dårlig fres i pilotstrålen betyr ikke nødvendigvis dårlig kjøling.

Redigert av Honduras (see edit history)

Havlengt: Du mener at jeg skal sirkulere syreblanding inn gjennom røret som står ned i impellerhuset?

Så jo dette røret da jeg hadde av undervannshuset for å sjekke impelleren.

Kanskje dette er viktig informasjon: pilothullet/slange til dette er helt åpent, og når jeg blåser trykkluft inn i pilothullet høres det ut som om det kommer ut luft øverst i stammen. Det er vel her kjølevannet kommer ut? Og presses ned i stammen og ut sammen med eksostrykket?

Ingar: Jeg byttet impeller pga liten pilotstråle og fordi det virket som om den gikk varm. Kjørte bare 4 minutter og da jeg stoppet den hørtes det ut som om det kokte inni motoren. Pilotstrålen forsvinner på høye turtall og bare eksos ut pilothullet. Oppdaget seinere at plastforinger øverst på stammen er delvis smeltet som kan skyldes tidligere varmgang.

Den gamle impelleren var i god stand. Men byttet til ny da jeg likevel hadde kjøpt ny.

Da er motoren testet, og kjølingen ser mye bedre ut nå etter at jeg skrapte bort saltavleiringene i vannkanalen under impellerhuset.

Pilotstrålen er kraftigere og mye mer stabil. Men fortsatt hender det at den forsvinner og fortsatt hoster den av og til noe som lingner småsand - antakelig krystalliert salt.

Vil kjøre systemrens og se om jeg får bort evt ytterligere saltavleiringer i kjølesystemet.

Ja, jeg er overrasket over at en lite brukt (ser ut som ny) 2006-modell kunne være såpass grodd igjen som den var i undervannshuset.

• 5 år senere...

Demonter kjølekappe deksel barbord side på motor, bytt termostat. Har sett flere av disse motorene som blir tette rundt termostaten av salt oppbygging, noe som fører til varmgang, og kok ut av sjekkestrålen, 

Bildet er av termostat til en 2006 mod 5hk Yamaha som hadde grodd igjen..

FAC51372-A6DF-4071-9320-9C069A1A4DC1.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...