Tonulltre Startet 10.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2016 Suzuki DF70 2009_stoppet helt brått under normal kjøring. Noen som har noen tips? Motoren stoppet helt plutselig ved tomgangskjøring i det jeg skulle legge til brygge. I ettertid har dette blitt sjekket og funnet i orden: Gløding på alle plugger, riktig trykk på fuel railen, sprut ut av alle dyser, altså tegn på at høytrykks pumpen fungerer godt. Alle sikringer og releer er sjekket/målt. ECU`n (hjernen) har jeg blitt fortalt at skal være i orden, ellers ville ikke de andre tingene vær ok. Elektronisk dødmannsknapp(Wimea) er sjekket og funnet i orden. Luftfilter spjell ok. Løsner jeg fuel railen derimot og trekker denne ut slik at dysene står "fritt" ved inngangene, starter motoren og går som en klokke. Setter jeg de på plass igjen er det dødt som graven. Har hvel noe med at den ikke takler mottrykket den da får! Kan legge til at motoren har fått godt stell ,kjørt kun i ferskvann og aldri har hatt et feilslag før denne hendelsen. Noen som har en teori på hva dette kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Lensepumpe Svart 10.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2016 Kan det være dårlig elektrisk kontakt ett sted slik at det fungerer når du tar ut railen, men ikke ellers? Sitér dette innlegget Link to post
Tonulltre Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Tja, skal ikke utelukke det, men som nevnt er alt av ledninger/koblinger godt nøye igjennom. Har også tatt av en og en kobling på dysene for å sjekke om det var noe tull der. Det å ta ut fuelrailen er kun 2 skruer for så å dra den litt ut. Ville kanskje ikke tro det ville påvirke noen elektrisk kobling ved å gjøre det. Skal jo få denne motorn på verksted etterhvert men i disse tider hvor det er høysesong med service og vinteropplag så er det ikke lett å få noen verksted time de førskommende ukene.. Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Veet ikke om dette kan hjelpe, men hadde et liknende problem på min DF140 for noen år siden, da motoren kun var et år gammel (2008 modell) Hadde først noen episoder der motoren plutselig mistet turtall, før den til slutt stoppet helt opp. Beveget på litt ledninger o.l under dekselet, motoren startet igjen for så plutselig stoppe . Fant ut at synderen var en flatstiftsikring som satt i en sikringsholder på høyreside av motoren ( når du står i båten). Det var et bittelite brudd i tråden i denne sikringen, noe som gjorde at strømmen kuttet når det ble litt bevegelse på ledningen. Etter det har jeg alltid liggende en ekstra sikring i båten, men har heldigvis ikke skjedd igjen;) Sitér dette innlegget Link to post
Tonulltre Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Takk for tipset Ynroenn. Kan jo bytte alle sikringene ,selv om de er sjekket, for å utelukke en slik feil. Men ,da skulle den vel muligens ikke startet og godt så bra som den gjør når jeg trekker ut fuelrailen!! Men okkesom, jeg sjekker ut tipset ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Tonulltre Svart 5.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2017 Årsaken til problemet var en Iac ventil (luftregulator) som var defekt. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 Håper det er feilen på min også. Den dauer nå og da på tomgang(som regel i stri strøm ved tillegging). Tenkte å skjekke iac ventilen da det gir lignende symptomer og er en svakhet. Den dør akkurat i det man gir gass. Stopper ikke ved vanlig tomgang, men når jeg øker turtallet. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.