Jump to content

Suzuki DF70 2009_stoppet helt brått under normal kjøring


Tonulltre

Recommended Posts

Suzuki DF70 2009_stoppet helt brått under normal kjøring.

 

Noen som har noen tips?

Motoren stoppet helt plutselig ved tomgangskjøring i det jeg skulle legge til brygge.

I ettertid har dette blitt sjekket og funnet i orden:

Gløding på alle plugger, riktig trykk på fuel railen, sprut ut av alle dyser, altså tegn på at høytrykks pumpen fungerer godt.

Alle sikringer og releer er sjekket/målt.

ECU`n (hjernen) har jeg blitt fortalt at skal være i orden, ellers ville ikke de andre tingene vær ok.

Elektronisk dødmannsknapp(Wimea) er sjekket og funnet i orden.

Luftfilter spjell ok.

 

Løsner jeg fuel railen derimot og trekker denne ut slik at dysene står "fritt" ved inngangene,

starter motoren og går som en klokke.

Setter jeg de på plass igjen er det dødt som graven.

Har hvel noe med at den ikke takler mottrykket den da får!

 

Kan legge til at motoren har fått godt stell ,kjørt kun i ferskvann og aldri har hatt et feilslag før denne hendelsen.

 

Noen som har en teori på hva dette kan være?

 

 

Link to post

Tja, skal ikke utelukke det, men som nevnt er alt av ledninger/koblinger godt nøye igjennom.

Har også tatt av en og en kobling på dysene for å sjekke om det var noe tull der.

Det å ta ut fuelrailen er kun 2 skruer for så å dra den litt ut.

Ville kanskje ikke tro det ville påvirke noen elektrisk kobling ved å gjøre det.

 

Skal jo få denne motorn på verksted etterhvert men i disse tider hvor det er høysesong med service og vinteropplag så er det ikke lett å få noen

verksted time de førskommende ukene..

Link to post

Veet ikke om dette kan hjelpe, men hadde et liknende problem på min DF140 for noen år siden, da motoren kun var et år gammel (2008 modell) Hadde først noen episoder der motoren plutselig mistet turtall, før den til slutt stoppet helt opp. Beveget på litt ledninger o.l under dekselet, motoren startet igjen for så plutselig stoppe . Fant ut at synderen var en flatstiftsikring som satt i en sikringsholder på høyreside av motoren ( når du står i båten). Det var et bittelite brudd i tråden i denne sikringen, noe som gjorde at strømmen kuttet når det ble litt bevegelse på ledningen. Etter det har jeg alltid liggende en ekstra sikring i båten, men har heldigvis ikke skjedd igjen;)

Link to post
  • 5 måneder senere...

Håper det er feilen på min også. Den dauer nå og da på tomgang(som regel i stri strøm ved tillegging).  Tenkte å skjekke iac ventilen da det gir lignende symptomer og er en svakhet. Den dør akkurat i det man gir gass. Stopper ikke ved vanlig tomgang, men når jeg øker turtallet. 

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...