Seabird1500 Startet 10.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2016 (redigert) Har anskaffet en 70hk i høst som har fungert fint på alle måter helt til jeg skulle starte den varm bare for å sjekke at det også gikk greit.. men det gjorde det jo da ikke. Video av hvordan den oppfører seg: https://youtu.be/aDQG4xzJdFY Vel å merke har jeg før videoen her sikkert kjørt den 20 ganger på starteren hvor den raskt gir et puff eller to og dør. Går litt lenger for hver gang og tilslutt begynner den å gå slik som i videoen og holder på sånn i ca 1 min før den plutselig våkner og går på alle 3 some dere kan se på slutten av videoen. Når den først går på alle 3 er det bare tut og kjør. Gir jeg noe som helst frigass før den går reint kveles den momentant. Det ryker også noe mer en normalt når den holder på sånn men ikke noe ekstremt. Kommer liksom noen puff her og der i takt med røff gange. Venter jeg en halvtime etter stopp før jeg starter starter den fint og går skikkelig med en gang. Har ikke fått sjekka plugger eller så mye annet, skal nedover til helga og ta en titt så håper på noen tips til hvor jeg skal gå igang. Har foreløpig kommet opp med to ideer, det ene er at en eller flere gassere flommer over og inn i insug som gjør at den forsøkes startet på alt for fet blanding. Eller om det kan være noe med quickstart systemet som ikke skjønner at motoren er varm og justerer tenninga for kaldstart. Det kunne jo stemme litt med det at den etter 1 minutt med harking plutselig går rent. Spørsmålet her er om den i det hele tatt ville justert tilbake tenninga til normal drift etter kaldstart hvis det er feil med temperatur avlesning? Vil noe av dette kunne gi de symptomene jeg opplever? Eller kan noen ha tips om andre ting som kan forårsake dette? Redigert 10.Oktober.2016 av Seabird1500 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 10.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2016 Har en '97 Johnson 70. Tipper det er utfordringer med bensintilførselen eller luftspjeldet. Enten for mye/lite luft/bensin. Blir blæra på bensinslangen hard? Lukker spjeldene til lufta skikkelig? Lengesiden du har renset forgasserne? Sitér dette innlegget Link to post
Seabird1500 Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Hei og takk for svar! Blæra blir rimelig hard, men siger litt allikevel. Har handlet inn ny bensinslange og blære så dette blir byttet uansett. Har prøvd å klemme på blæra når den fusker uten at det gjør noe fra eller til. Spjelda skal jeg sjekke, men det er altså bare når man starter rett etter å ha stoppa motoren dette skjer. Venter man en halvtime starter den fint. Kan det allikevel være feiljusterte spjeld? Vet ikke når gassere ble renset sist, det er sikkert ingen dum ide å gjøre det uansett - går fint på tomgang/lavt turtall men ikke helt "som ny" selvfølgelig.., hadde egentlig tenkt å renovere gasserne på en 50hk jeg har stående først for å få litt øvelse, men kanskje jeg får ta alle 5 i vinter.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 (redigert) er det automatisk primer på denne eller en du aktiverer selv? (Det du omtaler som quickstart muligens?) Det at den er treg å starte slik det beskrives vil jeg si høre ut som at den får for mye bensin , ikke for lite Ny bensinslange, hvilket fabrikat? Originalt er absolutt tryggest Redigert 11.Oktober.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Seabird1500 Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 (redigert) Jeg primer ved å trykke inn nøkkelen. Dette systemet fungerer som det skal. (Edit: tilsynelatende hvertfall, bruker primern et par ganger i løpet av en kaldstart for å holde den gående, i tilleg til når jeg kinner selvfølgelig. ) Quickstart er et system som på "nyere" omc justerer tenninga ved kaldstart slik at motoren går på høyere tomgang. man skal ikke trenge å benytte frigass under start eller oppvarming på motorer med quickstart. Jeg har også tenkt i baner av for mye bensin egentlig, men aner egentlig ikke.. Kjøpte den generic varianten til maritim ferdig med blære, og tenkte å spandere ny kopling mot motoren i samme slengen. Er ikke denne ok? Synes de orginale var j dyre, men er det bare det som er bra nok så... Redigert 11.Oktober.2016 av Seabird1500 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 ikke vært borti maritim sin, men jeg selv og flere har hatt dårlige erfaringer med biltema skal ikke rare luftlekkasjen til før det skaper problemer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Seasu Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Kan være mye, som nevt over. Begynn med å drenere gassere kan være vann i bensinen, luftlekkasje, for mye bensin, dårlige plugger etc. Sjekk 1 og 1 del, ikke skru på alt. Sjekk ledninger. På min 50 hk var kablene fra powerbox irret. Det gjorde at den gikk på 1-2 innimellom. Min ble kun primet ved kaldstart, ved start av varm motor trengte jeg aldri å gi gass. Denne motoren overlever dommedag. På 8 hesteren jeg har, som ikke ville starte var det irr i stoppknappkoblingen bak i/på motoren. Etter crc elektro rens går den som en veps på høyoktan. Sitér dette innlegget Link to post
Seabird1500 Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Det som for meg synes rart et at det skjer kun ved oppstart rett etter stopp etter bruk. Eller er den helt fin og går veldig bra. Ting som vann i bensin, plugger, falskluft ville vel ikke bare laget trøbbel i akkurat den settingen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.