Jump to content

cobra 28 med Mercruiser 4,2 320hk, forventet hastighet?

Trygveandre

Recommended Posts

Har nå blitt den lykkelige eier av en cobra 28 , med mercruiser 4,2 d-tronic 320hk og dpx drev.

Denne får jeg opp i 34 knop nå og maks turtall blir ca 3400rpm.

Båten har ligget på sjøen nesten ubrukt siden mai, men etter å ha gått den hjem, så ser den bare skitten ut under, og ikke nevneverdig grodd, men den er ikke blitt skrapet ren under tidligere, så det ligger gammelt bunnstoff under osv. hvor mye bør jeg se for meg at dette kan stjele av fart? (det blir nesten som å sprre om hvor langt et tau er)

Forrige eier informerte meg om at han hadde mistanke om at spjeldet til wastegaten ikke åpnet helt som det skal/er tregt, slik at den ikke får korrekt ladetrykk... Er dette noe noen kjenner igjen på disse motorene?

Hvor kjapp respons skal denne motoren gi? når jeg ligger 7-8 knop og legger gassen i bunn, så jobber den seg relativt sakte opp som en sugediesel, til ladetrykket begynner på rundt 2000rpm... skulle dette begynt tidligere?

Når den får ladetrykk, så sparker den veldig bra ifra...

Vet ikke hvilke propeller som står på, men forrige eier hadde hatt 45knop en gang,rett etter sjøsetting og rens av tidligere nevnte spjeld...

Alle tips tas imot med stor takk, da jeg kan forberede det som eventuelt må gjøres, istedet for å finne opp hjulet på nytt, med en motor jeg ikke har hatt klørne i før :-)

Ryker ikke merkbart hverken svart eller blått...

Motor skal være gått under 200 timer og er fra 05 tror jeg det var

Wastegaten har ikke et spjeld. Det er mere som en ventil slik som eksosventilen i topplokket.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hadde samme utfordring med en aquador 25 i fjor med tilsvarende motor. Kjøpt sent på sommeren og ligget mye ubrukt.

Gjorde skikkelig jobb under, samt byttet propell etter anbefalinger herfra. Gikk fra en original 3+3 26" aluminium, til rustfri/syrefast Solas 27" 4+3, og hastigheten spratt fra 31 knop til 39. Den gamle propellen var ikke grodd, men litt sliten ut..

Fikk en helt ny båt med tanke på respons og fart, så angrer ikke på propellbytte!

Må si meg enig i at med de 30+ knop eg hadde når eg var sør, ved Skudeneshavn i går, og kastet oss i det dønninger jeg fant, litt rett på og litt på skrått, for å teste, så var den jo rimelig rå i sjøen... ?

Vil ha den opp og få renset og slipt den skikkelig, før eg begynne med all slags annet... Sjekke opp hvilke propeller det står på i samme slengen... Hadde vert supert å fått den oppimot 40knop hvertfall...Men tyngde e jo selvfølgelig en stor faktor her også. Og enig i at alt må tas med en liten øse saltvann ja... ?

Har du noe tro på at ventilen til wastegate kan vær kokset/sotet? Eller noe annet som gjør denne treg?er jo som sagt dau som ei sild, til den er halveis opp i plan, og 2000rpm er oppnådd... Da begynner det å plystre og en blir nødt til å sette sjøbein bakover... ? Wakuum styrt dette, regner eg med... (har knapt åpnet motorlokket ennå... ?)

Savner turbotrykkmåler og tilt indikator...

Takker for alle innspill ?

bilde

Trygveandre; Du kan jo begynne med å sjekke ut den teoretisk mulige hastigheten med propellen du har på nå. Motorturtallet dividert på utvekslingsforholdet i drev=propellaksling turtall x stigning= strekningen i tommer som propellen forflytter seg pr min.. Så er det bare og gange/dele seg frem til n.mil/h som er knop.

Da har du hvertfall funnet ut hva som er teoretisk mulig uten tap (propeller slip).

Eks.

p=stigning=24"

Prpm=propell turtall=2000r/min

v= 2000rpm x (24" x 25.4mm/")/1000mm/mtr x 60min/h/1852n.mil/h =39,5 n.mil/h (knop)

• 2 uker senere...

Hei igjen og takker for masse gode svar.

Var ute her en dag og fikk noe vibrasjon i hele båten, uten å ha vert i bunn eller i tauverk... Tiltet opp drevet maks og gikk bak på plattformen... Kjente på propellene... For å sei det enkelt... Svela hengeren er bestilt og båten blir liggende til denne hengeren har ankommet...

Var også hos en kamerat på fredag på jobben hans, der hadde dei en kundebåt/kamerat av han, som manglet 8 GPS knop... Bittelite lag med groer under skrog, og på stammen og propell (som hadde ligget litt nedi siden juli) båten er brukt litt mer enn min i løpet av sesongen, og har ligget 2 mnd mindre enn min... God spyling og børsting, og utpå igjen... Vips 42 knop, 8mer enn tidligere og det med meg oppi båten i tilegg, på tur nr 2...

Lurer på om eg skal brette opp armene og tar med en skurebørste/gryteskrubb i ettermiddag og ser om eg får tatt propellene hvertfall,slik at jeg kan bruke båten til hengeren kommer...

Har slått meg til ro med at turboen ikkje får ladetrykk før rundt 2000rpm og tenker at den vil oppnå dette turtallet noe tidligere når jeg får renset båten og propellene får lov å gjøre jobben sin, med å "skjære vannet" uten å da med såg masse parasitter på turen rundt...

Det er enkelt å skru av propell og bruke saltsyre 30% for å få den ren. Da blir den blank og fin raskt (om det er stålpropell...;-) ).

Det er en lengre drittjobb å få den ren med børste eller skrubb fra badeplattformen etter min mening.

Jeg har hatt av propellen tre ganger i sesongen for å få den helt ren. Det bidrar med knop (i flertall).

• 3 måneder senere...

Lenge siden noe update her nå... Kjøpte henger til båten jeg, så nå er det svinte gjort å få båten hjem... Ble en heftig skrape jobb, da hard racing bunnstoffet var krakelert og ujevnt... Men hastigheten øket til 39 knop på maks og turtall øket til 3550 ca... Fortsatt er det litt potensiale på å skrape rent siste rest, i tillegg til at propellene ikke er helt optimale, litt småskader på dem... Har hørt at det skal være et firma i Stavanger som overhaler propeller... Skal visstnok bli som nye...? Noen som kjenner til eller har egne erfaringer om dette?

Redigert av Trygveandre (see edit history)

Vil anbefale Winrace Propellers v/Olle Terjesen til duoprop reparasjon, ligger i Arendal.

Har er båtkonstruktør, båtbygger og propellspesialist.

Jobber også mye for båtrace miljøet i Norge.

Siden det "mysser" av Cobra 28 i Arendalsområdet og båtene ble støpt utenfor hans stuedør så besitter han rå kompetanse på de båtene.

(jeg får ikke prosenter der pga positiv omtale, jeg betaler det samme som de andre.... ) 

Redigert av dieselfan (see edit history)

Har nå blitt den lykkelige eier av en cobra 28 , med mercruiser 4,2 d-tronic 320hk og dpx drev.

Men du har altså et Volvo Penta DPX drev, og ikke Mercruiser ?

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...