Roger og Olina Startet 10.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2016 Har en 212hk Ford Sabre som nå har tikket inn 1950 timer på telleren. Grunnen til at jeg skal ta ut motoren, er at jeg har en oljelekkasje ett eller annet sted. Jeg finner ikke ut hvor oljen tar veien, annet enn at jeg ser at den ligger under motoren i stede for inne i motoren. Etter å ha lest på forumet her, så misstenker jeg at det er noen pakninger ved svinghjulet... Så lurer jeg på om jeg skal bruke anledningen til å ta for meg andre ting også. Syntes at jeg har litt lavt oljetrykk. Hadde en tråd om dette her: https://baatplassen.no/i/topic/128119-oljetrykk-ford-sabre-212hk/ Min far har alltid sagt: fungerer det, så ikke plukk på det. Det er det som er utfordringen da. Motoren starter på første. Ikke noe fusk og fanteri... Men lurer litt på om jeg skal ta av toppen, slipe ventiler osv. Horne opp og bytte ringer evnt. Eller er dette tåpelig i og med at den går så bra som den gjør. 1950 timer høres jo ut som en del timer, men leser om Sabre motorer som har gått 4-5000 timer før en overhaling. Og om jeg tar av toppen, bør den da sendes inn for plansliping før den monteres igjen? Eller skal jeg kun ta av bunnpanna, løsne veiva, skifte pakningene foran og bak. Skru den sammen igjen og montere uten å gjøre noe mer Er virkelig i tvil her folkens og kjenner lite til disse motorene når det gjelder gangtid osv. Kjølere sender jeg uansett inn til syrevask og sjekk da.... Så hva mener du om saken Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2016 Det hender de lekker rundt veiv. Trur det er en slags filtpakning. Fix det. Evt arbeid med topp og anna hadde eg ikkje vurdert før 10-20000 timer alt etter bruk. Du må ikkje tenke penta når du har ford ;-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
cavaler Svart 10.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2016 Så lenge motoren fungerer så bra som den gjør, gjør minst mulig,1950 timer er ingenting på en sånn motor, de går mange titals-tusen timer uten noe problem. Dette saktegående motorer med stort sylindervolum og det fungerer. Noe helt annet med de moderne 2-litersmotorene med 200hk, som gjerne går på 4-5000 rpm, de er ikke bygget for å vare så mange timer..... Takke meg til en gammel Ford(har en 2704 180hk selv) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2016 Når du først har den ute, så anbefaler eg deg sterkt til å ta ut brennstoffventilene og sende dei inn for sjekk av dyser og åpningstrykk. Så skifte av akseltetninger på veiva som nevnt, og skifte pakninger der du har svetting og lekkasjer. Har du lavt oljetrykk, så bør du vurdere å skifte oljepumpe, men lite sansynlig at den er utslitt etter 1900 timer. Så til slutt tar du en grundig vask av motoren og lakker den opp igjen før du monterer tilbake. 1900 timer er ingenting for en slik motor, så andre ting bør ikkje være nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Jeg ville utført "alt"det man ikke får gjort med motoren på plass. Jar du lavt oljetrykk, kan det være slitte lager. Ville derfor kontrollert/skiftet de. Evt skifte ventiler ifbm. oljepumpe hvis det finnes. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Jakob T Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 (redigert) Kontroler oljetrykk med manometer,for å få det riktig.Ofte feil på el instrument Redigert 11.Oktober.2016 av Jakob T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Gjør minst mulig med det som virker. Lavt oljetrykk skal jeg være forsiktig med å mene så mye om, men kjenner du noen med slik motor som ikke har det? Jeg hadde lavt på min 5,95 liters Ford også, særlig ved varm olje. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Takker for gode tilbakemeldinger. Da følger jeg deres og min fars råd... Virker det, så ikke plukk på det... Når du først har den ute, så anbefaler eg deg sterkt til å ta ut brennstoffventilene og sende dei inn for sjekk av dyser og åpningstrykk. Så skifte av akseltetninger på veiva som nevnt, og skifte pakninger der du har svetting og lekkasjer. Har du lavt oljetrykk, så bør du vurdere å skifte oljepumpe, men lite sansynlig at den er utslitt etter 1900 timer. Så til slutt tar du en grundig vask av motoren og lakker den opp igjen før du monterer tilbake. 1900 timer er ingenting for en slik motor, så andre ting bør ikkje være nødvendig. Høres ut som en god plan. Hvem er det som er flinke på dette og som ikke skriver med 10 penner i hånden? Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Haugen Maskin? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Haugen Maskin? Disse du mener nordan? http://www.finn.no/bedrift/haugen-maskin-as-945520 Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Takker for alle gode tilbakemeldinger. Da blir det ikke noe plukk på noe annet en det som er nødvendig. Ett annet spørsmål... Jeg har da i følgende rekkefølge: Motor-gear og Stern Power 1000 drev. Når jeg så skal ta ut motoren. Må jeg ta av drevet først? Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 de holdt i alle fall til på Langhus, så det er vel gode odds format det er dem. I så tilfelle "kan" de Ford godt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 de holdt i alle fall til på Langhus, så det er vel gode odds format det er dem. I så tilfelle "kan" de Ford godt. Da tar jeg en telefon til dem Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Er det underspyling på stemplene, bør du absolutt kontrollere at disse er ok, motorhavari er følgen hvis de er tette. Greit nok å ikke pelle på ting som virker, men hva er galt med å ta av bunnpanna og sjekke noen av de mest vitale delene i en motor. Skal man først gjøre en jobb med å løfte ut en båtmotor og ta bryderiet med å rette inn etterpå, kan man like gjerne gjøre det "ordentlig " Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Nemo Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Det ligger en manual i dokumentarkivet for 2704 med flere. Der finner du hvordan du skal få tett bunnpannen i endene. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 12.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2016 Er det underspyling på stemplene, bør du absolutt kontrollere at disse er ok, motorhavari er følgen hvis de er tette. Greit nok å ikke pelle på ting som virker, men hva er galt med å ta av bunnpanna og sjekke noen av de mest vitale delene i en motor. Skal man først gjøre en jobb med å løfte ut en båtmotor og ta bryderiet med å rette inn etterpå, kan man like gjerne gjøre det "ordentlig " Jeg har forstått det slik, at disse motorene ikke har underspyling nomen... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2016 Ford hadde en superturbo 280hk med underspyling og bowman marinisering. Den hadde egen oljepumpe på registeret under sjøvannspumpa om eg husker rett. De har også nokon mermaid modeller med bra effektuttak som antagelig har underspyling. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nordan family 27 Svart 13.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2016 Hvis det er en 2704 måtte man vel opp på 250 hesteren før det var underspyling? Nå ligger vel svaret i dokumentarkivet her på BP, så det går jo an å lese litt der Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 13.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2016 Tror ikke 2704 har underspyling av stempler. Det kom vel først på 2728 sammen med vannkjølt turbo, annen vannpumpe, oljepumpe drevet av veivaksel og ferskvannsjøling med inn og uttak i hver ende av blokka. Haugen maskin kan nok det meste om disse motorene og hadde noen deler liggende sist jeg var i kontakt. Men de var ikke så veldig interessert i noe salg. Jeg ville sendt en Mail til Lancing Marine i England. De svarer alltid og gir råd og hva det vil koste. De har vel alt på lager, og holder på med disse motorene daglig. Engelsk mva blir trukket fra, så du betaler kun norsk mva og eventuel toll. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 13.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2016 Ford Dover 2704 250 hk hadde underspyling. Du finner opplysninger om motorene på Mermaid sine sider og jeg mener Sabre hadde stort sett samme utvalget som Mermade. Legger ved link til Mermade. http://www.mermaid-marine.co.uk/parts Her ligger brukerhåndbok for nedlasting. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 13.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2016 Få fikset oljelekkasjen og sett den inn igjen. Hvorfor skulle det være noe mer galt? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 13.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2016 Er ikke sikkert det er mere galt nå, men det er noe med det å gjøre preventivt vedlikehold. Å ta ut en motor kun for å skifte veiv tetning, blir "feil" for min del. Hvor gammel er motoren 15-20 år, skader ikke med en ekstra sjekk da. Hadde vært noe annet hvis det var snakk om en nyere sak på 3-4 år. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Roger og Olina Svart 13.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2016 Er ikke sikkert det er mere galt nå, men det er noe med det å gjøre preventivt vedlikehold. Å ta ut en motor kun for å skifte veiv tetning, blir "feil" for min del. Hvor gammel er motoren 15-20 år, skader ikke med en ekstra sjekk da. Hadde vært noe annet hvis det var snakk om en nyere sak på 3-4 år. Er ikke uenig med deg nomen. Men som noen av gutta her skriver, så er dette en motor som er kjent for å gå i en del tusen timer før en større overhaling trengs. Så ser for meg at jeg konsentrerer meg om å finne denne lekasjen-sende inn dysene - sende inn varmeveksler, oljekjøler og intercooler for rens og service...og la resten være i fred... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2016 Hadde ikkje tatt meg bryet med å skrue løst varmevekslerene med mindre du har problem med kjølingen Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 13.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2016 Hadde ikkje tatt meg bryet med å skrue løst varmevekslerene med mindre du har problem med kjølingen Det er en lekkasje i den bellen. Det kommer sakte, men sikkert inn saltvann i den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.