Jump to content

212hk Ford Sabre skal ut, men hvor mye bør jeg gjøre.


Roger og Olina

Recommended Posts

Har en 212hk Ford Sabre som nå har tikket inn 1950 timer på telleren. Grunnen til at jeg skal ta ut motoren, er at jeg har en oljelekkasje ett eller annet sted. Jeg finner ikke ut hvor oljen tar veien, annet enn at jeg ser at den ligger under motoren i stede for inne i motoren.

Etter å ha lest på forumet her, så misstenker jeg at det er noen pakninger ved svinghjulet...

 

Så lurer jeg på om jeg skal bruke anledningen til å ta for meg andre ting også. Syntes at jeg har litt lavt oljetrykk. Hadde en tråd om dette her: https://baatplassen.no/i/topic/128119-oljetrykk-ford-sabre-212hk/

 

Min far har alltid sagt: fungerer det, så ikke plukk på det. Det er det som er utfordringen da. Motoren starter på første. Ikke noe fusk og fanteri...

Men lurer litt på om jeg skal ta av toppen, slipe ventiler osv. Horne opp og bytte ringer evnt.  Eller er dette tåpelig i og med at den går så bra som den gjør.

1950 timer høres jo ut som en del timer, men leser om Sabre motorer som har gått 4-5000 timer før en overhaling. Og om jeg tar av toppen, bør den da sendes inn for plansliping før den monteres igjen?

 

Eller skal jeg kun ta av bunnpanna, løsne veiva, skifte pakningene foran og bak. Skru den sammen igjen og montere uten å gjøre noe mer :worry:

Er virkelig i tvil her folkens og kjenner lite til disse motorene når det gjelder gangtid osv.

 

Kjølere sender jeg uansett inn til syrevask og sjekk da.... Så hva mener du om saken :confused:

 

Link to post

Så lenge motoren fungerer så bra som den gjør, gjør minst mulig,1950 timer er ingenting på en sånn motor, de går mange titals-tusen timer uten noe problem. Dette saktegående motorer med stort sylindervolum og det fungerer. Noe helt annet med de moderne 2-litersmotorene med 200hk, som gjerne går på 4-5000 rpm, de er ikke bygget for å vare så mange timer..... Takke meg til en gammel Ford(har en 2704 180hk selv)

Link to post

Når du først har den ute, så anbefaler eg deg sterkt til å ta ut brennstoffventilene og sende dei inn for sjekk av dyser og åpningstrykk. Så skifte av akseltetninger på veiva som nevnt, og skifte pakninger der du har svetting og lekkasjer. Har du lavt oljetrykk, så bør du vurdere å skifte oljepumpe, men lite sansynlig at den er utslitt etter 1900 timer. Så til slutt tar du en grundig vask av motoren og lakker den opp igjen før du monterer tilbake. 1900 timer er ingenting for en slik motor, så andre ting bør ikkje være nødvendig.

Link to post

Takker for gode tilbakemeldinger.

 

Da følger jeg deres og min fars råd... Virker det, så ikke plukk på det...

 

Når du først har den ute, så anbefaler eg deg sterkt til å ta ut brennstoffventilene og sende dei inn for sjekk av dyser og åpningstrykk. Så skifte av akseltetninger på veiva som nevnt, og skifte pakninger der du har svetting og lekkasjer. Har du lavt oljetrykk, så bør du vurdere å skifte oljepumpe, men lite sansynlig at den er utslitt etter 1900 timer. Så til slutt tar du en grundig vask av motoren og lakker den opp igjen før du monterer tilbake. 1900 timer er ingenting for en slik motor, så andre ting bør ikkje være nødvendig.

Høres ut som en god plan. Hvem er det som er flinke på dette og som ikke skriver med 10 penner i hånden?

 

Mvh

Roger

Link to post

Er det underspyling på stemplene, bør du absolutt kontrollere at disse er ok, motorhavari er følgen hvis de er tette.

 

Greit nok å ikke pelle på ting som virker, men hva er galt med å ta av bunnpanna og sjekke noen av de mest vitale delene i en motor.

Skal man først gjøre en jobb med å løfte ut en båtmotor og ta bryderiet med å rette inn etterpå, kan man like gjerne gjøre det "ordentlig "

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Er det underspyling på stemplene, bør du absolutt kontrollere at disse er ok, motorhavari er følgen hvis de er tette.

 

Greit nok å ikke pelle på ting som virker, men hva er galt med å ta av bunnpanna og sjekke noen av de mest vitale delene i en motor.

Skal man først gjøre en jobb med å løfte ut en båtmotor og ta bryderiet med å rette inn etterpå, kan man like gjerne gjøre det "ordentlig "

 

Jeg har forstått det slik, at disse motorene ikke har underspyling nomen...

Link to post

Tror ikke 2704 har underspyling av stempler. Det kom vel først på 2728 sammen med vannkjølt turbo, annen vannpumpe, oljepumpe drevet av veivaksel og ferskvannsjøling med inn og uttak i hver ende av blokka. Haugen maskin kan nok det meste om disse motorene og hadde noen deler liggende sist jeg var i kontakt. Men de var ikke så veldig interessert i noe salg. Jeg ville sendt en Mail til Lancing Marine i England. De svarer alltid og gir råd og hva det vil koste. De har vel alt på lager, og holder på med disse motorene daglig. Engelsk mva blir trukket fra, så du betaler kun norsk mva og eventuel toll.

Link to post

Er ikke sikkert det er mere galt nå, men det er noe med det å gjøre preventivt vedlikehold. Å ta ut en motor kun for å skifte veiv tetning, blir "feil" for min del.

 

Hvor gammel er motoren 15-20 år, skader ikke med en ekstra sjekk da.

 

Hadde vært noe annet hvis det var snakk om en nyere sak på 3-4 år.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Er ikke sikkert det er mere galt nå, men det er noe med det å gjøre preventivt vedlikehold. Å ta ut en motor kun for å skifte veiv tetning, blir "feil" for min del.

 

Hvor gammel er motoren 15-20 år, skader ikke med en ekstra sjekk da.

 

Hadde vært noe annet hvis det var snakk om en nyere sak på 3-4 år.

Er ikke uenig med deg nomen. Men som noen av gutta her skriver, så er dette en motor som er kjent for å gå i en del tusen timer før en større overhaling trengs. Så ser for meg at jeg konsentrerer meg om å finne denne lekasjen-sende inn dysene - sende inn varmeveksler, oljekjøler og intercooler for rens og service...og la resten være i fred...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...