Jump to content

Montere lyskaster i tak som er dobbelt?

Tryta

Recommended Posts

En lett lyskaster med litt avstand mellom skruehullene kan du skru fast med "treskruer". Legg gjerne litt lim under hele foten slik at du får ekstra feste og det blir tett rundt skruene. Forbor skruehullene med en bor som er ca 0,2 mm mindre enn godset innenfor gjengene på skruen.

Med en tyngere lyskaster - eller hvis du skal stampe mye i sjø - må du ha bedre feste.

Ville kappet en vannfast finerplate el på ca 20x20 cm og limt+skrudd fast på taket. I denne skrur du lyskasteren enten med grovgjengede treskruer eller bolter igjennom plata ( monteres før du setter fast plata).

Mons

Pass på at naglene du bruker er rustfri. Selv ville jeg brukt rustfrie karosseriskruer med linsehode og lim under lykten. Når du bruker skruer og lim er det viktig å ikke skru så fast at limen presses bort. Forhåndsborr plasten med 1 mm tynnere bor en skruene og ha litt lim på skruene. Dette fester godt nok og gir litt vibrasjonsdemping til lykten. Dette vil være lekkasjetett i 15 år om det gjøres skikkelig.

Jeg bruker et eget triks for å få bolter inn på "umulige" plasser.

Finn en liten elastisk plastslange som det passer å skru bolten inn i. Må da være litt mindre dimensjon enn gjengene til bolten. Dette kan også være en elektrisk kabel der du fjerner innmaten først.

Bor hull der bolten skal komme opp.

Stikk plastslangen inn og få den ut på undersiden eller baksiden av veggen. For ditt problem er det å få slangen fra hullet i taket inn gjennom åpningen til lampeholderen.

bilde

Monter deretter skive og bolten på slangen. Kjør på med litt lim.

Dra deretter bolten opp gjennom hullet og lim den på plass.

bilde

SailorBoy

Pass på at naglene du bruker er rustfri. Selv ville jeg brukt rustfrie karosseriskruer med linsehode og lim under lykten. Når du bruker skruer og lim er det viktig å ikke skru så fast at limen presses bort. Forhåndsborr plasten med 1 mm tynnere bor en skruene og ha litt lim på skruene. Dette fester godt nok og gir litt vibrasjonsdemping til lykten. Dette vil være lekkasjetett i 15 år om det gjøres skikkelig.

Så du ville ikke brukt nagler men bare skruer og lim? Hvilken type lim da?

Jeg ville droppet å skru i taket i det hele tatt. Du kan lime en plate av plast, tre eller stål med fugemasse rett på taket, det holder i alt vær. Bare gjør godt rent med aceton først. I denne plata har du på forhånd satt i senkeskruer fra undsersiden som da stikker opp som pinneskruer.

Redigert av Komodo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...