Tryta Startet 11.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2016 (redigert) Jeg har tenkt å montere en lyskaster på taket av båten. Jeg oppdaget at taket er dobbelt. Er det mulig å montere en lyskaster uten å skru boltene helt igjennom taket? Kablene skal jeg alltids klare å trekke fra hullene til taklampa bak. Redigert 11.Oktober.2016 av Tryta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 11.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 6mm Mutternagler? Tilsvarende opplegg som popnagler i aluminium, med med gjenger slik at du kan skru fast en skrue i dem. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
mons Svart 11.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 En lett lyskaster med litt avstand mellom skruehullene kan du skru fast med "treskruer". Legg gjerne litt lim under hele foten slik at du får ekstra feste og det blir tett rundt skruene. Forbor skruehullene med en bor som er ca 0,2 mm mindre enn godset innenfor gjengene på skruen. Med en tyngere lyskaster - eller hvis du skal stampe mye i sjø - må du ha bedre feste. Ville kappet en vannfast finerplate el på ca 20x20 cm og limt+skrudd fast på taket. I denne skrur du lyskasteren enten med grovgjengede treskruer eller bolter igjennom plata ( monteres før du setter fast plata). Sitér dette innlegget Mons Link to post
Tryta Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 Mutternagler ser meget bra ut! Jeg tenkte jo en stund på gipsanker. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Pass på at naglene du bruker er rustfri. Selv ville jeg brukt rustfrie karosseriskruer med linsehode og lim under lykten. Når du bruker skruer og lim er det viktig å ikke skru så fast at limen presses bort. Forhåndsborr plasten med 1 mm tynnere bor en skruene og ha litt lim på skruene. Dette fester godt nok og gir litt vibrasjonsdemping til lykten. Dette vil være lekkasjetett i 15 år om det gjøres skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Jeg bruker et eget triks for å få bolter inn på "umulige" plasser. Finn en liten elastisk plastslange som det passer å skru bolten inn i. Må da være litt mindre dimensjon enn gjengene til bolten. Dette kan også være en elektrisk kabel der du fjerner innmaten først. Bor hull der bolten skal komme opp. Stikk plastslangen inn og få den ut på undersiden eller baksiden av veggen. For ditt problem er det å få slangen fra hullet i taket inn gjennom åpningen til lampeholderen. Monter deretter skive og bolten på slangen. Kjør på med litt lim. Dra deretter bolten opp gjennom hullet og lim den på plass. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Tryta Svart 13.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Pass på at naglene du bruker er rustfri. Selv ville jeg brukt rustfrie karosseriskruer med linsehode og lim under lykten. Når du bruker skruer og lim er det viktig å ikke skru så fast at limen presses bort. Forhåndsborr plasten med 1 mm tynnere bor en skruene og ha litt lim på skruene. Dette fester godt nok og gir litt vibrasjonsdemping til lykten. Dette vil være lekkasjetett i 15 år om det gjøres skikkelig. Så du ville ikke brukt nagler men bare skruer og lim? Hvilken type lim da? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 (redigert) Jeg ville droppet å skru i taket i det hele tatt. Du kan lime en plate av plast, tre eller stål med fugemasse rett på taket, det holder i alt vær. Bare gjør godt rent med aceton først. I denne plata har du på forhånd satt i senkeskruer fra undsersiden som da stikker opp som pinneskruer. Redigert 13.Oktober.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tryta Svart 14.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Vet ikke om det vil fungere helt. Det er låseforsenkning i foten av lyskasteren for å låse mutter når du skrur til fra undersiden. Da må jeg isåfall ha ganske liten mutter for å skru fast på pinneskruene. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Mener du en sekskantet forsenking som mutteren skal ligge i? M6 eller? I tilfelle kan du kanskje legge en stor skive som dekker og skru mutteren oppå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jens_P Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Finn en mutter som passer i hullet og bor ut gjengene så bolten går i gjennom. Bruk denne eller to oppå hverandre om nødvendig som anlegg for mutter som fester lyskaster. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Kva er i mellom de to lagene med tak? Vist det er kjernematriale av noe slag som kan trekke fukt så burde du kanskje bore opp større hull fra oppside og fylle de med en blanding av epoxy og fiber. Og så kan du montere lyskasteren med maritim fugemasse og karosseriskruer etterpå. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tryta Svart 17.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Det er ingenting imellom. Det er bare luft såvidt jeg kan se der ene lampa inne i kabinen er montert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.