Jump to content

Hvilken av de nye 10 hesterne bør man kjøpe?

Napoli

Recommended Posts

Guttungen begynner smått om senn å bli stor nok til å få en båt som går i plan. Min tanke var egentlig å gi ham en gammel Yamaha 9.9 to-takter som jeg har stående - og la ham kjøre den. Men nå viser det seg at jeg bare kan kaste inn håndkleet på å få start på den - og den kommer derfor til å bli solgt som delemotor.

Da over til hva jeg egentlig ville ha noen velfunderte svar på. Jeg tenker nå å kjøpe en av de nye 4-takts 10 hesterne, "Sport", som er der ute - og som siden kan oppgraderes både til 15 og 20 hk når den tid kommer. "Alle" motorprodusentene har jo en eller annen variant av denne motorstørrelsen etterhvert, og etter hva jeg forstår er disse maskinene fullt på høyde med den gamle to-takteren (ja, jeg vet at det er noen kilo forskjell på dem, men denne motoren skal stå fast på båten). Så hva kjøper man? Suzuki har jo en EFI - mens de fleste andre ser ut til å holde på forgassere. Utgjør dette noen forskjell på maskinvalg? Noen som har erfaringer med flere forskjellige her? 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Har selv en Suzuki 10 som nå er 15 og kan chippes til 20.

Som 20 hester er vekta mer på lik linje som en totakts 20 hester, men som 10 hester blir den tung.

Akselerasjon er langt unna Johnson GT 10/15 som jeg hadde før, men duverden hvor bensingjerrig og stillegående den er.

Vekt er ikke avgjørende lenger, så jeg må si meg meget godt fornøyd.

Redigert av Scand Baltic (see edit history)

Prismessig ser det ut til at Mercury Viking blir valget, den er vesentlig billigere enn tilsvarende Yamaha (kun sjekket på finn.no). Jeg snakket med forhandler på Suzuki - og de dropper garanti hvis ikke alle servicer er utført på verksted. Det syns jeg blir for drøyt på en liten motor. Jeg har egentlig ikke sett så mye høstrabatter der ute - noen som vet om det er mye å hente på å kjøpe nå?

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Sønnen skifta ut sin gamle Yamaha 9,9 til en Mercury Viking 10/15 hk. med større forgasser blir det 20HK. veldig stillegående og fin motor. En del tyngre er den vel enn det Yamahaen var, men går bedre og stillere. Veldig lite bensinforbruk også, uten at jeg har målt! minker lite på tanken ihvertfall. Syntes det ble billig! bestilte versjon med elstart og fjernkontroll, men monterte den selv. Båt har dyp V-bunn så får ikke all verden fartt men mer enn nok til podenbilde

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Nettopp den versjonen jeg hadde sett på. Ser at elstart kan være en fordel på disse motorene, de er vel ganske tunge å dra igang?

Virker jo som om alle over har positive erfaringer med sin motor (og det er vel bare Tohatsu som ikke er nevnt). Betyr det at dette er riktig vei å gå? Og at det egentlig blir som ved andre vurderinger, kjøp det som har lokal forhandler og ikke koster skjorta?

Det er kjekt at el versonen leveres med startsnor. Prøvde å dra den i start en gang og det var ikke spessielt tungt nei.  Med Yamahaen kunne vi ikke snakke mens vi kjørte. Nå kan vi snakke og høre hverandre på full gass. Veldig behagelig lydnivå.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...