Jump to content

Starte opp gammel utenbords motor - stått i 10-15 år?


MegaTrondy

Recommended Posts

Skal kanskje se på en brukt utenbords motor som har stått ubrukt i et naust i 10-15 år. Selger har fått start på den. Før motoren startet hadde alt kilt seg, men han lot den stå noen dager med olje i sylinderen og da løsnet det. Impeller er ikke byttet, men den kjøler fint. Forgasser er heller ikke renset. Motoren er bare kjørt i kar. Kan en slik motor være et ok kjøp til en lav pris, eller risikerer jeg som ikke er så mekke kyndig å gå på en smell? Jeg har for eksempel begrenset kunnnskap om impeller bytte og jeg har begrenset kunnskap om forgasser rens uten om å skylle gjennom på helt enkel måte.

Link to post

Hvor gammel er motoen?

Det spørs om det noen sinne lar seg gjøre å bytte impeller, uten at skruer knekker som fyrstikker.

Hvor stor er motoren, og hva er "en lav pris"?

 

Jeg hadde vært meget skeptisk, spesielt hvis jeg ikke kunne skru selv.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Her må man nok regne med at det ryker en del pakninger og tetninger den første tiden, disse er nok tørket ut og vil gi seg etter kort tid da de har mistet sin opprinnelige fleksibilitet. Hva gjelder skruer og gjenger ser jeg ikke problemet, så lenge motoren har vært kjørt i ferskvann før lagring og ikke stått for fuktig lagret.

Link to post

Man kan være heldig, prøv å løsne på noen skruer. Spesielt de som holder undervannshuset på plass, løsner de er det sikkert et greit kjøp. Viser de tegn til å sitte som nøkken, finn en annen motor.

 

De fleste som har skrudd gammel påhenger, har erfart at det er ikke det at delen er defekt som er problemet, men det i løsne den. Knekt stålbolt i aluminium er ett hælvette å få ut.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

du har ikke bilde av motoren?  enkelte motorer har en tendens til å bli yngre når de skal selges  :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

du har ikke bilde av motoren?  enkelte motorer har en tendens til å bli yngre når de skal selges  :giggle:

Har ikke bilde av den, men den er helt lik den under.

 

Har sett motoren og den ser Ganske strøken ut I forhold til alder, men spørsmålet er som sagt hvor godt pakninger holder og om det er mulig å få den fra hverandre for å bytte for eksempel impeller. Forgasseren må sannsynligvis tas hvis den har stått en stund. Har erfaring med at olje og bensin kan bli til tykk gugge over tid, og det kan jo sperre for forgasseren. Den er som sagt ikke kjørt på båt, så hvordan motoren takler belastning vet jeg ikke. Hadde problemer med en annen brukt påhenger jeg kjøpe av nyere dato som også hadde stått en stund. Der stresset jeg mye med å få rengjort og justert forgasseren. Den gikk fint på tomgang helt til jeg hadde hatt den på båten og kjørt den på fullt. Da var tomgangen helt på bærtur etter, og den klarte ikke full belastning mer enn et lite øyeblikk uten å fuske.

 

bilde

Edited by MegaTrondy (see edit history)
Link to post

Dersom du er ikke interessert i å lære deg å overhale forgasser, bensintilførsel og skifte impeller vil jeg råde deg til å styre unna. I utgangspunktet er dette motorer som er bygd for å gå leeeenge, men da kreves det ordentlig vedlikehold og 1% olje i bensinen. Hvis du ønsker å lære om Yamahaens egenskaper og er villig til å lære deg de tekniske ferdighetene som trenges (det er ikke vanskelig) bør du slå til, men husk, dette er ikke gull og skal heller ikke prises som det.

Link to post

Jeg fant frem en 73- mod. Johnson fra under naustgulvet. Motoren hadde ligget der siden ca. 1980. Den innebygde tanken Hadde et brunt belegg innvendig som sannsynligvis stammet fra oljeinnblandingen. Åpnet lokket på flottørkammeret og blåste litt... Monterte sammen, fylte på bensin med litt mer olje enn påkrevet, og startet opp. Bruker nå denne motoren på gummijolla, med den originale impelleren. Har nå tenkt å bare bruke motoren for å se hvor lenge den går...

Link to post

Få tatt et nærbilde av nummerplata så kan vi fastslå hvilken årsmodell det er istedet for å gjette.... (jeg gjetter -86)

Mitt forslag:

Jeg ville spurt eier om de viktigste skruene sitter fast. Svarer han nei ville jeg bedt ham om å løsne termostathusbolter, girhus og stammebolter 1/4 omdreining (ikke rør topplokksboltene)

Dersom eier går med på dette har du sjekket 80% av de boltene som statistik ryker for meg  :pray:

(har hatt en 11-12 av disse i min stall, men ingen nyere enn -86 mod...)

OK motorer dette men endel høyere bensinforbruk enn neste generasjon.

Edited by dieselfan (see edit history)
Link to post

Pokker. Da ble også den solgt før jeg fikk kastet meg rundt. Hva er egentlig normal pris på en brukt 9.9/15 hk motor? Ny ser jeg de fra 15-17.000. Når motorer som er fra tidlig 2000 tall går for opp mot 10.000 kroner, og motorer fra sen 80 tidlig 90 går for 5-6000 kroner syns jeg det er sprøtt. Greit nok at man slipper å måtte levere inn en brukt motor på service for å beholde garanti, men det er jo fortsatt en del vedlikehold som kan bli dyrt.

Link to post

Ga 13000,- for Yamaha 15-hester (2005-mod. totakt) for tre-fire år siden.

 

Det er vel etterspørsel som driver prisene opp tenker jeg. Firetakterne knuser gjerne totakterne i forbruk, men når det kommer til vekt og enkel konstruksjon trumfer oftest de siste. Lav vekt, kvalitet og enkelhet var grunnen til at jeg valgte akkurat Yamaha. Disse er populære, så har sett priser over tilsvarende splitter nye firetaktere, det er helt sykt. Men vil man ha en slik motor må man nesten bare betale det motoren koster, hvis ikke går motoren til noen andre heller og man blir sittende uten selv.

 

Hadde man visst at disse totakterne nærmest kom til å bli verdt sin vekt i gull skulle man ha kjøpt inn en del til senere da man fremdeles kunne få dem til fornuftige priser :giggle:

Link to post

....Yamaha V-Max 9.9hk ca 2004 2-Takt solgt for 15.000kr og det ble reklamert med at dette var høstpris.... den motoren har virkelig blitt brukt av forrige eier, har bor på en øy og pendler med jolla til byen ifm jobb og aktiviteter for de to barna...  Høstpris  :sweat:

Link to post

Husker det lå ute en VMaxJr. til 27000,- for to-tre år tilbake, den lå fremdeles i originaleska, hadde ikke blitt tatt ut av en gang! En syk verden :lol: Men, skal innrømme jeg tenkte - er dette motoren jeg skulle hatt på jolla? Lite er som følelsen av splitter ny motor, få lov til å kjøre den inn selv og ikke minst å selv kunne sørge for den første ripa i dekselet :giggle: Kikket innom nettbanken den dagen, men der var det mindre å hente, så det ble med tanken..

Link to post

...kjøperen av den V-Max'n sitter og spiser ved nabobordet i kantina på jobben og han var kjempefornøyd med en skikkelig god handel. Fullstendig enig med din karakteristikk men tør ikke skrive det i tilfelle han er på forumet... den yngre garde hjemme har alltid knivet om V-Max'n så Yamaha har virkelig klart å bygge merkevare, glad ikke alle vet hvor lite som skiller den fra standardmodellen....

Link to post

Forholdsvis lettbygd 9,9 som enkelt kan skrus opp til 15 hk (i motsetning til "vanlig" Yamaha 9,9 som kun kan skrus opp til ca. 13,6 hk). Sprek og kjekk motor, men skikkelig overpriset. Som nevnt tidligere, ga 13000,- for min for 3-4 år siden, en pen motor jeg sikkert kunne fått mer for i dag.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...