Jump to content

Kan man ha på webasto air top mens man kjører

MR Swe

Recommended Posts

Fikk problemer med dieselvarmeren min(kinavarmer) for et par år siden. Den begynte å sote, og gjentatte operasjoner med rengjøring osv. hjalp ikke. Det var like ille etter bare etpar timers bruk.  Det begynte en gang jeg brukte den under kjøring. I ettertid har jeg begynt å tenke meg at årsaken kunne være at brenneren står i motorrommet. Forbrenningsluften tas i fra motorrommet og eksosen går selvfølgelig ut i friluft. Når motoren går i vanlig marsjfart forbruker den en god del luft, og dermed blir det en smule undertrykk inne i motorrommet. Når dieselbrenneren må trykke eksosen ut mot dette undertrykket vil muligens vifta komme til kort, og brennkammeret og eksosutløpet soter igjen etter hvert. Etter en full overhaling hos importøren har brenneren fungert utmerket, men den har aldri senere blitt brukt under kjøring.

Er det heldig med sjøsprøyt inn i varmer?

Tar man luft untenifra så vil den vel dra inn sjøluft når man kjører i god fart med sprut langs siden??

Suger godt med luft igjennom den.

Mvh Richard

Gleder meg til våren.....

Det går fint å skjøte på slangen til forbrenningsluft slik at brenneren kan få luft fra et sted uten undertrykk.

Red : eg har skjøta sammen to lyddempere for forbrenningsluft. Skulle eg hatt lenger strekk ville eg lagd en overgang til større slange.

Edited by Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Er det heldig med sjøsprøyt inn i varmer?

Tar man luft untenifra så vil den vel dra inn sjøluft når man kjører i god fart med sprut langs .

Du må bruke egnet ventil med vannfelle.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

ja har tenkt tanken sun flyer men hvordan kobler man en defroster?

Det er ganske enkelt men litt tidkrevende. Hvis motoren er tilkoblet en varmtvannsbereder kan du sette defroster i serie med den. Hvis ikke må du montere noen stusser på motoren først.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Skru løs slange mellom bereder og motor, helst den slangen som leder vannet i retur til motor, og så monterer du defroster sin slangekrets inn der. Da blir defroster stående i serie med bereder, men bereder får varmtvannet først og vil derfor oprettholde samme gode varmtvannet.

Elektrisk kobling viser sansynligvis i skjema du får med defroster.

Yanmar 6LYA-STP 340hk