Jump to content

Hvem vedlikeholder Eberspächer i Osloområdet?

tobixen

Recommended Posts

Jeg har begrenset med mobilitet akkurat nå ... hvor i Oslo kan jeg evt få tak i et stykke ny eksosslange som jeg kan teste med? Evt bare en liten stuss for å by-passe lyddemper ... hm.

Burde ikke eksosslangen være tilkokset om motstanden er for stor? den så helt ren og pen ut.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Intet papir som viser kjøresekvensen i benk ? Førøvrig, hvis det er dårlig gjennomstrømning av luft til brennkammer, enten ved mangel på til-luft eller stor motstand i eksos, vil det dannes "bløtsot" i brennkammer. Stod det noe om det i rapport ? Jeg antar at du har fullverdig marineinstallasjon med 28 mm isolert eksosslange med innebygget lyddemper. På tidligere etgave av disse eksosslanger var slange og lyddemper "limt" sammen med et "stoff" som etter noe tid ble sprøtt og begynte å løse seg opp. Dette skaper ofte lekkasje av eksos inne i båten. Prøv å trekke og vri litt i slangen mellom varmer og lyddemper. Virker den "løs", er det mulighet for lekkasje og den må byttes. Nye slanger er limt med et annet middel som tåler mer.

Det at varmer stopper etter kort tid burde generere feilkoder, men du har kanskje ikke mulighet til å lese av dette ombord (modulator 801 el. tilsvarende) Hvordan ser eksosen ut i oppstartfasen ? Hva er spenning tilført varmeren (målt ved 16-pins kontakt inn på varmer) i startfasen?

Vedr. skjøter inne i varmer som kan forårsake spenningsfall over tid ? Muligens snakk om en D5LC, som er en helt annen varmer.

Disse varmere har heller ikke noen flammevakt som skal se flammen, med en føler som registrerer temp. stigning over et visst tidsrom som indikerer at flamme har startet.

Redigert av I.M.S. (see edit history)

Nei, bare et papir/faktura hvor de hevder å ha skiftet pakninger, rensket opp og testkjørt.

Eksosslangen er isolert, men stussene inn til varmer og mot lyddemper og fra lyddemper og ut er ikke isolert. Lyddemper er festet med slangeklemmer, jeg hadde den løs i går.

Eksosen ble inspisert med lommelykt i går, kunne ikke se hverken hvit eller svart røyk, alt jeg så var dampen fra min egen utånding. Eksosen var varm og luktet eksos.

Jeg er på vei mot båten nå, tenker å prøve å koble ut lyddemper og helt midlertidig prøve å koble sammen eksosslangene med aluminiumsfolie. Da bør jeg få mesteparten av eksosen ut av båten, samtidig som jeg får redusert motstanden i eksosen.

Jeg tenkte som så, at for å redusere motstanden på forbrenningsluftskretsen, så er det enkleste jeg kan gjøre å koble av slangen for innluft til varmeren. Med slangen for ventilasjonsluft inn tilkoblet og alt vidt åpent burde dette gi optimal lufttilgang.

Brenneren tikker og går ... fortsatt. Må la den kjøre litt til før jeg konkluderer helt sikkert, men kan se ut som at problemet er for dårlig tilgang på forbrenningsluft. Eller, det henger kanskje sammen, kan kanskje fortsatt være at det er for mye motstand på eksosen, men at det er "godt nok" når jeg fjerner alt av motstand på forbrenningslufta?

Det at varmer stopper etter kort tid burde generere feilkoder, men du har kanskje ikke mulighet til å lese av dette ombord (modulator 801 el. tilsvarende)

http://webshop.nettbaat.no/products/---eber-digitalmodulator-801--airtronic ... jeg har en slik ...

bilde

... men den viser bare temperatur, ikke noe mer enn dét. Eller kanskje det er ekstrafunksjonalitet som jeg ikke vet av?

Slangen er gjennomsiktig og apparatet får tilsynelatende nok diesel.

nå har jeg altså koblet vekk slangen for forbrenningsluft slik at apparetet henter forbrenningsluft rett fra kahytten ... og apparatet fungerte (for første gang siden før påske).

Deretter koblet jeg slangen på igjen, varmeren skrudde seg igjen av og viste feilkode 52.

Deretter koblet jeg fra lufteslangen igjen, og apparatet fungerte.

Nå er riktignok forbrenningslufteslangen og dieselslangen koblet til hverandre, så det vanskelig å koble fra lufteslangen uten at dieselslangen også kobles løs med påfølgende dieselsøl ... men allikevel, ut fra disse observasjonene er det nærliggende å anta at det av en eller annen grunn er blitt for mye motstand i slangen for innluft til forbrenningskammeret, ikke at det er problemer med dieseltilførselen.

På kort sikt er det viktigste nå å holde det såpass varmt ombord at familien holder ut. Jeg har ryddet opp og lukket igjen rommet hvor varmeren står, og den fungerer fortsatt.

Så ...

Hvordan måler jeg motstand på slangen for forbrenningsluft? Jeg prøvde å blåse i den, den er ikke tett.

Er det noen ulempe i at varmeren henter forbrenningsluft innefra?

Skal det være noen form for luftfilter på forbrenningslufta?

Dersom varmer står i et godt ventilert rom, hentes forbrenningsluft fra rommet der varmer er plassert gjennom en kort, liten lyddemper som standard ved marine installasjoner, og jeg antar at 9 av 10 varmere er montert på denne måten. Det finnes som tilleggsutstyr et luftfilter for montering på inntak for forbrenningsluft dersom denne luften er sterkt forurenset. Forbrenningsluften går jo inn i brenner og ut eksos slik at det normalt ikke gir noe lukt i båten, snarere tvert imot idet den lufter ut rommet der varmer er plassert. Friskluft for oppvarmingen bør derimot hentes ute i "friskluft" for å unngå evt. lukt fra rommet varmer står i, og for ikke å "bygge" opp fuktigheten i varmluften.

I ditt tilfelle må jo et eller annet ha endret seg idet varmer tidligere fungerte som installert og at varmer nå er "friskmeldt". Feilkode 52 er jo "sikkerhetstid overskredet" DVs flamme ikke registrert i startfasen. Problemet ligger oftest på brennstoffsiden, men kan jo også være mangel på luft, dog da burde du fått mye gråhvit røyk.

Brennstoffmengde burde kanskje vært kontrollert dersom ikke varmer ble kjørt med din pumpe av verkstedet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...