MegaTrondy Startet 12.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2016 Som overskriften sier ønsker jeg best mulig motor for en ok pris brukt til min 14 fot båt. Har nå en 5 hk Suzuki 4 takt som skal være trimme til 8 hk med bla ny forgasser, men får den ikke opp i mer enn 8-10 knop. Da må jeg sitte på kne på golvet så langt fram som mulig - hvis ikke går den bare i 4-5 knop. Eventuelt må jeg ha med meg passasjer. Har jeg en 9,9 som kan skrus opp til 15 hk, eller motor opp til rundt 20, så klarer jeg nok fint å få den i plan når jeg er alene. Sett folk har puttet opp til 30 hk på slike båter, men den er bygget for rundt 20-25 maks. Er en gammel askeladden som har blitt forsterket bak. Noen motor anbefalinger som gir mest krutt og driftsikkerhet for pengene? Gjerne til godt under 10.000 kroner. Dette er en ren bruksbåt som jeg skal bruke til fiske og korte transport etater i vinter. Vil ikke bruke så mye penger på en båt som kommer til å bli brukt hardt. Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Motor anbefaling til 14 fots båt? hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2016 Viktig å gi mest mulige opplysninger. I dette tilfelle så er modellen viktig. Askeladden var Veritas-godkjent så da det stå på Veritas-skiltet. Askeladden har laget båter som ikke planer uansett motorstørrelse: Samt planende båter med relativt markert kjøl, og derved mindre egnet til høy fart: (Maks 16hk) Bildene er fra denne siden: http://www.boat.no/asp/boats/search.asp?rcc=1&mnhi=0&bappraisalstatus=&bbrand=askeladden Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 13.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2016 Det er denne bare at vindskjerm er demontert og rattstyring er tatt bort. http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=15145&mid=23855 Sitér dette innlegget Link to post
tobba Svart 13.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2016 Hei Mega Trondy. På hytta har jeg en Askeladden 14-2210 som jeg antar er etterfølgeren (lik) i forhold til din noe eldre båt. Jeg hadde en 8 hk.4-takt på denne båten, og den la seg da i halvplan, ca.12 knop. Jeg byttet for 2 år siden til en ny Suzuki 9,9 B-sport som er en 4-takter som ble justert opp til 15 hk.av forhandler. Denne motoren kan også senere få ny forgasser og derved yte 20 hk om ønskelig. Men 20 hk er for mye på denne båten. Dagens løsning med 15 hk er optimalt og gir rett i overkant av 20 knop med 1 pers.ombord. Overkant av 15 knop med 2 personer ombord. Fart over 20 knop er ubehagelig da den begynner å balansere på kjølen som er relativt dyp på denne båten. Dersom du ikke vil koste en nyere 9,9 B-sport Suzuki, vil jeg anbefale deg en eldre to-takter som kan/er oppjustert til 15 hk. til denne båten. Ingen vits i større motor. Husk kort stamme. Lykke til med valget. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 13.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2016 Fant en 9.9 (15) yamaha til salgs for en ok pris. Hva syns dere om denne? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 13.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2016 God motor. Spandere nye plugger kanskje Har den rett stammelengde ? Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 13.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2016 Den må ha nye plugger ja. Hva med pakningen mellom toppen og blokken? Er det ikke litt salt vi ser der? Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 13.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2016 Noen som vet noe om denne motoren? Kan denn skrus opp til 15? Sitér dette innlegget Link to post
sigdy Svart 14.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2016 Dersom dette er en gammel Askeladden med kjøl, så vil den eventuelt plane på kjølen og bli svært ustabil. Det er ikke meningen at den skal gå i plan. Jeg hadde en slik båt i 1972. Da hadde jeg en 4 HK Tomos motor som var veldig bra hver gang den startet. Kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 14.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2016 På alle motorer så er vel jeg mest opptatt av hva som er inni. Tilstand på sylinder, stempel, ringer. Tilstand på kjølesystem. Samt forgasseren innvendig. Alt dette er vanskelig å vurdere basert på bilder, og utvendig sjekk. Skal du få en god vurdering så må du gjøre en veldig grundige kontroll. Prøvekjøring. Kjøring i alle turtallsområder. Sjekk at det er god akselerasjon. Starter lett, både varm og kald. Ta en kompresjonstest. Men til slutt så er det å kjøpe en så gammel motor risikosport. Er du i tvil rådfør deg med verksted, eller andre med god erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 14.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2016 Noen som vet noe om denne motoren? Kan denn skrus opp til 15?Denne utgaven har samme blokk som 6 og 8 hk. 10-hesteren, som ser omtrent identisk ut, kan oppjusteres til 15 hk, som den deler blokk med. Disse har noe større volum enn 6-8-9,9. Båten ser ellers ut til å være en 15 foter. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 14.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2016 (redigert) Fått tilbud om å kjøpe en suzuki motor som kjølingen ikke virker på. motoren stopper når den er varm. risky? Kan det være bare impelleren som er gåen eller kan motoren ha fått skade? Redigert 14.Oktober.2016 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2016 Denne utgaven har samme blokk som 6 og 8 hk. 10-hesteren, som ser omtrent identisk ut, kan oppjusteres til 15 hk, som den deler blokk med. Disse har noe større volum enn 6-8-9,9. Båten ser ellers ut til å være en 15 foter. er det ikke 9,8 som deler blokk med 6/8hk ? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 14.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2016 Fått tilbud om å kjøpe en suzuki motor som kjølingen ikke virker på ....er det en eneste motor igjen tilsalgs i Hordaland nå som du ikke har "lufta" her på Forumet ? Kanskje lurt å ta en tenkepause nå å finne ut hva du vil... bruke litt tid på neste post... lage en seriøs tittel iht forumreglene og som ikke sliter ut moderator... og gå for seriøse spørmål som man ikke trenger krystallkule for å hjelpe deg med... ingen jeg kjenner kan utifra et dekselbilde svare på om du vil kunne få problemer med den motoren... masse nyttig søkbar generell info her inne... sikkert lurt nå å bruke litt tid på det nå Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 14.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2016 er det ikke 9,8 som deler blokk med 6/8hk ?Nå tror jeg du blander med Tohatsu. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 14.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2016 Har selv kjørt min farfars Askeladden 14-2210 med tohatsu 9.9/18 2-takt og målte farten med meg alene til rundt 20 knop med denne motoren. Angående den Mariner 9.9 hessteren så er det en smallblokk som er samme blokk som 6 og 8 hk. 10 hesteren til mariner/mercury er en bigblock som er basert på 15 hesteren med større sylindervolum og større stempler. Dermed kan ikke 9.9 hesteren trimmes. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2016 blanda nok med Tohatsu ja.. apropos tohatsu 9,9/18hk, såvidt jeg vet er 18 hesteren en større blokk enn 9,9/15..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Diddn Svart 14.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2016 Ja det stemmer at 18 hesteren har større blokk enn 9.9/15. Men har en gang lest at tohatsu 9.9/15 egentlig er 13 hk før den trimmes og etterpå er den rundt 17hk, 18 hesteren skal visst nok yte rundt 22hk. Men om dette er sant vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2016 På linken Ingar har hentet bilder fra, finner en at din modell er litt bredere enn den "vanlige" Askeladden 14, mod 2210. Mens 2210 er godkjent for max 15 hk, står det max 20 hk på din. Jeg har 15 hk 4-takt på min 14-2210, og ville ikke hatt noe mindre. Pga høyere vekt på 4 takt (pluss bilbatteri, bensintank og egenvekt fører 95 kg bak i båt) har jeg montert trimtabs, noe som fungerer veldig bra. Før trimtabs følte jeg 15 hk var i minste laget, nå fungerer det helt hundre. Skal du ha med deg passasjerer eller mye last, ville jeg like godt lett etter en brukt "ekte" 15 eller helst 20 hk. Mange 9,9 hk er kunstig høyt priset pga stor etterspørsel til ungdomsbåter/småbåter, så vil tro at du kan få et vel så godt kjøp på en litt større motor. Og ikke kjøp noe gammel tvilsom skit, det blir ofte fort dyrere enn å legge til noen få lakser til i utgangspunktet... Skal du bruke båten mye til fiske, er 4 takt glimrende. Og du sparer en god del på mindre bensinforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2016 Ser på bildet du har lagt ut av båten. Jeg synes stammen til motor ser lang ut (?) Høyere akterspeil enn jeg har på min 14-2210. Noe som sikkert er en stor fordel, når jeg bakker mot sjøer blir jeg fort "kaptein blautfu"... Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 15.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2016 Det virker som det er billigere å kjøpe båt med motor enn å kjøpe båt også motor? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2016 Ja det stemmer nok ofte. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 16.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2016 Madammen blir galen hvis jeg kjøper meg en båt til, så jeg må nok bare se om jeg finner en motor til ok pris. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 16.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2016 Er dette måten å lagre en motor? Jeg har lært at den skal ligge på siden hvis det er anvist, eller med propellen opp. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 16.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2016 Firetaktere skal ligge på anvist side. Totaktere er enklere slik sett. Men en må uansett se til at ikke rester av kjølevann kan renne opp i motorhodet. Altså må girhuset alltid være laveste punkt. Jeg har alltid foretrukket å lagre motoren oppreist. Om motoren kan tørnes har det nok gått bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.