Jump to content

Motor anbefaling til gammel 14 fots Askeladden 14-2565?


MegaTrondy

Recommended Posts

Jeg har en slik Askeladden 14 (av den litt nyere utgaven) med 15 hk Suzuki 4-takter. Har også en Evinrude 9,9 totakter som fusker litt nå og dermed ble byttet med den nyere 4-takteren. Jeg vil si at denne båten går perfekt med 9,9 - kanskje 18 knop og planer fint. Med 15 hesteren går den 21 knop og er litt ustabil. Legger seg lett over på siden. Greit med ekstra kraft når vi er 4-5 i båten. Når jeg er aleine kan jeg nesten ikke gi full pinne om det ikke er vindstille.

Link to post

Jeg har en slik Askeladden 14 (av den litt nyere utgaven) med 15 hk Suzuki 4-takter. Har også en Evinrude 9,9 totakter som fusker litt nå og dermed ble byttet med den nyere 4-takteren. Jeg vil si at denne båten går perfekt med 9,9 - kanskje 18 knop og planer fint. Med 15 hesteren går den 21 knop og er litt ustabil. Legger seg lett over på siden. Greit med ekstra kraft når vi er 4-5 i båten. Når jeg er aleine kan jeg nesten ikke gi full pinne om det ikke er vindstille.

 

Er det en "ekte" 15 hk du har, eller 9,9 som er uplombert? Jeg er ute etter mest mulig kraft fordi vi kommer til å være flere i båten noen ganger. Fra før hadde jeg en 16 fot med 18 hk. Den gikk ikke så fort med 3 voksne karer ombord, men gikk i 18-20 knop når jeg var alene. Denne båten er 14 fot og veier mindre, så 15 hk er vel kanskje fornuftig. 

Link to post

Nei, den kan ikke trimmes til 15 hk uten videre. Denne motoren har samme grunnstamme som 8 hk, og de er på 212 kubikk.

 

9,9 Sport er på 362 kubikk. 9,9 Sport er identisk med 15 hk når et lite plastklips på gassvaier fjernes. Setter du på 20 hk forgasser, er 9,9 Sport helt identisk med 20 hk`en. 9,9 Sport er således en god del tyngre enn vanlig 9,9 hk, men er jo en mye kraftigere motor.

 

Har du funnet ut om du trenger kort eller lang stamme?

Link to post

Jeg må ha kort stamme. Ok, da blir det litt dyrt å bruke så mye penger på en vanlig 9,9 hvis den ikke kan skrus opp mer. De fleste jeg har pratet med utenfor forumet anbefaler 15-20 hk på båten. 9,9 sport koster ikke så mye mer enn vanlig 9,9, men så må den på service for å beholde garanti og register reimen må også byttes etter en stund. 

Det rimeligste for meg tror jeg blir å kjøpe en pent brukt 2 takter og ta service og slik selv. Jeg klarer det meste av vanlig vedlikehold, og da slipper jeg å tenke på garanti. Hvis noe må repareres så kan jeg i stedet for å bruke noen tusenlapper i året på fast service på verksted bruke noen kroner til å ta eventuelt større ting som dukker opp. 

Link to post

Min motor er en ekte 15 hester, dvs 9,9 som er identisk med 15 hesteren og som har byttet forgasser. Og jeg ville altså aldri drømt om å sette mer på denne båten - selv om jeg liker fart og store motorer :-) Den går i et slags plan med tre voksne, en ungdom og et barn. Båten er ganske lett og flatbunnet.

 

Ps. har tenkt på å selge motoren da jeg har to andre båter jeg bruker mer, så send en meld om det kan være aktuelt.

Link to post

Har sendt deg en melding angående motoren din. =)

 

Til dere andre så lurer jeg på en ting til på en motor jeg har funnet. Har sjekket rundt alle plasser på facebook og andre annonse sider. Kom over en 9,9 (15) 2001 modell mariner motor som ikke ble brukt før i 2014. Den har bare blitt kjørt et par tanker siden 2014. Kan det være et godt kjøp? Jeg har hørt at motorer som ikke har blitt brukt også kan ta skade av det. For eksempel pakninger, impeller osv. Ikke minst må jo oljen på gear være dårlig hvis den ikke har blitt byttet. Men er det så farlig med pakninger og impeller på en motor som egentlig er så og si ny, selv om den ble kjøpt i 2001. Den er jo egentlig knapt innkjørt. Ville tro at det hadde mer å si på en motor som hadde vært brukt aktivt også blitt satt bort i mange år?

Link to post

Hvis motoren er så og si ny og lite brukt selv om motoren er noen år og er tatt vare på, vil det si at pakninger, girloje og impeller skal i utgangspunktet være helt fin. Dette med vedikehold og lagring er like viktig uansett om motoren enten knapt er brukt eller brukt aktivt for så deretter å bli lagret i mange år. Derimot hvis motor er helt ny og blir lagret i mange år før den er blitt tatt i brukt skal ikke dette ha så mye og si da den er oppsmurt fra fabrikk og pakninger samt impeller ikke har vært utsatt for verken vann, salt, kulde og varme om en annen.  

Ville selv presset inn litt ny grease før bruk om den gamle smørningen skulle ha tørket ut etter så mange år med lagring.

Denne marineren hadde jeg ikke hatt noen problemer med å kjøpe så sant den ser ny ut slik som beskrevet av eier og at den omtrent akkurat er ferdig innkjørt. Selvsagt hadde jeg også bedt om oppstart av motor før eventuelt kjøp.

Angående å lagre motorer over lang tid, selv om de har selvsagt best av å bli brukt kan man med riktig lagring og forebyggende vedlikehold unngå at motoren tar skade av å bli lagret. Med vedlikehold som ferskvannskjøring, spraye sylindre,forgasser, motorblokk og motorens elektriske komponenter under lokket med konserveringolje/6-66. Smøre opp motorens smørepunkter og bevegelige deler samt drivaksling og bolter til f.eks. undervannshus og festeskruer. Samt skifte girolje skal det ikke være noe problem og lagre en påhengsmotor over lengre tid. 

Link to post

Gikk for motor med båt i stedet for motor til båten. Kjøpte en tilsvarende askeladden som jeg har nå bare at denne hadde vindskjerm og styrekonsollen inntakt. På den jeg hadde fra før er alt demontert og fjernet. Motoren er en 20 hk hvor det er byttet topp og litt knask pga svakt topp på originalen, så den yter vel litt mer nå. Han jeg kjøpte båten av var tidligere båtbygger og har tatt godt vare på båt og motor. Nå må jeg bare få tak i en tilhenger til å hente den med. Tror dette blir en grei bruksbåt. Snekken kommer jeg til å bruke på tur og til kos. Denne kommer jeg bare til å bruke til fiske og kjappe transport etapper til og fra landsted osv. Den andre båten tar jeg på land og selger til våren igjen når jeg kan få litt mer for den. Vasker og ordner jeg litt på båten blir den også litt mer presentabel. Hva kan jeg få for en ok askeladden med 5/6 hk Suzuki 4 takt?

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...