Jump to content

Evinrude 30 2t går dårlig ved gasspådrag


Silkebrisen

Recommended Posts

Hei! Jeg overtok nylig en Rana 17 der det fulgte med en Evinrude 30 fra slutten av 80-tallet. Denne skulle være i god stand og tatt vare på i følge forrige eier... (det sier vel alle uansett) ;)

Første turen med denne gikk uten problem og jeg ble nesten overrasket over farten jeg fikk med denne motoren på en tung og halvplanende 17 foter..;)

Neste gang var det ikke så enkelt... Det som skjedde da var at motoren startet og gikk forsåvidt greit framover i gir, men når jeg ga på for å komme opp i fart så kutter motoren. Det hørtes ut som motoren blir kvalt...

Når jeg så prøvde å starte igjen ble det veldig mye trekking før motoren til slutt startet igjen, men da gikk den dårlig og det endte med at den stadig stoppet etter noe som hørtes ut som feiltenning.

 

Etter å ha gitt opp båtturen har jeg skiftet plugger, testet at det er gnist i begge pluggkabler, prøvd med annen tank & bensin og sjekket at bensintilførsel er ok inn til mekanisk pumpe på motoren. (silen på pumpen virket også ok)

Etter dette startet jeg motoren på land i ett 200 liters fat, da startet den på 2 draget og gikk greit både på tomgang og i gir. På full gass i fri følte jeg at den ikke fikk så høyt turtall som mine ører skulle forvente. Full gass i gir var bare mulig i få sekunder pga. at den blåser ut vannet fra fatet...;)

Motoren gikk bra på tomgang og hvis jeg ser bort i fra at den "putret" litt ved gasspådrag virket det som at den var i orden.

 

Når jeg så skulle teste den på fjorden igjen startet den like greit, jeg satte den i gir og økte gasspådraget gradvis og omtrent samtidig som jeg hører at motoren er i ferd med å få optimalt turtall så ble den kvalt igjen. Dermed ble det ny runde med trekking i snor, motoren startet og gikk igjen dårlig og stoppet etter det som hørtes ut som feiltenning. Etter den stoppet siste gang var det ikke antydning til at den ville starte igjen, så etter mye trekking og banning måtte jeg ta årene fatt...;) 

 

Nå i ettertid har det gått opp for meg at jeg muligens har brukt choken feil. Forrige eier instruerte meg at jeg skulle pumpe ett par ganger med armen før oppstart, dette gjorde jeg og skjøv armen inn etter motoren startet. Det jeg ikke var klar over er at der jeg trodde chokearmen var inne viste deg seg å være ett ekstra "hakk" der jeg kunne trykke armen helt inn, så sannsynligvis har jeg kjørt motoren med for mye choke.

Kan dette ha noe med problemet å gjøre?

 

Se 2 vedlagte bilder, det ene viser choke armen i forkant på motor, det andre har jeg hentet opp fra Google.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41887/dsc_0597.jpg

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41887/evinrude-johnson-outboard-choke-fuel-primer-99hp-40hp.jpg

 

 

 

 

 

Link to post

Kan være tett forgasser, noe som er lekk rundt primerpumpa ( den du har tatt bilde av ) , eller dårlig bensitilførsel pga. vakuum i tank, sprukket bensinslange, defekt pumpe på bensinslangen eller løse tilkoblinger. Sjekk at du får pumpa på slangen helt hard når du pumper, og at alt er tett. ( ta av motordeksel for å sjekke )

Redigert av jadalber (see edit history)
Link to post

Takk for svar. Bensintilførselen er ok uten lekkasjer, har prøvd med 2 forskjellige tanker så er rimelig trygg på at problemet ligger ikke her..:)

Men når det gjelder forgasser og choke har jeg lite innsikt. Det går en slange fra denne primerpumpen som du kaller den og inn på forgasseren, hvordan fungerer disse sammen? 

Når jeg trykker armen helt inn eller drar den ut hører jeg ett klikk når den er ved ca. halvveis posisjon. :)

Link to post

Primerpumpen skal sprute bensin inn bak forgasseren for raskere start en tradisjonell choke, der motoren selv må suge til seg det den skal ha.

Hvis noe her er lekk vil motoren få mere luft enn bensin.

For å rense forgasseren må den ut og du må ha tilgang på trykkluft. Skru av flotørkammeret ( det som er nederst på forgasseren ) og blås i alle åpninger. ( pass på løse pakninger som kan fly avsted )

Ha litt fett på pakningen mellom motor og forgasser hvis den er hel. Ellers må den byttes.

 

Regner med at motoren får kjøling ? Har du sjekket kontrollstrålen ?

Link to post

Ok, stadig noe nytt å lære...;)

Hvis denne har stått i åpen stilling mens jeg har kjørt den, tror du det kan ha noe sammenheng med problemet hvis motoren da får for mye bensin?

Glemte å få med at når jeg skrudde opp og byttet tennpluggene så var de våte...;)

Jeg prøvde igjen i går å starte motoren på land, etter ett par stopp og putring så gikk den ganske greit. Denne gang trykket jeg chokearmen helt inn uten at jeg klarte merke noe særlig forskjell på gangen i forhold til sist forsøk på land. ;)

Det som er irriterende her er at motoren virker ok når båten er på land, men det virker som jeg ikke klarer provosere frem nok belastning til å få frem feilen ved å la den gå med vann i ett fat.

 

 

Kjølingen er som den skal, her kommer det vann ut gjennon eksosen på stammen og kontrollstrålen er OK. :)

Link to post

har du tappet forgasseren og sett på det som kommer ut  (samle det i en klar flaske eller syltetøyglass, er det vann der kan du ha vannperler i dysene, enkelt å sjekke som en start før du vurderer full overhaling  :wink: )

Har fått det tipset fra andre og, men klarer ikke finne noe dreneringsskrue... I forkant og i bunn av forgasseren ser jeg en stuss der det går en tynn slange innpå, tror du jeg kan drenere forgasseren hvis jeg tar av slangen? 

Link to post

dersom du ser er skrue over eller ved siden av denne slangenippelen (som pleier å være 3-5mm )så er det trolig avtappingen, ikke skru skruen helt ut, det holder ofte med 2-4 omdreininger, finn enden på slangen og la det du tapper ut gå oppi en ren og helst gjennomsiktig "ting" bruk gjerne håndpumpa på bensinslangen samtidig så får du spyla gjennom. La det du ha tappet av stå et par timer med lokk på så ser du etter vannperler og skitt. Er det helt reint er motoren nok passet på... en fryktelig stor del av påhengere som leveres til verksted har problemer pga forurensninger i bensinen....  derfor er så mange av rådene du har fått rettet mot dette. Har motoren bensinfilter bør du sjekke dette også. Hold gjerne tanken på skrå slik at evt forurensninger legger seg i et hjørne. Er det mye jalla der bør du prøve å suge det ut av tanken fordi det havner i bensinpumpa og ødelegger pumpemembranet eller når forgasseren... og tetter et hull eller to i dysene, motoren din kan fortsatt gå brukbart på tomgang men orker lite eller den stopper på tomgang men går ok på full fart, spørs bare hvilket hull som er tett...  uansett lykke til, dette fixer du  :thumbsup:

Link to post

Takk for alle tips :) Nå var jeg en tur på fjorden i kveld for å la motoren gå med belastning og med choken (helt) av... Og må innrømme at problemet skyldtes rett & slett brukerfeil av meg....;) Etter å ha pumpet 2 ganger med choken og trykket denne helt inn startet motoren og gikk på 3.draget. På vei ut fra bryggen gav jeg gass samtidig som jeg holdt pusten og bare ventet på at den skulle kveles, men til min store lettelse så økte turtallet og båten gikk som ei kule i høstmørket. :)

Så vi lærer så lenge vi lever! :) 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...