Jump to content

Dårlig mottaksignal VHF, men sender bra.

bergetun

Recommended Posts

Har en Princess 45 fra 2006 med SIMRAD VHF der mottaks signalet er veldig dårlig. Folk hører meg klart og tydelig over veldig store avstander, men jeg må være i "Line of sight" for motta noe som helst.

VHF'en har 2 kontrollere (En i cockpit og en på fb), men det er samme problem fra begge styreposisjonene. Sende effekten er satt på maks og problemet gjelder  påalle kanaler.

Er det noen som vet hva som kan være galt?

Et annet spørsmål. Hvorfor har alle Princesser to store VHF antenner?  Det er jo ikke noe AIS i båten som skulle tilsi at det er nødvendig med to store VHF pisker

Har akkurat byttet ut min egen Simrad RD68, og hadde samme feil.   

Min fungerte fint når radioen var kald.  Da hørte jeg andre båter fint.  Men når den hadde stått på en stund, så var det ikke liv laga.

Sjekket med noen som "skrur" disse radioene, og de mente at det hadde vært noe tull med noen komponenter på disse radioene.

Jeg byttet heller ut radioen og fikk en som nesten passet inn i eksisterende hull.

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Mistenker at du har fått en "overledning" i en skjøt eller noe. Når antenne kabelen skjøtes er det uhyre viktig at kjernen og skjermen i kabelen ikke får kontakt. Da oppstår dèt problemet du har.

Jobbet mange år i båtbransjen og har montert en del VHF'er. Hadde et analogt apparat som jeg koblet mellom antenne og VHF. Her kunne jeg lese av sendt og mottatt signal. Var skjøten i hardtop/targa dårlig, fikk jeg som regel bra sende signal, men mottatt signal var dårlig.

Prøv et midlertidig bytte til en annen VHF, tilkoblet samme strømforsyning og antennetilkobling.

Merk at enkelte DC-DC omformere produserer mye radiostøy og utmerket godt kan overstyre mottakeren i din VHF. Slike omformere finner du bl.a. i USB-ladere.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Det kan det svært godt være. Iom. at det virker som at sending fra deg går OK, tviler jeg på at antenne og kabel er "helt på trynet". Er dette dårlig, er det i første omgang sending som går dårlig. Men det kan selvfølgelig også være feil på selve mottakerdelen i VHF'n. Men gjør et forsøk med alt annet av elektronikk og elektrisk du kan slå av avslått.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Et annet spørsmål. Hvorfor har alle Princesser to store VHF antenner?  Det er jo ikke noe AIS i båten som skulle tilsi at det er nødvendig med to store VHF pisker

Mulig de har samme løsning som jeg har i min båt? Jeg har to VHF'er, og to antenner. En stasjon på fly'en, og en inne i kabinen. Altså 2 helt separate anlegg.

All elektronikk, og spesielt all digital elektronikk støyer. Så er det opp til konstruktøren å støydempe utstyret best mulig. Seriøse produsenter tar dette alvorlig. Selv jobbet jeg som utviklingsingeniør i Tandberg Data i mange år, og vi hadde strenge krav til utstrålt støy. Hvor nøye "Kinamannen" er, er vel heller svært variabelt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Litt på siden, bergetun, men likevel ...

Hos oss var Simrad RS82 originalmontert i båten (fra 2006). Syntes lyttevolymet i høyttaleren, montert ved førerplassen, ikke var veldig høyt. Hadde problemer med å oppfatte svake sendinger ved høyt støynivå i båten. Byttet for et par år siden til Simrad RS90. Byttet samtidig VHF antenne da jeg hadde en skjøt på kabelen (originalmontert), og det hadde jeg lyst til å unngå. RS90'en hadde betraktelig høyere lyttevolum (ble veldig bra). Og, mener også (subjektivt) at sending (mottak hos andre) og mottak ble bedre.

Et spørsmål  til de lærde VHF skal koples rett på batteriet,  vil det hjelpe hvis elektronikk som støyer blir koplet til et annet batteri?

VHF rett på startbatteri og dubeditter til forbruks-bank?

Nå vil jeg ikke påstå at jeg er en blant de "lærde", men litt har jeg da greie på dette. Det er stort sett to typer støy en kan være utsatt for, utstrålt støy og nettbundet støy.

Utstrålt støy er som navnet sier støy som stråler ut i "rommet" og som hovedsakelig plukkes opp via antennen til det utstyret som forstyrres som feks. en VHF, FM eller DAB-radio. Er det feks. en USB-lader eller noe utstyr med LED-lamper som genererer støyen, er den ene løsningen å flytte denne så langt bort fra antennen for disse mottakerne. Den andre løsningen er å skrote "Kina-utstyret" og kjøpe noe som ikke stråler så mye ut.

Nettbundet støy brer seg via strømtilførselen av utstyret. Her er typiske støykilder elektriske motorer som vindusviskere, pumper og også starter og dynamo. Disse enhetene kan støydempes vha. kondensatorer og ferritkjerner. Det er også viktig at disse enhetene og det utstyret som forstyrres ikke har felles strømtilførsel, men egne forbindelser til batteriet. Å koble støykildene til et batteri og det som forstyrres til et annet batteri, er også en god ting å gjøre. Det er også viktig at slike støykilder har tykke kabler for strømtilførselen.

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...