Hosse Startet 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 13.Oktober.2016 Er dette OK priser, og hva av dette kan jeg egentlig gjøre selv? Motoren er en Mercruiser MPI V8 2004 bensin. 8 cyl bensinmotor service = 4.900 NOK + MVA Drevservice Mercruiser = 3.750 NOK + MVA Pluss alt av deler som filter, olje, frostvæske, sink, tennplugger, girolje, pakninger etc. Pluss kjøretillegg. Pluss ev timer ekstra = 700 + MVA utover dette så må jeg få skiftet reimen til dynamoen (regner med at det er denne som piper) samt neutral swift cabel. Sist men ikke minst, så tar den inn en god del vann. Ser ut til at vannet kommer inn ved drevet, da det rant mye der etter at vi tatt den opp. Vet ikke om dette er lager til akslingen eller om dette er belgen.. Båten står hos meg i hagen idag. Jeg har skrudd en god del på motorer i mitt liv, men aldri på en båtmotor. Har lest noen veiledninger på dette forumet, men de virker rimelig omfattende. Ser at dette fort blir svært kostbart, hvis jeg ikke kan ta en god del selv.. På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Kan ikke si noe om prisene dessverre, men om du har skrudd en del på bilmotorer så fikser du vel dette lett selv? Få tak i service boka og følg den til punkt å prikke. ER jo ikke noe hokkuspokkus Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 (redigert) Siden du har skrudd på motorer før vil jeg tro at vinterkonservering og service av en slik motor går lett. Selv er jeg ny eier av Merc 4.3l MPI fra 2008 med ferskvannskjøling. I år har jeg gjort følgende med motor før vinteropplag: Høst: Drev senkes helt ned. Demonter propell. Koble til ferskvann til vanninntak til drev og evt motor (to separate punkt hos meg). Start motor og kjør varm (ca 10-20 min) – ved turtall ca 1300 (maks 1500). Pump ut olje fra motor (når den er varm). Bytt oljefilter og bensinfilter/vannutskiller. Fyll på ny olje på motor. Sjekk frysepunkt for ferskvannsdelen av kjølesystemet. Kjølevæske byttes hvert 5. - 7. år. Tøm saltvannsdel for vann og 3. hvert år: bytt impeller saltvannsdel. Klargjør ca 20-50l blå glykolblanding (50/50 blanding vann og glycol) i balje og koble til saltvannsdelen. Fjern flammehemmer og start opp - kjør til det kommer blå glykol ut. Spray evt konserveringsolje i innsug. Skru av motor og vent 5 min, peile og etterfyll olje. IKKE START MOTOR ETTER DETTE. Rengjør og inspiser flammehemmer. Monteres på etter konservering er gjort. Inspiser hydraulikkoljenivå styring og tilt. Sett inn motor med tynt lag med 6-66 eller tilsvarende – MERK: Dekk til reim – skal ikke ha olje her. Tøm drev for gear olje. Skift pakninger til påfyllings- og lufteventil drev. Hvert 3. år bytt impeller drev. Fyll på ny gearolje på drev. Inspiser propell, styring og powertrim. Demonter evt drev. Settes innendørs for lagring. Inspiser belger transom/gimball. Pakk inn transom. Demontere batteri, sjekke nivå og kvalitet på syre, fylle på batterivann. Lade og lagre batteriet tørt. Vår: Bytt offeranoder på drev. Inspiser og evt bytt tennplugger. Jeg synes vinterservice var overkommelig. Jeg er ihvertfall ikke i tvil om at jeg ville tatt servicebiten av jobben selv - med de prisene du oppgir... Ellers er det en Youtube full av "HOWTO" videoer om temaet. Redigert 13.Oktober.2016 av magnarstav (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Hosse Svart 3.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Da har jeg fått hjelp til å ta det meste av servicen på båten, inkludert opplæring. Dessverre kjørte vi fast litt når drevet ikke ville komme løst. Vi sprayet masse 5-56 der i går før vi ga oss. Så fikk jeg denne mekanikeren (nevnt over) til å komme innom idag å ta av drevet. Selvsagt løsnet det direkte da. Sikkert pga 5-56eren i natt. Uansett, han klagde på en par ting. For det første burde det være 25/40 olje, og vi kjørte på med 15/40. Så syns han at belgene vi kjøpt burde være fra Mercruiser, og at han hadde dårlig erfaring fra andre produsenter. Han mente også at Input shaft komplett med seal kit måtte byttes fordi den gått i saltvann. Han sa også at dette kom til å koste en del. Er dette noe man ser direkte når man tar drevet? Dette høres ut som en dyr affære. Noen som aner hva det bør koste? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 (redigert) Ville heller byttet mekaniker. Skikkelig luring det der som utelukkende er ute etter å sko seg på uvitende kunder. For så vidt en gjenganger i 'båtmekaniker' bransjen. Redigert 3.November.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Uansett, han klagde på en par ting. For det første burde det være 25/40 olje, og vi kjørte på med 15/40. Så syns han at belgene vi kjøpt burde være fra Mercruiser, og at han hadde dårlig erfaring fra andre produsenter. Han mente også at Input shaft komplett med seal kit måtte byttes fordi den gått i saltvann. Han sa også at dette kom til å koste en del. Er dette noe man ser direkte når man tar drevet? Dette høres ut som en dyr affære. Noen som aner hva det bør koste? Er nok litt enig med Knurrbart. Det første tallet i oljens viskositet er for vinteren, altså den viskositeten oljen holder ved testing i kalde temperaturer. Det andre tallet er viskositeten oljen holder ved rundt 100 grader, altså normal arbeidstemperatur for en motor. Det første tallet er med andre ord egentlig helt irrelevant for en båt som ikke brukes om vinteren uansett. Belger kan dog være av ymse kvalitet, og jeg er nok litt enig med mekanikeren, kjøper man originale vet man i det minste hva man får, med det betyr ikke at alle ettermarkedsdeler er dårlige. Man ser akselen når drevet taes av, og dersom mekanikeren har sett tegn til at det er lekkasje i tetningene, så bør dette selvfølgelig byttes, men hvorfor er det saltvann her, har det vært lekkasje i belgene dine tidligere? Dette er nok en del jobb, og jeg ville nok forsikret meg om at tetningene virkelig trenger å byttes, før man gyver løs. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 3.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Oops. Fikk tilbud på bytte av "Input shaft komplett med seal kit" for 8.300 NOK inkl arbeid og mva. Er ikke det sinnsykt dyrt? Det er et Alpha 1 gen 2 drev.. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 3.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Han mente også for øvrig at alle delene som jeg kjøpt fra Sierra bare var å returnere, da de ikke holdt god nok kvalitet.. Han kommer tilbake med drevet i morgen. Trist egentlig, fordi har en en svært hyggelig å flink mekaniker. Han sa også nå at han returnerer drevet i morgen til null kost.. Men jeg har ikke råd til å gi han 15-20.000 kr i året for vinterservice. Sitér dette innlegget Link to post
engestol Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Sinnsykt dyrt er det ikke.. Delene er dyre og mekanikeren skal jo ha lønn han også :) Derfor burde man ha av drevet minst en gang i året for inspeksjon. Da vil du unngå at akslingen ruster om det eventuelt skulle vært lekkasje i belgen. Orginale deler er å foretrekke da du ikke vet hvordan gummien er i de uorginale belgene. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 (redigert) Sierra delene du har kjøpt har selvfølgelig god nok kvalitet til å kunne brukes.Sierra hadde ikke vært verdens største deleprodusent til innenbordsmotorer og drev hvis delene var laget av spagetti. Har selv brukt Sierra deler i 25 år til mine US båter og drev uten problemer bortsett fra en rebulit forgasser som var overhalt med slegge.Belgene til Sierra er tykkere og veier mere enn kina belgene til BT og de varer lett i 5 år før jeg bytter deHva jeg skal med enda bedre og dyrere orginal belger er for meg høyst uklart.Det virker som endel båtmekanikere er der bilmekanikerene var for et par tiår siden når det gjelder erfaring og kunnskap om alternative deler.Nå spyr kinesrene ut kopi deler over en lav sko med ujevn kvalitet men amerikanske Sierra lager deler av god nok kvalitet er min erfaring Redigert 3.November.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Jeg er enig med Pipe når det gjelder Sierra-deler. Jeg har brukt deres belger, girwire, lager mm og er veldig godt fornøyd. Skjønner ikke relevansen av kritikken mot oljen din - du bruker jo ikke båten midt på vinteren(?) Men når det gjelder priser så mener jeg tilbudene du har fått er OK. Mulig du kunne fått det både billigere og dyrere andre steder, men de er ikke ute av proporsjon. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Fant faktisk noe på ebay som ser ut som det jeg trenger: http://www.ebay.com/itm/MerCruiser-Alpha1-gen-2-yoke-input-shaft-p-n-814819a3-/141807865780?hash=item2104684fb4:g:E0IAAOSwl9BWJ-3t&vxp=mtrhttp://www.ebay.com/itm/MerCruiser-Alpha1-gen-2-yoke-input-shaft-p-n-814819a3-/141807865780?hash=item2104684fb4:g:E0IAAOSwl9BWJ-3t&vxp=mtr Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Ok, jeg er definitivt ikke en båtmekaniker, men hva tilsier at denne input shaften bør byttes?? Ser jo strøken ut i mine øyne.. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 En liten oppdatering. Mekanikeren, som ville 8.300kr for jobben med deler, sa at hele aksligen med knute og alt måtte byttes. Sjekket med Ravn, og de tar 5.600kr for alle delene komplett. Likevel skjønner jeg ikke hvordan han kan mene at dette er gåent? Har sett drivknuter på biler som er slutt, og dette er ikke i nærheten. Veldig tight og fin i alle ledd. Ja, helt klart rustfarget, men dette er jo kraftige saker. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 (redigert) Nå trenger man jo nesten aldri å bytte hele akselen, knutekryssene er til å bytte dersom det er nødvendig. Dersom du ikke kjenner noe lugging eller ujevnheter, og ikke har noen ulyder, så er det sannsynligvis ikke nødvendig å bytte noe av dette. Noe overflaterust er vanlig, og bør ikke bety at det har vært saltvann i knutene. Kan du ikke spørre mekanikeren hva han mener er galt med akselen ? Redigert 4.November.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Bildene gir i alle fall ingen holdepunkt for behov for å bytte. Og hvis du mener at leddene er tighte så er det ikke mulig å forstå årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Vet ikke om jeg tør å mase mer på mekanikeren. Han ble litt små pissed, når jeg bad om å få igjen drevet etter at han demontert det og tatt med det hjem for å deretter fortelle meg at det koster 8.300 bare for å fikse akselen, utover det han skal ha for servicen. Tror jeg sårt trenger en second opinion her. Noen som kjenner noen seriøse service folk i Bærum? Alle håndtverkere loggrer jo når de hører Bærum, og dobler prisene. Jeg er dessverre ikke en av de Bæringene som driter penger og kaster sedler på håndtverkere eller båtmekanikere.. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Jeg hadde aldri skiftet den akselen. Det er helt normalt at de ser slik ut etter kort tid. Vi har mange slike drev i opplaget hos oss. De fleste av disse blir påmontert til våren, men jeg vet at det er i hvertfall en mekaniker i bærum som ofte skifter de når de ser slik ut. Når det gjelder delene fra sierra, så er jeg enig i at disse ikke alltid er av like god kvalitet. Min erfaring er at orginaldelene til mercruiser ofte er både rimeligere og bedre enn de uorginale fra sierra. Hos oss bruker vi f.eks. ikke belger fra Sierra, og når vi skal ha 15/40 olje er det rimeligere å benytte orginalolje fra Volvo fremfor Sierra sitt alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Mulig det er den mekanikeren jeg har fått da:-) Eneste jeg har merket med det drevet er at ved fullt ratt utslag, så kan det knatre bittelitt. Ikke sånn som en drivaksel på en bil, men et lite dunk dunk lyd. Dvs, mulig noen av delene her bør ses over eller byttes, men å bytte hele grejja høres voldsomt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 5.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Ingen som bor i Bærums området og vil ha en sixpack eller en flaske vin for å komme å se på akslingen og gi meg en objektiv formening?:-) Sitér dette innlegget Link to post
Brutus5 Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Send meg en PM, så kan vi kanskje bli enige Sitér dette innlegget I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides. Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140 Link to post
Hosse Svart 19.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 Jeg trenger fortsatt en mekaniker som kan komme ut å hjelpe meg innimellom i Bærum. Ingen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 19.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 Mulig det er den mekanikeren jeg har fått da:-) Eneste jeg har merket med det drevet er at ved fullt ratt utslag, så kan det knatre bittelitt. Ikke sånn som en drivaksel på en bil, men et lite dunk dunk lyd. Dvs, mulig noen av delene her bør ses over eller byttes, men å bytte hele grejja høres voldsomt ut. Hei Hosse. Det med dunkelyd ved fult rattutslag bør du ta alvorlig. Jeg hadde det samme, og sjekket aksling. Ved førte øyekast så og kjentes det bra ut men det viste seg at det var slark i leddene sideveis. Altså ikke i lengderetningen om du skjønner. Hos meg gikk det ikke bra og fikk totalhavari i øvre del ved at et tannhjul delte seg i to pga vibrasjon fra aksel. Og så klart midt i Drøbaksundet. Aksel hadde og låst seg fast i øvre del og måtte byttes. Hadde drevet mitt til Ravns hvor jeg ble 25 båtlapper fattigere. Men skikkelig god service og proffe folk som vet hva dem driver med. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Hosse Svart 20.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2016 @knappen: Så pass. Ja, da kanskje han hadde rett likevel da? Det er altså en lyd som kommer ved fullt rattutslag. Dunking var kanskje å overdrive, men jeg hører en mekanisk lyd. Tenkte først at det var at den akslingen var helt på det ytterste av vinkel av hva den klarer. Tar jeg ratten tilbake kun noen centimeter, så blir det stille. Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 20.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2016 Hadde akkurat det samme. Kun rakle/dunkelyder ved fullt rattutslag som ble borte når man rattet litt tilbake. Hos meg kunne det spores til tidligere eiers slette arbeid hvor det manglet to låseringer som holder pinjongene i kryss på plass. Ikke bare kjenn etter slark opp og ned, ta skikkelig tak og kjenn i alle retninger. Mitt var dog ikke rustent overhodet så kan se ut som du har hatt noe vann der tidligere. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.